• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Livet är skitfarligt...

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
För att inte tala om vin...

Skrev om det här för några veckor sedan men reaktionen lät vänta på sig ända till att
TV och Kalla fakta tog upp ämnet. Det är ju vansinne att de förgiftar vinerna men det finns
altenativ om man är beredd att lägga några kronor extra.

Varning för gift i vinerna på Systemet | Hälsa | Hälsotips Träningstips Friskvård Träning | Expressen

En utredningen inom EU (Pesticide Action Network Europe) visade att 100% av testade konventionella viner, i genomsnitt, innehöll spår av fyra olika kemiska bekämpningsmedel.
Analyserna visade spår av 24 olika pesticider varav fem klassade som rent hälsovådliga med risk för cancer, mutationer som kan ge sjukdomar och skadlig påverkan på nerv- och enzymsystem.

Vindruvor är de mest förorenade livsmedlen inom EU och har högre doser av farliga syntetiska ämnen än något annat livsmedel.
Att dricka ett traditionellt producerat vin som tillverkats på traditionellt sätt efter ca 1950 kan alltså vara hälsovådligt!
Källa:
Expert Products Sweden AB - Om naturviner

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Livet är skitfarligt...

När det gäller mat, så kräver vi (åtminstone jag) "inga tillsatser". Dags att göra samma med vin.
Annars gäller destillerat vatten och 96% - blandas fifftififfti, alltså hälften var och skakas varsamt. Till denna dryck ätes gurka enligt traditionell metod.
Vin o ost är ett modernt påfund, vars nyttighet modernt folk börjar betvivla:twitcy:

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Jag känner mig grundlurad av vissa vin-importörer...
Hade det här gällt gränsvärdet av bekämpningsmedel i dricksvattnet hade det fått beteckningen som otjänligt och kranarna hade stänkts.​

Gränsvärden för bekämpningsmedel i vin finns inte.
Men jämfört med godkänd dos i dricksvatten låg vinvärdet som mest 55 gånger högre.​

Är det inte dags för systemet att ta bort de viner som man vet innehåller farligt bekämpningsmedel ??
Det skulle kanske bli tomt på hyllorna :wink:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Reglene for Australsk vinexport er som hovedregel at det ikke skal finnes målbare rester av sprøytemidler. Men de har unntak for eksportvin til enkelte markeder - her er det importlandenes grenser som gjelder.

For innelands forbruk er det klare regler for hvor lenge før høsting de enkelte sprøytemidler får anvendes, dette for å hindre at rester kommer med i produksjonen. Det er enklere for vinprodusentene å holde seg til de strengeste reglene enn å spesialprodusere vin for spesielle markeder.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Systembolaget har alltid hävdat sitt monopol för att värna om Svenska folkets hälsa...
Hur bra rimmar det :confused:

Ja du...ökad tillgänglighet av alkoholhaltiga drycker bidrar väl knappast till att folk får i sig mindre mängder av bekämpningsmedelsrester...

Problemet är väl snarare att lagstiftningen inom EU inte reglerar halterna av dessa kemikalier i vinet. Det är väl ändå inte Systembolagets fel.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Ekologiska viner är ur hälsosynpunkt ett steg i rätt riktning och är bättre än ”vanliga” viner eftersom de innehåller betydligt mindre rester av kemiska bekämpningsmedel från druvodlingen än vanligt vin. Om fler och fler handlar ekologiskt, inte bara vin utan vanliga livsmedel också, så kommer utbudet att öka och priserna sjunka. Och man gör inte bara en insats för sin egen hälsa, utan även för vår miljö och de människor som arbetar med att odla och framställa det vi dukar upp på våra bord.

/Ludde

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

För 5 år sedan sansade jag mig och frågade mig själv: Var detta allt? Var detta meningen med livet. Jag var ganska missnöjd med min situation. Så jag bestämde mig för att ändra min tillvaro, ett av besluten var att leva 20 år till.

Det innebar helt ändrad livsstil, bl.a. slutade jag med alkohol. Vin är ju ganska lättzippat och både mängden och tillfällen hade ökat med tiden.

En direkt konsekvens var att det sociala blev lidande då det inte var lika intressant att hänga ihop med kompisar och "tjata" längre.

Istället blev det mkt tid på gym där man fick nya kompisar. Träningen med vikter påverkade min hälsa positivt, blodtrycket gick ner och ålderskrämpor som ont i leder och rygg försvann. Utan att överdriva kan man nog tala om att mitt liv fick en nystart. T.o.m. ett cancerbesked för 3 år sedan lyckades jag bearbeta.

