• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LR1218 till EBL99

Kreos

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
530
Medlemskap
2024
Jag har inköpt en LR1218 som jag tänkte koppla in på EBL99 föra även kunna ladda startbatteriet,men det var många sladdar i kartongen,och då undrar jag om någon vet vad som är lämpligt/rätt altenativ.

Henry
 

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
380
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: LR1218 till EBL99

Har nu limmat fast en 130 W solcell. Dragit kablarna och har kvar att koppla in på regulatorn och EBL 99 som jag har. Så som jag uppfattar kopplingschemat som fanns med ska kabel x in på den 3-poliga block 7. Ska den andra ( Kabel Y ) in på block 2: styrkablar, generator D+.
På den kabeln finns 2 olika kontakter. Ska den andra kontakten på den kabeln inte användas utan finns om det är en annan typ av kontakt i EBL?

Bernt
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: LR1218 till EBL99

Ta ur befintlig kontakt på block 2 och anslut den till ena ändan av Y-kabeln.
Den andra ändan ansluter du nu till EBL block 2. Den röda kabeln ansluter till regulatorn (starter batterie)
Resten av kablarna behöver du inte.
 

monsun31

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
11535
Medlemskap
2024
Sv: LR1218 till EBL99

Undrar om man kan koppla in en 25a CTEK direkt på bodelsbatterier eller
går man på in på EBL99 8 Connections for auxiliary charging unit och i så fall
är 1 + och 2 -.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: LR1218 till EBL99

Undrar om man kan koppla in en 25a CTEK direkt på bodelsbatterier eller
går man på in på EBL99 8 Connections for auxiliary charging unit och i så fall
är 1 + och 2 -.
Hej monsun31 och välkommen i HBK.
Enligt Instruction Manual Electrobloc EBL 99 G, är en säkring på 20 A vid MNL uttag socket cap 2x blocket 7, och 2 = plus - 1 = minus - jag menar,
men E 20 till 3 F är försäkrad med 50 A som tillåter stor laddning från start batteriet / generatorn.
Jag antar att när D + kopplas öppnas för att ta imot ström till bobatteri.
Med det menar jag, att extern smart-ladda bobatteriet kan anslutas via startbatteriet.
Är D + aktiverat, kommer det att finnas allt laddning faser från desulphatering till underhåll av alla batterier.
Ca. <20 watt.

Jag har inte själv provat metoden ( Använder inte EBL och ignorerar ström panel), men kanske det finns bättre kompetens här http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/173463
Arne HBK 13.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen