• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LPG tank, plus och minus med detta?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Har just haft besök av ett par trevliga HBK:are som har husbil med LPG-tank!
Detta verkar ju fantastiskt bra för oss som vill fricampa vintertid.
Vi hade funderingar på att installera en dieselvärmare, men det här verkar ju betydligt billigare i drift, och tanken räcker ju väldigt länge. Förmodligen är ett montage av en sådan tank prisvärt nere i Tyskland. Sedan är ju frågan om det överhuvudtaget går att montera en sådan i den husbilsmodellen via har (Burstner Argos 747), det får man ju ta reda på.
Vore intressant att veta vad dieselvärmaren drar/dygn om det t.ex. är 15 minusgrader ute, resp vad ALDE värmaren förbrukar i gasol på ett dygn i samma temperatur. Och givetvis får man väga in istallationskostnader.
En fördel som vi ser med LPG är att vi har ett tankställe två mil från vår bostad, där det är uppet dygnet runt. Alltså, det är smidigt att fylla tanken helt innan vi åker iväg nånstans. Priset för att fylla är 8kr/liter, denna uppgift fick jag idag när jag ringde dit. Har ingen aning om det är billigt eller dyrt i förhållande till andra LPG stationer i Sverige. I Tyskland är det nog billigare.
Det är för att kunna stå på vintern utan att vara påkopplad på el i fjällen, så det kan vara kallt, kanske 10-30 minus på nätterna. Tidsmässigt ca en vecka åt gången.
Lite åsikter ang. för och nackdelar vore jättebra, med tanke på hur vi ska använda den.
/Annette
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: LPG tank, plus och minus med detta?

Jag har Webasto dieselvärmare och det funkar hur bra som helst, men jag skall inte göra reklam för något jag inte testat tillräckligt.

Sökte lite och om du skrållar ner en bit så finns lite pris på drift med gas och diesel. Om det stämmer får du själv avgöra Husvagnsboende i riktigt sträng kyla? - Husvagnsforum

/Inge.
 
Senast ändrad:

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: LPG tank, plus och minus med detta?

Annette.
En Eberspächer Hydronic D5W drar på full effekt 5Kw 0,62l diesel/timma och på dellast 2,4Kw 0,27l/tim
Aldepanna drar vid steg 2, 5,5Kw uteffekt 0,405kg gasol /timma och vid 6,4Kw 0,46kg/timma
Nu är det bara att räkna lite på lpg tanksvolym kontra dieseltanksvolym och inte minst batteristorlek om du står utan extern 220V.
Dieselvärmaren har en stor nackdel och det är strömförbrukningen.Det är därför jag installerar dieselvärmare , skaffat 300Ah batteri och en EFOY.Då blir jag helt oberoende av 220v.
//Lars
:yes:
 
Senast ändrad:

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: LPG tank, plus och minus med detta?

Problemet med dieselvärme är nog inte förbrukningen av diesel utan
förbrukningen av el, batteriet lär ta slut före dieseln i tanken. En annan
nackdel med dieselvärmaren är väl ljudvolymen.
Driftkostnaderna är ju nära nog densamma.

Hur man än vänder sig är rumpan bak!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.844
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: LPG tank, plus och minus med detta?

Vi har LPG-Tank på 80L plus en liten reservflaska 5kg, jag tycker det fungerar mycket bra, tanka fullt i Frölunda eller Brålanda om man skall upp och åka skidor, och sedan inga bekymmer med byte av flaskor mitt i natten, Vi klarar oss rätt många dagar ytan fyllning, trots att vi inte har någon "vinterbil". Lägsta temperaturerna har varit -20-25 och 15-20 sekundmeter vind och ändå har vi aldrig kört slut. :)
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: LPG tank, plus och minus med detta?

Peter;

Hej,

Jag har en Webasto 6 kw och är mycket nöjd.
Den är monterad under golvet och hörs inte alls inne i bilen.
Någon lukt som jag kan uppfatta finns inte.
Den drar mycket ström i starten ca. 7 A, men sen ca. 2-3 A.
Jag har 240 Ah AGM-batterier (och 180 W solceller) så några problem med strömtillgången finns inte.

Dimensionera rätt så finns inga problem!

Mvh Bengt
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: LPG tank, plus och minus med detta?

Håller tyvärr inte med dig, Peter. Vår erfarenhet av de senaste versionerna av dieselvärmare är att de är mycket snåla på både diesel och el. Visserligen har vi dubbla bodelsbatterier a 85 Ah och sedan ett par månader tillbaka även en solcell på taket men elförbrukningen på en modern dieselvärmare ( i vårt fall en Webasto DualTop, tidigare Webasto luftvärmare)är inte att strömmen är ett problem.

Inte heller kan vi hålla med om ljudproblem. I vår förra bil var värmaren placerad under golvet och möjligen kunde en förbipasserande eller nära parkerad HB uppleva att den lät en del men vi upplevde inte så. Vår nuvarande värmare sitter under soffan i dinetten och vid två korta faser av värmarcykeln hörs den lite - inte annars. Det handlar om uppstarten och om "renblåsningen" när vi stänger av den. För övrigt tycker vi (subjektivt!) att den är väl så tyst som den Truma 6000EH som vi hade i vår förra bil-

Subjektivt, javisst, men så är vår erfarenhet ;)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: LPG tank, plus och minus med detta?

Lyfter tråden igen. Funderar kanske på Ebersbrächers dieselvärmare Hydronic 5. Är det någon som vet hur många ampere den drar? Jag hittade den här filmen på Youtube...där ser man ju principen hur den fungerar.

