• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LT31 hjälp

F

F.d. 16480

Guest
Hej vi har en LT31 82:a , och undrar om det är någon som kan hjälpa oss med:
hur ställer man in den lastavkännande ventilen? ( bromsarna bak hänger sig på något vis
det verkar som om oljan inte kan gå tillbaka)

Mvh rogerotina
 
F

F.d. 25042

Guest
Sv: LT31 hjälp

Du ska nog passaupp att ventilen inte fastnat de är en ventil med en arm på som sitter i en fjäder som går att flytta på
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: LT31 hjälp

Om felet beror på att armen fastnat eller går trögt så kan du lirka armen fram och tillbaka och smörj med symaskinsolja. Om armen går väldigt trögt så kan du i nödfall ta 5.56 eller något liknande men smörj sedan med symaskinsolja efteråt. Ta sedan för vana att ett par gånger om året smörja upp armen. Den är förmodligen av järn och sitter i ett aluminiumblock och då blir det korrosion som gör att armen kärvar. Ett stående fel på bl.a. AUDI.

EssoJ
 
Senast ändrad:

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: LT31 hjälp

Har du kollat så det inte är bromsbackarna som är rostiga och ej går tillbaka, det hände varje vår på våran 83:a.
Om inte, ta av hjulen och trummorna, kolla om backarna går lätt att röra på.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: LT31 hjälp

Ett annat inte ovanligt fel på bromsar som hänger sig är att bromsslangen har gett sig på insidan så att det har blivit en blåsa inuti slangen. Man kan trycka ut tryck men det går inte tillbaka. Öppna en luftnippel bak och se om bromsarna släpper.
 
F

F.d. 16480

Guest
Sv: LT31 hjälp

Hej o tack för svaren. Jag rev isär ventilen och blåste rent hittade en liten fjäder som verkade ha fastnat. Satte ihop det hela och än så funkar det.

Mvh rogerotina
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen