• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luft i vattensystemet?

F

F.d. 14321

Guest
Jag får inte igång vattnet på min Rapido 963F -04.
Pumpen är en Shurflo och i dramat igår även en Trumatic C6002.
I höstas gick pumpen av misstag torr. Därefter sög den inte upp vattnet och jag trodde den var trasig. Testade den utanför bilen i en vattentank och då funkade den bra. Inte fel på pumpen alltså.
När jag nu startar pumpen kommer mycket luft i kranarna. I slangen som kommer in i pumpen ser jag att det kommer luft. Denna slang går konstigt nog inte ner i vattentanken utan försvinner bakåt i bilen, troligen mot värmepannan.
När jag kör pumpen hör jag ett väsande läte från pannan. Under bilen mynnar ett rör som suger in luft. Nåt är ju fel här men jag förstår inte vad...
Är det så att vattnet sugs från vattentanken, via värmepannan (där den får tjuvluft) till vattenpumpen? Är det i så fall avluftningsventilen som är paj?
Kan någon vänlig ingenjör förklara för mig vad jag skall göra?
mvh / LG
 

matsw

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
3566
Medlemskap
2024
Sv: Luft i vattensystemet?

Jag har samma problem på min TEC, och misstänker att det är en backventil som inte fungerar. Jag har en Truma, och tvingas efter varje natt fylla v'ärmaren med vatten igen. Inget läcker. Verkar som om vattnet sakta rinner tillbaka ner i färskvattentanken.
Var sitter denna backventil?
 
Toppen