• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ljusramp Led

Sundgren

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
Hej!
Jag har en helintegrerad bil byggd på Fiat, en McLouis Nevis årsmodell 2021. Letar nu efter en lämplig ljusramp att montera då jag upplever helljuset alltför svagt.
Vad har ni för bra tips som ni har monterat?
Funderar också på inkopplingen av styrströmmen till reläet. Kan man ta den direkt från kabeln till helljuset på en Fiat 2021 eller måste man koppla via canbusavkodare?

//LG

Senast ändrad:

inger47

HBK Medlem
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2025
Hej!
Jag har en helintegrerad bil byggd på Fiat, en McLouis Nevis årsmodell 2021. Letar nu efter en lämplig ljusramp att montera då jag upplever helljuset alltför svagt.
Funderar också på inkopplingen av styrströmmen till reläet. Kan man ta den direkt från kabeln till helljuset på en Fiat 2021 eller måste man koppla via canbus?

//LG
hej...har tagit från heljuset till leden,det är ju rätt svag ström....har funkat på min i alla fall....snart 8 år...

F

F.d. 64253

Guest
Hej!
Funderar också på inkopplingen av styrströmmen till reläet. Kan man ta den direkt från kabeln till helljuset på en Fiat 2021 eller måste man koppla via canbusavkodare?

//LG
Yes

Leekström

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2025
Ja styrströmmen tar du från kabeln till heljuslampan
Som tillägg vill jag tipsa om att använda en skarvhylsa istället för de "strömtjuvar" som ofta används och ibland levereras med extraljus, så slipper du riskera problem med dålig kontakt efter ett antal år.

Som andra tips vad gäller val av extraljus skulle jag rekommendera att utgå från var/hur du tänkt montera det/dem, för att få fram vilken storlek och form du ska leta efter. Nästa steg kan vara att fundera över vilken ljusbild du behöver/vill ha, det minskar ner urvalet ytterligare. För de återstående kan du slutligen leta tester och recensioner, samt väga dessa mot din budget, så har du troligtvis till slut hittat det du söker.

Själv har jag två Lazer ST4 Evolution monterade i grillen på vår Fiat Ducato plåtis och är supernöjd.

STANTON

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Håller på att montera på våran, då tar jag ström i från helljussäkringen med en sån här.

Ska montera den här ledrampen låg och passar böjen i fronten.

Toppen