Ibland kan jag inte låta bli att fråga mig själv hur folk tänker?
Hur kan en fast installation vara krånglig? Hur fyller dom sin vatten tank? Med en slang eller kanna inne i bilen? Är det inte just därför som man på en modern husbil har en fast påfyllnadsanslutning med lock på utsidan?
Hur fyller dom dieselbränsle i tanken? Häller de på dunk först och sedan genom en tratt i bränsletankhålet? Bränslepumpar på stationen är utformade för att tanka bränsle direkt genom bilens tanklock! Eller?
Visst skämtar jag men nog borde väl alla LPG-påfyllningar fungera på samma sätt? På de flesta husbilar med LPG-tankar, oavsedd om det är liggande tankar under bilen eller fastmonterade gasflaskor sker det redan på det viset men inte alla!
All LPG-påfyllning, på annat sätt än genom fast monterat påfyllningsdon på utsidan, borde förbjudas och kommer framgent sannolikt så att bli. Inga påfyllningar innanför dörrar/luckor, inga don med rörliga slangar i rörliga luckor. I Italien och Nederland, finns redan ett tydligare regelverk som, inom inte allt för avlägsen tid, kommer att implementeras. Jag har vetskap om flera fall i Italien, Grekland och Nederland där påfyllning på annat än fasta fylldon har blivit vägrat. I några fall har husbilar vägrats att tanka LPG, bara för att de är campingbilar som inte ansågs ha godkänd utrustning. Jag har själv blivit nekat en gång på Sardinien med orden "No LPG for camping car! Only for traction!", trots att jag pekade på mitt utvändiga korrekta fylldon. Jag känner flera som har blivit vägrade i Grekland hos några stora märkesstationer och i Italien och Nederland utan godkända fylldon. (nägra av de stora bränslebolagen börjar dra åt sig öronen)
Sedan kan det finnas hur många medlemmar som helst inom HBK som har fått fylla direkt på flaskan eller på fylldon innanför eller på utsidan dörren, utan någonsin blivit nekade.
Världen utvecklas, så även LPG-hanteringen!
Slangar kopplade till fylldon i fordon, fartyg eller flyg skall sitta fast, inte ha möjlighet att skaka. En lös slang eller rör kan skaka/vibrera så att slangens- /rörets infästning utsätts för materialtrötthet som i sin tur kan orsaka läckage. Vid påfyllning och tryck kan slangen gå av. Detta vet alla montörer inom fordons-, fartygs- och flygbranschen. Att medlemmar inom HBK har andra åsikter är inte ovanligt.
Var och en monterar som hen själv vill men kom ihåg att hindrande lagar närmar även ett redan kritiserat område som gasol- /LPG-installation. Så varför envisas, veta bättre, göra fel för att ickelagen tillåter det? När man kan göra det så bra som möjligt?
Överhuvudtaget undrar jag ibland hur länge felaktig hantering kommer att tillåtas innan LPG-tankning för campingändamål kommer att totalförbjudas?
Som sagt, det var bara en undran om krånglighet!
Julian