• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Litiumbatteri

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.514
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Hej! Idag när jag startade bilen så upptäckte jag att bodelsbatteriet sunlux 160Ah inte laddade via boostern trots att temperaturen på batteriet var 6,8 plus. Har tidigare börjat ladda vid 4 plus.
Kan det vara så enkelt att en säkring gått?
Solcellen ligger på floating när jag kollade
Bodelen visar fullt, själva batteriet visar 144Ah.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.472
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Batterierna tar skada om du laddar dem med en celltemperatur under 0 grader. De flesta har dock ett BMS som stänger av laddning, dvs de går inte att ladda under 0 grader, men inte alla. Jag vill dock ha extra säkerhet. Ser inbyggda BMS i dropinbatterier som en extra säkerhet, inte i första hand som en del av laddningsregleringen.
Har varit i kontakt med Sunlux, på version av batteri mäts celltempen centralt i batteriet, den temp som visas i appen är BMS temp, celltemp under 0 grader acceptera max 0.1C laddstöm, inga problem att låta solcellen ladda under vintern då du aldrig når så hög laddning,ökar laddningen över 0.1C stoppar BMS.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.758
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Laddning på vintern - mina LiFePO4 klarar 0,1C vid minusgrader (=jo, det har fungerat). Kan det vara så att man sätter laddningen vid +0grader för att batteriet inte klara högre laddAmpere (=och därmed säljer batteri med värme)?
BMS-en har normalt en inbyggd tempmätare som reglerar för olika max/min-ändamål
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.768
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Säger dessa svar samma sak?

Jag uppfattar svaret från Michael S som att batteriet får laddas i minusgrader. Men jag har kanske missuppfattet det korta svaret och att det syftar på min text ovan där "inte FÅR" ingår i första alternativet.
Jag uppfattar svaret från krinil som att batteriet inte får laddas i minusgrader.
Svenska språket kan användas på många vis om man vill.
"Får" tolkar jag som att ingen hindrar någon att, i detta fall skada, sitt batteri.
Har lärt mig i detta eminenta media att man inte bör ladda batteriet då det är kallt för då kan det skadas men man får om man vill.
:wub:
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Svenska språket kan användas på många vis om man vill.
"Får" tolkar jag som att ingen hindrar någon att, i detta fall skada, sitt batteri.
Har lärt mig i detta eminenta media att man inte bör ladda batteriet då det är kallt för då kan det skadas men man får om man vill.
:wub:
Självklart är det så. Men med lite (och då menar jag verkligen lite) god vilja så kan man ju läsa och svara även på resten av meningen. Jag skrev: "Dvs är det så att batterierna inte FÅR laddas under en viss temperatur för då tar de skada?". Det är ju det där med ta skada som är det viktiga. Så fortfarande är jag osäker på vad som egentligen gäller. Bl a efter nedanstående.
Batterierna tar skada om du laddar dem med en celltemperatur under 0 grader. De flesta har dock ett BMS som stänger av laddning, dvs de går inte att ladda under 0 grader, men inte alla. Jag vill dock ha extra säkerhet. Ser inbyggda BMS i dropinbatterier som en extra säkerhet, inte i första hand som en del av laddningsregleringen.
Har varit i kontakt med Sunlux, på version av batteri mäts celltempen centralt i batteriet, den temp som visas i appen är BMS temp, celltemp under 0 grader acceptera max 0.1C laddstöm, inga problem att låta solcellen ladda under vintern då du aldrig når så hög laddning,ökar laddningen över 0.1C stoppar BMS.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.613
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Självklart är det så. Men med lite (och då menar jag verkligen lite) god vilja så kan man ju läsa och svara även på resten av meningen. Jag skrev: "Dvs är det så att batterierna inte FÅR laddas under en viss temperatur för då tar de skada?". Det är ju det där med ta skada som är det viktiga. Så fortfarande är jag osäker på vad som egentligen gäller. Bl a efter nedanstående.
Det enkla svaret är att batteriet tar skada av att laddas i minusgrader. Sen får du fundera över hur du ska hantera det.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.472
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Självklart är det så. Men med lite (och då menar jag verkligen lite) god vilja så kan man ju läsa och svara även på resten av meningen. Jag skrev: "Dvs är det så att batterierna inte FÅR laddas under en viss temperatur för då tar de skada?". Det är ju det där med ta skada som är det viktiga. Så fortfarande är jag osäker på vad som egentligen gäller. Bl a efter nedanstående.
Detta är svaret från Sunlux när det gäller laddning i minusgrader, ganska tydligt tycker jag

Hej,

Ja, en lägre laddström upp till 0,1C är ok.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.613
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Detta är svaret från Sunlux när det gäller laddning i minusgrader, ganska tydligt tycker jag

Hej,

Ja, en lägre laddström upp till 0,1C är ok.
Skulle den regeln inträffa vid 0 grader? Eller är det något logaritmiskt förhållande? Vid hur många minusgrader gäller det? Minus 20?

Njae! För mig är det en ickefråga. Jag kommer aldrig att ladda mitt LiFePo4 vid minusgrader. Jag vill dessutom ha marginal. Det är lätt avhjälpt att höja temperaturen kring batteriet om man har tillgång till 230 V. Har man inte det på vintern, här i landet, har man förmodligen inte så stora möjligheter att ladda heller.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
om man har tillgång till 230 V. Har man inte det på vintern, här i landet, har man förmodligen inte så stora möjligheter att ladda heller.
Min tanke är först och främst om jag kan låta bilen ladda när jag startar en kall bil och låta BMS styra.
Än så länge har jag AGM-batterier så det är inget problem för mig nu. Men "förhoppningsvis" blir det ett problem så småningom.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.704
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Min tanke är först och främst om jag kan låta bilen ladda när jag startar en kall bil och låta BMS styra.
Än så länge har jag AGM-batterier så det är inget problem för mig nu. Men "förhoppningsvis" blir det ett problem så småningom.

Ifall säljaren menar att funktionen finns på det inbyggda bms'et så skulle jag först testa laddstopp-funktionen under kontrollerade former för att bekräfta funktionen, innan man laddar på med en hög ström från generatorn.
Att mäta/testa är att veta ;)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.472
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Skulle den regeln inträffa vid 0 grader? Eller är det något logaritmiskt förhållande? Vid hur många minusgrader gäller det? Minus 20?

Njae! För mig är det en ickefråga. Jag kommer aldrig att ladda mitt LiFePo4 vid minusgrader. Jag vill dessutom ha marginal. Det är lätt avhjälpt att höja temperaturen kring batteriet om man har tillgång till 230 V. Har man inte det på vintern, här i landet, har man förmodligen inte så stora möjligheter att ladda heller.
Svaret jag fått från Sulux är att vid celltemp under 0 grader släpper BMS igen max 0.1C ,ökar laddningen över detta stoppas laddning helt, detta skadar inte batteriet enligt Sunlux.
För mig är det inget problem eftersom jag aldrig använder bilen vintertid.
 
Toppen