• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Livet är skitfarligt...

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Livet är skitfarligt...

Jag kallar det dålig journalism!

De som skrev artikeln glömde att skriva att etanolen i vinet är bra mycket farligare. Spårresterna av giftet är inte skadliga förrän man fått i sig 126 liter vin på en dag. Undrar vem som överlever en sådan konsumtion?

Solviva

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024
Sv: Livet är skitfarligt...

Jag kallar det dålig journalism!

De som skrev artikeln glömde att skriva att etanolen i vinet är bra mycket farligare. Spårresterna av giftet är inte skadliga förrän man fått i sig 126 liter vin på en dag. Undrar vem som överlever en sådan konsumtion?

Du har så rätt.

"Baksmällan behöver inte bero på att du drack för mycket. Illamåendet kan komma från olika tillsatser och bekämpningsmedel", som Kalla Fakta säger i ingressen.
Stämmer det att baksmällor orsakas av gift?! Och tillsatser?

Är 0.026 mg boscalid per kg vin mycket eller lite? Well, det är det värde som kommer närmast ADI av de som Kalla Fakta mätt upp. Vill t.ex. jag, 82 kg tung, vara säker på att undvika de effekter på lever och sköldkörtel som boscalid visat i djurförsök bör jag enligt EFSA inte dricka mer än 126 liter SomeZin Zinfandel om dagen. Skulle jag behöva mer än så för att släcka min törst så kan jag dricka 468 liter Il Conte Primitivo om dagen istället utan att oroa mig för min hälsa. När det gäller ARfD är det methoxyfenozidevärdet i SomeZin som kommer närmast den högsta säkra engångsdosen enligt EFSAs rekommendationer. Jag bör inte dricka mer än 298 liter av varan åt gången utan att riskera min lever. Däremot kan jag dricka hela 3785 liter Il Conte eller JP Chenet åt gången utan att oroa mig. Detta förutsätter förstås att jag inte dör av akut alkoholförgiftning av de 492 litrarna etanol, att de 23 kilona socker inte ställer till med mitt blodsocker för mycket eller att mina elektrolyter klarar att jag dricker en flaska vin var 40:e sekund, ett dygn i streck.

Jag klippte in några synpunkter om programmet som jag råkade läsa i en artikel efter programmet. Jag skulle nog oroa mig mer för mängden alkohol än boscaliderna i vinet i alla fall!!

Toppen