• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ljudisolering av hyttdörrar.

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Hej
Är det någon som har ljudisolerat dörrarna i hytten?
Vad använde ni för material?
Gjorde det någon nytta, så det är värt besväret?

Snarken
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Ljudisolering av hyttdörrar.

Jo det har även jag tänkt på Snarken, men mer med tanke på att behålla värmen. Det jag möjligen oroas av är ev. kondens eller fukt som kan rinna mot de kalla partier som inte isolerats.

Är jag fel ute?
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Ljudisolering av hyttdörrar.

Det är förmodligen inte helt lätt att isolera dörrarna eftersom det sker fuktintrång från två håll och fukten måste hela tiden kunna ventileras bort. I annat fall uppstår lätt oönskade rosthål.
V-backen :wink:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ljudisolering av hyttdörrar.

Jag isolerade dörrarna på våran gamla och visst blev det inte så plåtigt ljud i dörrarna och ljudnivån kanske sänktes från 140 db till 138 db ;) :) nä men det var så mycket annat som förde väsen i våran gamla pilote 1990 i 90km/h .
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Ljudisolering av hyttdörrar.

Man ska tänka på att om man isolerar dörrarna eller överhuvudtaget klistrar fast något på plåten i hytten kan tillverkaren göra gällande att rostskyddsgarantin inte gäller.

Skipper
 
F

F.d. 15922

Guest
Sv: Ljudisolering av hyttdörrar.

:spinny:Hej

Läste att du funderar på att isolera dörrarna , har gjort detta o materialet jag använde var motorisolerings mattor jag köpte på Biltema, det blir dovare ljud i kupen, men det var lite pilligt att få inn dessa mattor som är förklistrade, men det går.
Pelle T
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Ljudisolering av hyttdörrar.

Jag isolerade dörrarna på en gammal plåtis med självhäftande asfaltmattor. De mattorna gör att plåten inte kan vibrera och ljudnivån blev mycket lägre i hytten. Köpte mattorna hos en lokal bildelsfirma.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Ljudisolering av hyttdörrar.

om man nu skall isolera dörrarna skall man sätta på iso på dörrsidan eller mot klädselsidan av dörren blir lite krångligt att komma åt mvh håkan o britt
 

kingolsson

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
6275
Medlemskap
2026
Sv: Ljudisolering av hyttdörrar.

jag går i samma tankar som du. jag hade tänkt att måla mina dörrar och motorrum med biltema tröskelskyddsmassa som är både rost och ljuddämpande. och finns det plats så ska jag även använda asfaltsgummi. man vill kuna veva ner rutan också
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Ljudisolering av hyttdörrar.

Tröskelmassan som finns hos bl:a Biltema Mekonomen med flera dämpar knappast ljudet. Det är ett stenskottsskyddande övermålningsbart material främst för mekanskikt skydd typ stensprut mm.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ljudisolering av hyttdörrar.

jag går i samma tankar som du. jag hade tänkt att måla mina dörrar och motorrum med biltema tröskelskyddsmassa som är både rost och ljuddämpande. och finns det plats så ska jag även använda asfaltsgummi. man vill kuna veva ner rutan också


På våran Pilote 1990 så tog jag bort dörrsidan och isolerade med dom 3cm självhäftande ljudisolermattorna som finns på biltema , gott resultat .
Tog även så gott det gick vid torpedväggen i motorrummet .

Kolla även hur det ser ut nere vid rattstången och växelspaken nere vid golvet .
 
Toppen