• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lock till spis

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Jag skulle behöva ett nytt "lock" över spishällen det gamla exploderade. Har letat efter ett nytt men det verkar omöjligt att hitta ett nytt i rätt storlek. Så därför funderar jag på att tillverka nya till spis och disk, tänkte att hitta något färdigt att tillverka av, typ Perstorp men det verkar marigt att finna skall ju vara snygg yta på båda sidorna ca: 3-4mm. Finns någon som kan tipsa om var man kan få tag på detta har kollat ett par ställen men eftersom jag inte behöver så mycket är det inte så intressant att sälja.
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Sv: Lock till spis

Originalet är separata till spis och disk, det till spisen är i måttet 410X490 mm med svart raster effekt. Men när jag hittade det org,nr. som det skulle vara så visade det att måttet inte stämde. spisen sitter f.ö. i en Dethleffs I5940
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.617
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Lock till spis

Enklast är väl att kontakta en Dethleffs-återförsäljare och be hen beställa hem rätt reservdel.
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Sv: Lock till spis

Jag gör ju hellre denna variant än de tråkiga glasskivorna, bara frågan om var man får tag på materialet. Alternativet är en väggskiva som man använder i köket och limmar en snygg aluminiumplåt på undersidan för värmens skull.
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Lock till spis

Det finns ju massvis olika laminatskivor 5-6 mm med olika ytor och färger. Kolla närmsta bygghandel.
>Blasse
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Lock till spis

Du kan kontakt JonasS, så kanske han kan göra ett lock till dig
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Sv: Lock till spis

Tillverkar gör jag gärna själv, problemet var mest att hitta material som tål värmen, är ca 3-5 mm tjockt och håller formen så att man kan ha den som avställningsyta. Och att man inte behöver köpa hela skivor. Men det slutar nog med att jag skaffar en bit Perstorp och åker till mitt gamla jobb och limmar det på en aluminiumplåt med något snyggt mönster. Hade bara tänkt vara lite lat och fått tag på färdigt material och fräsa ut de två bitar jag behöver.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Lock till spis

Använde högtryckslaminat från Formica. Kan vara svårt att hitta småbitar, få som använder det och de som använder det beställer bara precis vad de behöver och får knappast något spill i CNC- maskinerna.

Din idé att limma på aluplåt fungerar nog bra. Är inte några större problem att fräsa med hårdmetallverktyg. Det jobbiga är ju att göra mallarna.
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Lock till spis

Det finns en gammal tråd någonstans hur man undviker att stänga locket med brännaren på!
Själv har jag målat på gasreglagen med stora vita och röda prickar eftersom de som fanns från början försvann! Dessutom stänger vi ALLTID av gasen efter vi har haft spisen igång!
ORVAR
PS Har också lyckats spränga locket över spisen med tusentals glasbitar som resultat! Det verkar som jag först måste ställa till det för att komma ihåg!
 
Toppen