• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luft i varmvattnet

Halvar

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
10147
Medlemskap
2024
Har luft i varmvattnet när jag inte spolat på ett par timmar. Hjälper inte att pumpa mycket vatten luften kommer tllbaks. Har en Alde panna.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.957
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Luft i varmvattnet

Har samma problem. Har fått besked om att tömma varmvattenberedaren oftare för att på så sätt bygga upp en luftkudde i beredaren.

Finns det någon med här på forumet som har andra ideér??

//Tommy
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.611
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Luft i varmvattnet

Kommer det luft när man spolar vatten, varmt eller kallt, så är det en läcka på ledningen mellan tanken och pumpen. Vanligen är det höljet till filtret på pumpen som spruckit.

Luftkudden i beredaren har inget med detta att göra. Den skall finnas för att fungera som expansionskärl och ge ett jämnare flöde.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.957
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Luft i varmvattnet

Kommer det luft när man spolar vatten, varmt eller kallt, så är det en läcka på ledningen mellan tanken och pumpen. Vanligen är det höljet till filtret på pumpen som spruckit.

Luftkudden i beredaren har inget med detta att göra. Den skall finnas för att fungera som expansionskärl och ge ett jämnare flöde.

Det kan inte vara något läckage, då skulle det ju komma vatten vid läckan och det gör det inte. När varmvattnet väl kommer så finns det inte någon luft kvar. Allt tyder på att backventilen inte fungerar som den ska, men det är konstigt det med för det är bara varmvattnet som det kommer luft. Kallvattnet fungerar som vanligt
//Tommy.:oops:
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.957
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Luft i varmvattnet

Visa bilaga 75099

Det sipprar in luft i sprickan och då sjunker vattennivån i slangen.
När vattnet kommer är det utan luft.

I mitt fall kom sprickan på våren när det var lite kyligt ute.

Du kan ha en viss poäng i det du skriver ,men. Med ditt resonemang skall inte vattennivån sjunka om det finns en fungerande backventil. Öppnar jag min kallvattenkran i 15 minuter och har strömmen frånslagen, så skulle väl vattennivån även sjunka här. Men det gör den inte utan vattnet kommer med en gång jag öppnar kranen. På våran husvagn en Polar 590 2009 årsmod finns bara en backventil och den kan "jävlas" om den står oanvänd i 3 - 4 veckor men då kommer inget varmvatten förrän man knackat loss membranet. På vår husbil Kabe TM 750 2012 års mod har jag inte lyckats klura ut hur det ser ut med backventiler, kanske sitter en i pumpen.
//Tommy
 

jeanettejanne

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Tranås
HBK-Nr
8081
Medlemskap
2023
Sv: Luft i varmvattnet

Har haft samma problem med att bara varmvattnet försvann bytte backventilen i pumpen. Eftersom varmvattenberedaren är högre än vattenslangen är som går in i vattentanken så försvinner bara varmvattnet.
 
F

F.d. 25231

Guest
Sv: Luft i varmvattnet

Hadde problem med luft i varmtvatten og til WC,alt forsvant bare etter 2-5 min.
Var og monterede solpannel i danmark,nevnte problemet og de fant feilen med det samme.Bakslags ventilasjon var istykker.monterte ny og siden ingen problem.
 
Toppen