• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Livslängd på hjulen.

Sten Rowa

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2025
1735117307940.png

Senast producerade däcket inte är bättre än det äldsta producerade?

Visste du att 60% av däcken som installerats under de första 3 månaderna av produktionen inte överstiger 35 tusen kilometer..
Visste du att 40% av däcken som installerats under de första 3-6 månaderna av tillverkning inte når 50 tusen kilometer..

Eftersom däcket består av mer än 102 kemiska föreningar.. och dessa material är parkerade vid temperaturer över 150 grader Celsius och under mycket, mycket högt atmosfärtryck..
De inre föreningarna av dessa kemikalier behöver en lång period för att lugna ner deras reaktion och stabilisera deras rörelser...

Därför rekommenderar vi att däcket installeras minst 6 månader efter produktionen för att säkerställa bästa motståndskraft mot korrosion och en längre livslängd
Att veta att däckens giltighet är 5 år från användningens början, eller 10 år från tillverkningsdatum som max.

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ett litet uns av sanning finns det säkert.
Men att sätta miltal på däck är svårt, det är alldeles för många faktorer som påverkar hur länge ett däck är acceptabelt utifrån de uppgifter det ska hantera.
På husbilar lär inte detta vara aktuellt över huvudtaget.

På en Camaro jag hade på 90-talet var det extrema ZR klassade däck, dyra som fan och höll ca.1500mil vid lugn körning, på dem hade kanske det påverkat hur färska de var.

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det som nog kan stämma utan att veta kan ev. vara är att däcken skall lagras kanske ett halvår efter produktionen för att binda samman sig och vulkas färdigt.
Det där om parkeras? och mycket högt atmosfärstryck måste handla om total felöversättning av tillverkningen och däcksmaskinen som sätter mönstret och pressar samman alla lager till däcket med värme och högt tryck.

Good Year hade en jättefabrik i Norrköping för jättelänge sedan ;).
Good Year.JPG

M.v.h. JANKRO.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Visa bilaga 237363

Senast producerade däcket inte är bättre än det äldsta producerade?

Visste du att 60% av däcken som installerats under de första 3 månaderna av produktionen inte överstiger 35 tusen kilometer..
Visste du att 40% av däcken som installerats under de första 3-6 månaderna av tillverkning inte når 50 tusen kilometer..

Eftersom däcket består av mer än 102 kemiska föreningar.. och dessa material är parkerade vid temperaturer över 150 grader Celsius och under mycket, mycket högt atmosfärtryck..
De inre föreningarna av dessa kemikalier behöver en lång period för att lugna ner deras reaktion och stabilisera deras rörelser...

Därför rekommenderar vi att däcket installeras minst 6 månader efter produktionen för att säkerställa bästa motståndskraft mot korrosion och en längre livslängd
Att veta att däckens giltighet är 5 år från användningens början, eller 10 år från tillverkningsdatum som max.
Källhänvisning, tack!

Pålle

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Visst säger det något om det är det som är originaltexten. Jag länkade till den text som kommer fram när man googlar och jag uppfattar det som om det är originalet.
Detta ska inte tolkas som att jag försvarar innehållet i texten.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ett däck består av fler än 200 komponenter som ska vulkaniseras, vilket kräver tid. Inte minst blandningen av naturgummi och syntetgummi. Frågan är om det stämplade tillverkningsdatumet är när däcket lämnar produktionslinjen, eller när det är färdig-vulkat. De gånger jag köpt däck har det dock aldrig varit ett problem. Däcken tenderar snarare att ha för gamla tillverkningsdatum än för färska. Men det här är definitivt värt att beakta.

Staffan M

HBK Intresserad
Kommun
Kävlinge
Tror man måste väga in en stor portion sunt förnuft i detta. Om man tar det länkade inlägget ifrån Michelin som exempel så får det ju anses gälla Michelin däck och inget annat. Eller möjligtvis däck tillverkade av någon av de stora typ tex Conti eller Pirelli.
Ett däck åldras egentligen inte om det lagras torrt o svalt o inte utsätts för solljus.
Men på tex en husbil i Spanien åldras däcken snabbt.
sunt förnuft….
mvh Staffan

Svein_H

HBK Medlem
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025
Man bør være litt skeptisk til alt man finner på nett, hvertfall når kildehenvisningen er Facebook... Jeg vet ikke hvor lenge nyproduserte dekk må ligge før de kan tas i bruk, jeg har faktisk aldri opplevd en slik situasjon at dekket er "for nytt". Det jeg derimot har fått høre unisont fra alle dekkverksted opp gjennom årene er at så lenge dekket har vært lagret på riktig måte skal det ikke spille noen rolle om det ble produsert i 2022 eller 2024, selve aldringsprosessen starter når dekket tas i bruk. Samtidig skal man være skeptisk hvis man får 4-5 år gamle dekk presentert som "nye", det hadde aldri jeg akseptert.

Vedrørende den artikkelen som @Olof G linker til er jeg stort sett enig, det er i utgangspunktet ingenting i veien for å slite dekket helt ned før det byttes. Problemet er vannplaning, det kan fort bli skummelt med nedslitte dekk uten tilstrekkelig mønsterdybde for å lede vekk vannet. Kjører man med dekk ned mot minimum mønsterdybde er man nødt til å ta det pent både i regnvær og ved våt veibane generelt, man vet aldri når det plutselig blir litt for mye vann i veien.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag skall byta däck på min MC till våren, på grund av ålder och inte slitage.:msn_embarrassed:

Detta med åldersrelaterat byte är också en realitet för släpvagnar/husvagnar.

Jag bytte ut originaldäcken i våras på min 2003 HD, de var absolut inte slitna (1400mil), men de var 21år gamla och hade börjat tappa stinget :msn_embarrassed:

Toppen