• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LR1218 till EBL99

Kreos

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
530
Medlemskap
2024
Jag har inköpt en LR1218 som jag tänkte koppla in på EBL99 föra även kunna ladda startbatteriet,men det var många sladdar i kartongen,och då undrar jag om någon vet vad som är lämpligt/rätt altenativ.

Henry
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: LR1218 till EBL99

Idag fick jag svar från 24V och dom säger likadant.
LR 1218 passar de allra flesta EBL, så även 220-2.

I ett tilläg skriver han:
LR 1218 är inte en MPPT-regulator. Jag pratade med någon på husbilsklubben som sa att flera hade satt in MPPT-regulatorer istället för LR 1218 och att det fungerar, men den måste i så fall kopplas till EBL-blocket. Kopplar man direkt på batteriet kommer inte generatorn att ladda under körning.

Kan det vara sant att inte generatorn laddar bobatteriet om man har solladdaren direkt dit?

På min nästa fråga:
EBL 220-2, vet du om man kan ta ut och mata ex.vis en mindre inverter från +plint 4 block 3 som är avsedd för Fold away bed, som inte finns i vår bil?

The pin 4 at block 3 is a connection to the plus leisure battery fused with 25A. No problem to connect any user.

Bra att veta om man behöver lite mera kräm.
Tråkigt att LR 1218 inte har MPPT funktion, man tappar ju lite effekt då.
Jag undrar om man får upp laddning från solpanelen på panelen inne i bilen om man har ett annat fabrikat än Schaudt, någon som har koll?
 
Senast ändrad:

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: LR1218 till EBL99

Tryggt att veta att det funkar.
Dock är den väl inte riktigt lika effektiv som MPPT som tydligen tar reda på det som är över 14 volt och laddar in det i batteriet igen på nåt vis, bara rykten som jag hört.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: LR1218 till EBL99

OT
Om man istället har en Calira 20/30 vinner man inget på att koppla via Caliran. Ingen funktonalitet tillkommer jämfört med att koppla direkt på bodelsbatterierna - allt enligt Calira-tillverkarens tekniker.

Vi har kopplat Regulatorn (MPPT från Conrad) direkt på bodelsbatteribanken (via säkring). När bodelsbatterierna är fulladdade fortsätter solpanelen att ladda bildelsbatteriet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LR1218 till EBL99

Det er flere forskjellige løsninger som benyttes for kobling/ladning mellom batteriene. Den gamle som sender litt strøm til bilbatteriet når en står på 220 - en D-styrt som lader bobatteriet under kjøring (disse to kan også forekomme sammen) og så har vi den som kobler sammen når spenningen på en av sidene er over en terskel og under en annen terskel på andre siden av el-blokken - får denne i tillegg D-styring så er alle problemer vekk. En kan nå koble ladere direkte på bobatteriet og samtidig ikke ha problem med ladning under kjøring.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: LR1218 till EBL99

För dom som inte har panelen i bilen förberedd för detta finns det en separat laddningspanel till LR 1218 som visar antingen hur mycket bodelsbatterierna laddas eller hur mycket startbatteriet laddas. Detta blev mim lösning
 
L

l8aeen

Guest
Sv: LR1218 till EBL99

Jag antar att det är Schaudt IT 300 Solar (analog display)som du har kopplat till LR1218, men vad har du använt för kabel och vilken kabelarea?
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: LR1218 till EBL99

I bruksanvisningen står det på sidan 8-9 den inkoppling som jag gjorde.
Det innebär att bodelsbatterierna och startbatteriet blir laddade.
Du använder 2 av kablarna, vilka framgår av beskrivningen på sidan 8-9.
Den står på engelska och vill du ha hjälp med översättning så skicka mig ett privat meddelande och ange din mailadress så fixar vi det.

Hej
Vad är det för skillnad om man anvämder den tre-poliga kontakten från regulatorn och in i ebl99? Skippar i så fall adaptern till den 5-poliga kontakten.
Blir det samma sak?
 
Toppen