• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ljudnivå på elverk

F

F.d. 25775

Guest
Jag funderar på att skaffa ett litet elverk att ha med för att säkerställa elförsörjningen.
Funderar på ljudnivån. Hittade ett som är märkt med 94dB och påstås vara tystgående. I specifikationerna står det sound emission 7m 54 dB (A).
Någon som har koll på det här?
violab

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025
Sv: Ljudnivå på elverk

Hej, hej!

Jag har Alltid ett elverk med i bilen, bra att ha...
Använder det sällan, har mest bistått andra i nöd, vilket är trevligt det med!

Solceller, för er som läst mina inlägg, jag behöver knappast skriva mer om det...

Ljudnivå är dock helt subjektiv gällande elverk, har lite med dB el. ljudenergi
att göra om tex. två människor har helt olika uppfattning.

Själv har jag rätt lång 230/2,5mm2 kabel med i bilen, elverket kan positioneras
mycket variationsrikt! Tex. ett Kipor 3000W elverk hörs mycket lite mellan
stenblocken på Borgholms ställplats, havet överröstar. (dagtid)

Elverk el. inte, störa sig el. inte... Där får det sunda förnuftet råda!
Vilket inte alla "lider" av, el. rättare sagt, vissa lider pga. att inte alla är begåvade med ett... :rolleyes:

I det stora hela är solceller för närvarande Otvivelaktigt det behändigaste energitillskottet,
när det finns plats och bilen hanterar vikt! För när ett fordon, byggt för våra ändamål inte ens klarar av
full vatten/bränsletank inkl. två personer, då blir det svårt att montera varken solceller el. ta med ett elverk...

Opppsss... Mycket text blev det ang. ljudnivå på ett elverk... :oops: :twitcy:

Njut av våra fordon, var måna om varann, tänk ibland lite utanför våra egna vanor/"lilla låda"
Så är det oftast inga problem med ljudnivå på ett elverk och absolut Inga problem med ljudnivån på solceller! ;)

Drive Safe!
Mvh. Magnus.S

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
Sv: Ljudnivå på elverk

Det är väldigt svårt att svara på. Det är stor skillnad på en molnig dag och en solig. Om du har bytt till LEDlampor, om du använder laddning till dator etc.
Börja med det, och koppla in en till senare, om det inte räcker.

Toppen