Min Efoy ger 4,2 Ampere. Jag får inte ha en högre förbrukning av den nödvändiga förbrukningen än vad bränslecellen ger, för ligger jag ständigt på minus så tar jag bara hela tiden av batteribanken och då är ju vitsen borta med fricamping en vecka i t.ex. fjällen på vintern.

Om nu dieselvärmaren i sträng kyla drar ca 0,5 l/diesel/h så kostar det ca 140kr/dygn och med LPG tank kostar det ca 180kr/dygn så skillnaden verkar inte vara så jättestor i driftskostnad.

Men, en uppgift om hur många ampere dieselvärmaren drar när den går på full effekt hade varit intressant. Kan tänka mig att den måste gå på full effekt en stor del av dygnet för att klara att värma upp min bil som är ganska stor med alkov dessutom.

Och en annan fråga, värms tappvarmvattnet upp helt av en sådan här dieselvärmare också? Är pannan dubbelmantlad på nåt sätt?
Vi har en Alde 3010

:cool:

 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LPG tank, plus och minus med detta?

Annette hvor mye lasteevne har du tilgjengelig? Jeg tenker på en LPG tank, den veier noe selv + vekten av gassen. En annen sak er hvor stor plass har du til en tank. Beste plassen er under bilen, langs rammen. Her må en se hvilken diameter og lengde det er plass til. Deretter er det enkelt å finne hvor stor tank du kan få montert og hva denne veier med gass.

Når du er på vintertur i Norge så er det mange steder å fyll gass til en pris pr liter på ca det halve av diesel. For deg er det nyttig å vite at det på Ringebu er en med spesiellt god pris!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: LPG tank, plus och minus med detta?

Njaae...om du menar hur mycket lastvikt jag kan ha, så är jag väl redan nu på gränsen....men jag får väl lämna lite grejer hemma...:p:
Jag tror att det skulle få plats en på 110l under bilen, är inte riktigt säker. Visst väger det mer med en tank, men å andra sidan, ska man fricampa och värma upp med en dieselvärmare, så väger ju extra dunkar med diesel en hel del också...för tanken lär ju inte räcka om det går åt 12 liter/dygn, det blir 80 liter på en vecka, tanken rymmer väl ungefär 80 liter tror jag...tar jag bara av den lär jag ju inte komma från platsen sen....:twitcy:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LPG tank, plus och minus med detta?

110 liter er det jeg har - med 80% fylling så får en da 88 liter gass ca. 45 kg.
Med rett montering kan en ha de vanlige flaskene som reserve så du kan reise til fjellet med nesten 70 kg gass. Alde pannen sørger for all varmen.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
730
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: LPG tank, plus och minus med detta?

Vanskelig valg, siden det er fordeler meg begge valg. Gasstank vil jo gjøre at en neppe vil gå tom for gass, hverken sommer eller vinter. Investeringen kan raskt tjenes inn om en har bobilen en stund, siden LPG er mye billigere enn på flaske. Nesten halve prisen, men ikke kjøp vintergass (LPG) i Tyskland der den inneholder 60% propan og 40% Butan. I Norge er forholdet 95-5 og det er det sikkert i Sverige også.

Med Dieselvarmer vil en kunne kjøre varmeannlegget med 2 varmekilder og dette er en stor fordel om et av annleggene tar kvelden. Hverken gassen eller Diselen vil gå for fult hele tiden, ved rundt 25-30 gr.- holder en 11kg 1,5-2 døgn. For Alden bruker vel ca. 400-500gr/time på maks og da skulle flasken være tom under et døgn.

Webasto/Eber bruker ca 60W på fult og det er jo nesten det Eføyen gir, så strøm burde ikke være noe problem. Varmeren går jo ikke hele døgnet den heller for den er jo på drøye 5kW som Alden.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: LPG tank, plus och minus med detta?

En gång i tiden, dvs när jag fortfarande jobbade i industrin då gällde att alla tryckkärl med en volym över 25 liter måste provtryckas med vissa mellanrum. Misstänker därför att denna regel gäller även idag.
(Tom på lösa gasolburkar finns det provtryckningsinformation.)
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.925
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: LPG tank, plus och minus med detta?

Gasoltuber vet jag inte, när de skall provtryckas men dyktuber (andningsluft) skall tuberna provtryckas vart femte år i Sverige och i Norge vart annat år.
Dessutom måste dyktuberna vara CE märkta för att överhuvudtaget kunna provtryckas i Sverige.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: LPG tank, plus och minus med detta?

Lyfter tråden igen. Funderar kanske på Ebersbrächers dieselvärmare Hydronic 5. Är det någon som vet hur många ampere den drar? Jag hittade den här filmen på Youtube...där ser man ju principen hur den fungerar.​


Min Efoy ger 4,2 Ampere. Jag får inte ha en högre förbrukning av den nödvändiga förbrukningen än vad bränslecellen ger, för ligger jag ständigt på minus så tar jag bara hela tiden av batteribanken och då är ju vitsen borta med fricamping en vecka i t.ex. fjällen på vintern.​

Om nu dieselvärmaren i sträng kyla drar ca 0,5 l/diesel/h så kostar det ca 140kr/dygn och med LPG tank kostar det ca 180kr/dygn så skillnaden verkar inte vara så jättestor i driftskostnad.​

Men, en uppgift om hur många ampere dieselvärmaren drar när den går på full effekt hade varit intressant. Kan tänka mig att den måste gå på full effekt en stor del av dygnet för att klara att värma upp min bil som är ganska stor med alkov dessutom.​

Och en annan fråga, värms tappvarmvattnet upp helt av en sådan här dieselvärmare också? Är pannan dubbelmantlad på nåt sätt?
Vi har en Alde 3010​

:cool:

Här fins det info om Eberspacher "Värmare för special-transportfordon"
www.eberspaecher.se: Support
 
Toppen