Detta skall INTE uppfattas som en pekpinne, men det är klart att det känns skönt att jag kan ta ämnet i tråden med en klackspark.
Även om jag tycker det är tråkigt att konsumenten alltid blir blåst.

one arm pushup at the age of 71 - YouTube

mvh/
marunga

F

F.d. 17667

Guest

För 5 år sedan sansade jag mig och frågade mig själv: Var detta allt? Var detta meningen med livet. Jag var ganska missnöjd med min situation. Så jag bestämde mig för att ändra min tillvaro, ett av besluten var att leva 20 år till.
......
mvh/
marunga

Tack marunga,
Ett av de mest kloka, insiktsfulla och öppenhjärtliga inläggen jag läst
och som dessutom berör.

F

F.d. 25291

Guest

Då hade dom väl fått sälja plåster, men det är tydligen inte lika inkomstbringande.

uno

F

F.d. 29925

Guest

En sak är i alla fall säkert. För de helikopterförare som utför besprutningen av druvorna är ganska så skickliga. Har säkert stirrat i minst en halvtimma vid besprutningarna av vingårdarna i Ahrdalen. I alla fall ett väldigt effektivt sätt om man skall bespruta.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

En sak är i alla fall säkert. För de helikopterförare som utför besprutningen av druvorna är ganska så skickliga. Har säkert stirrat i minst en halvtimma vid besprutningarna av vingårdarna i Ahrdalen. I alla fall ett väldigt effektivt sätt om man skall bespruta.

Så här kan det se ut...undrar om 2007 blir en bra årgång
på rasten tar föraren sig ett välbehövligt glas :rolleyes:

helicopter spraying in Champagne vineyard Ay 2007 - YouTube

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Svårvärderat. Inga enskilda tillsatser eller bekämpningsmedelsrester på farliga nivåer och ingen större skillnad jämfört med ekologiska viner.

Men en säker slutsats jag tycker mig kunna dra är att man inte bör försöka ersätta dricksvatten med vin, något jag iofs visste redan tidigare (och något som inte gäller överallt på jorden eller i alla tider).

Och man får inte glömma bort att den största risken med vin beror på innehållet av den potentellt beroendeskapande ingrediensen etylalkohol! Max 10g/dygn och man kan känna sig någorlunda trygg.

aake

Solviva

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024

Här kommer en reflektion från Ljumma Fakta!!!

Det är trams: Ljumna Fakta

Om hans beräkningar är riktiga så krävs det ju ganska många liter vin för att överskrida gränsvärden.

OBS! Jag vet inte vem personer är som skrivit detta, men jag bara råkade stöta på artikeln när jag surfade runt idag. Kanske är inte Kalla Faktas "avslöjande" så uppseendeväckande.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Ungefär samma tongångar när det gällde DDT för några decenier sen.
En tokstolle drack tom av förorenat vatten för att visa att DDT inte var farligt.
Jaja vi stoppar lättare huvet i busken när det gäller vin än oskyldig majonäs...

Själv har jag gjort en utvärdering av vin under många år och det enda som jag lyckas komma fram till hittils är att konsumerar jag för mycket blir jag yr i huvet.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

[FONT=Arial, sans-serif]Dagsfärsk inbjudan, man blir sugen:[/FONT]

[FONT=Arial, sans-serif]VINPROVNING PÅ KUNGLIGA SLOTTET[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Välkommen till en speciell vinprovarupplevelse i Kungliga Slottets Livrustkammare. Vinmakaren Roberto Vincente från Spanska Campo Viejo kommer att berätta om den unika vingården i Rioja, som startades 2001, och hur de med toppmodern teknik producerar kvalitetsviner. Vi börjar vinprovarupplevelsen i rummet "Bland tre kungar" där vi låter smaklökarna känna på Campo Viejo Cava Brut Reserva. Därefter vinprovning i Stensalen av Campo Viejo Crianza, Reserva och Gran Reserva. Som kronan på verket serverar Roberto Dominio de Campo Viejo, ett vin som är gjort som en hyllning till Campo Viejos historia och som med sina komplexa smaker och nyanser berättar om en spännande vinhistoria.Till vinet serveras ostbricka där ostexperten Emil Fasth från Wijnjas Ostkällare tagit fram ostar som exploderar av smak tillsammmans med Campo Viejos viner.[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Ett ypperligt tillfälle att få lära känna skillnaden på vad olika lagringstider tillför vinet.[/FONT]

[FONT=Arial, sans-serif]Varmt välkommen![/FONT]

[FONT=Arial, sans-serif]DN-kortserbjudande: 349 kr/biljett inkl bokningsavgift. Max 4 biljetter/DN-kort. Begränsat antal platser, först till kvarn?[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Datum: onsdag 4 december kl 18.30.[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Plats: Stensalen, Livrustkammaren på Kungliga Slottet.[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Observera att vinprovningen utförs på engelska[/FONT]

aake

Toppen