• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växellåda Ljud från framvagnen

JonasAsk

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
41068
Medlemskap
2025
Hej alla!
Jag har en Ducato 1995 1,9 TD. Det är ett malande/lätt skramlande ljud som uppträder när jag kör. Ljudet kommer bara när man gasar och försvinner direkt man släpper gasen. Det kommer på alla växlar och låter mer när man kommer upp i ca 70-80 km/h eller i uppförsbackar. Det försvinner helt om man håller i växelspaken och trycker den åt höger (på alla växlar). Ljuden låter också lite men bara lite med motorbroms.

Jag trodde det var växellådan så den byttes till en nyrekondad låda men ljudet är exakt samma, därför utesluter jag lådan. Kopplingen byttes samtidigt och nytt fett i alla drivknutar. Alla motorfästen är nya. Turbon är ny. Hjullager låter inget konstigt när man hissar upp och inget glapp heller. När man kör motorn upphissad låter inget konstigt från varken låda eller nåt annat när man lyssnar med steroskop. Mycket märkligt och irriterande.

Nån som har något förslag? Kan det vara stödlager till höger drivaxel? Kan det vara hjullager eller drivknutar? Vad händer egentligen när man för växelspaken åt höger? Flyttar man motor/växellåda nån mm åt höger?

Toppen