• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luft i vattensystemet?

F

F.d. 14321

Guest
Jag får inte igång vattnet på min Rapido 963F -04.
Pumpen är en Shurflo och i dramat igår även en Trumatic C6002.
I höstas gick pumpen av misstag torr. Därefter sög den inte upp vattnet och jag trodde den var trasig. Testade den utanför bilen i en vattentank och då funkade den bra. Inte fel på pumpen alltså.
När jag nu startar pumpen kommer mycket luft i kranarna. I slangen som kommer in i pumpen ser jag att det kommer luft. Denna slang går konstigt nog inte ner i vattentanken utan försvinner bakåt i bilen, troligen mot värmepannan.
När jag kör pumpen hör jag ett väsande läte från pannan. Under bilen mynnar ett rör som suger in luft. Nåt är ju fel här men jag förstår inte vad...
Är det så att vattnet sugs från vattentanken, via värmepannan (där den får tjuvluft) till vattenpumpen? Är det i så fall avluftningsventilen som är paj?
Kan någon vänlig ingenjör förklara för mig vad jag skall göra?
mvh / LG
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Luft i vattensystemet?

Høres ut som om pumpen er blitt snudd, den skal pumpe vatn fra tanken og inn i pannan. Røret på undersiden er fra termosikringen (rødt håndtak) om du stenger denne så forsvinner denne inngangen for luft.
 
F

F.d. 11654

Guest
Sv: Luft i vattensystemet?

Tja ba!
Du kanske har förväxlat sug respektive tryckslangen när du återmonterade pumpen.
Systemet går ju helt klart baklänges på din beskrivning.

Mvh Olle.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Luft i vattensystemet?

Kan det vara så att om du inte använt vattnet på ett tag och backventilen inte fungerar så rinner vattnet sakta tillbaka i tanken och när du sen skall ha vatten så blir det en blandning av luft/vatten .
 
F

F.d. 2669

Guest
Sv: Luft i vattensystemet?

På min gamla Merca så fick jag efter att ha kört slut på vattnet suga fart på vattnet precis som man slangade moppen. Min pump drog vatten bara den fick lite hjälp att dra upp o fylla pumpen. Jag sög i kökskranen det finns säkert olika lösningar med det var min enkla lösning. Hoppas du får ordning på det för nu vill man ut.
Stickan
 

Uppsalaanders

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024
Sv: Luft i vattensystemet?

Jag fick inte pumpen att suga upp vatten från tanken efter vinterförvaringen trots att jag körde länge och sög och hällde i vatten bakvägen genom vattenkranen. Lossade in-slangen till pumpen och med plastslang och tratt fyllde på vatten direkt i pumpen och startade pumpen. Satte tillbaka sugslangen och då fungerade det.

Anders
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Luft i vattensystemet?

Under vasken sitter en avtappningskran som du säkert öppnade när du tömde ut vattnet ur tanken. Förmodligen är det denna som fortfarande är öppen. Har själv råkat ut för detta problem i vår Rapido.
 
F

F.d. 14321

Guest
Sv: Luft i vattensystemet?

Tack för alla svar men...
Jag ber om ursäkt om jag är otydlig i min problembeskrivning.
Jag har INTE förväxlat in- och ut-slangarna till pumpen jag lovar.
Just nu pumpar den vatten och det fungerar i princip, fast med mycket luft i systemet.
Det som jag inte hajjar är varför det sugs in luft genom ett avtappningsrör under värmepannan? När jag sätter fingret för röret sugs det fast och efter några sekunder stannar pumpen.
Därav drar jag slutsatsen att vattnet går från vattentanken (under soffan i dinetten) bakåt i bilen till värmepumpen (där avtappningen sitter) åter fram till pumpen (som sitter ovanpå tanken under soffan)... Jag begriper inte riktigt varför det är konstruerat så och inga schemaskisser ger mig vägledning. Det går ju inte att titta efter eftersom slangarna liffer dolda under hela toalett-modulen.
Alltså: Vattnet fungerar i princip fast med mycket luft i systemet, luften sugs in genom ett avtappningsrör under pannan. Vet någon hur det är konstruerat?
mvh/LG
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Luft i vattensystemet?

Så blir det för mig innan varmvattenberedaren är fylld med vatten. Det tar en liten stund med en varmvattenkran helt öppen. När den har blivit fylld så rinner vattnet utan luftinblandning.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Luft i vattensystemet?

På vår Rapido fanns 2 urtappningskranar, den ene i luckan vid sidan om värmaren, den som regleras av yttertemperaturen för att inte systemet skall frysa och den andra som man normalt använder för att tömma tanken.
På vår bil satt denna under köksvasken, i skåpet som man kan dra ut. Längst ner i detta skåp finns en liten "hylla" där det som underlag ligger en lite täckskiva av trä som har ett hål där man får ner ett finger för att kunna lyfta densamma. Här unde finns denna urtappningskran som kan öppnas och stängas. Just denna orsakade för oss precis samma mönster som du beskriver, bara en massa luftbubblor och inget tryck. Kunde också, som du beskriver, känna suget i slangen under till.
Du får lägga dig på knä och undersöka var denna kran annars kan finnas i din bil.
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Luft i vattensystemet?

På Aldevärmaren finns en vakuumventil som används vid tömning av systemet. I denna sitter en backventil modell kula. Kulan kan ha fastnat i öppet läge.
 
F

F.d. 14321

Guest
Sv: Luft i vattensystemet?

OK, efter ett par timmars meckande nu på morgonen verkar jag ha fått fart på det hela. Luftläckaget var mycket riktigt avtappningsventilen för vattensystemet som till synes var nedtryckt men behövde tryck och vrid för att bli ordentligt tät. Kanske behöver bytas?
Tog också ut pumpen, gjorde ren filtret (som var skitigare än jag trodde...) och testade pumpen utanför bilen (förlängde 12v-kablarna och körde pumpen i en hink), det funkade.
När jag sedan satte tillbaka alltihopa hoppar det igång ganska så bra, inget mer luft i systemet, värmen fungerar etc...
Tycker dock att pumpen går orent och undrar om inte torrkörningen i höstas skadade den och att den behöver bytas. Vi får se...
Tack för all hjälp!
mvh/LG
 
Toppen