• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Litiumbatteri

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.514
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Hej! Idag när jag startade bilen så upptäckte jag att bodelsbatteriet sunlux 160Ah inte laddade via boostern trots att temperaturen på batteriet var 6,8 plus. Har tidigare börjat ladda vid 4 plus.
Kan det vara så enkelt att en säkring gått?
Solcellen ligger på floating när jag kollade
Bodelen visar fullt, själva batteriet visar 144Ah.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.514
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Fick detta svar från Sunlux!
Hej Per,

Batteriet har ett inbyggt temperaturskydd som aktiveras vid temperatur under 0 grader. Lågtemperaturskyddet avaktiveras först när batteriets interna celltemperatur når över +5C.

Batteriets temperatur mäts på tre områden internt i batteriet. Två sensorer som övervakar celltemperaturen samt en sensor som mäter BMS temperatur. Temperaturen som visas i appen är BMS temperaturen, när temperaturen ökar så är som regel denna temperatur några grader högre kontra de sensorer som mäter celltemperaturen. För att temperaturskyddet ska avaktiveras behöver samtliga sensorer detektera temperatur över +5C. Av denna anledning så kan appen visa exempelvis 6,8C och batteriet fortsatt inte tar emot laddning. Det beror på att batteriets massa har en viss tröghet vad gäller temperaturen och kärntemperaturen kan både vara högre och lägre än temperaturen som mäts på batterits ovansida. Om du låter batterit stå uppvärmt en lite längre stund så kommer temperaturen succesivt öka i hela batteriet och laddblockeringen kommer då även att hävas.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Fick detta svar från Sunlux!
Hej Per,

Batteriet har ett inbyggt temperaturskydd som aktiveras vid temperatur under 0 grader. Lågtemperaturskyddet avaktiveras först när batteriets interna celltemperatur når över +5C.

Batteriets temperatur mäts på tre områden internt i batteriet. Två sensorer som övervakar celltemperaturen samt en sensor som mäter BMS temperatur. Temperaturen som visas i appen är BMS temperaturen, när temperaturen ökar så är som regel denna temperatur några grader högre kontra de sensorer som mäter celltemperaturen. För att temperaturskyddet ska avaktiveras behöver samtliga sensorer detektera temperatur över +5C. Av denna anledning så kan appen visa exempelvis 6,8C och batteriet fortsatt inte tar emot laddning. Det beror på att batteriets massa har en viss tröghet vad gäller temperaturen och kärntemperaturen kan både vara högre och lägre än temperaturen som mäts på batterits ovansida. Om du låter batterit stå uppvärmt en lite längre stund så kommer temperaturen succesivt öka i hela batteriet och laddblockeringen kommer då även att hävas.
Sunlux är bra och kunniga
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.613
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Fick detta svar från Sunlux!
Hej Per,

Batteriet har ett inbyggt temperaturskydd som aktiveras vid temperatur under 0 grader. Lågtemperaturskyddet avaktiveras först när batteriets interna celltemperatur når över +5C.

Batteriets temperatur mäts på tre områden internt i batteriet. Två sensorer som övervakar celltemperaturen samt en sensor som mäter BMS temperatur. Temperaturen som visas i appen är BMS temperaturen, när temperaturen ökar så är som regel denna temperatur några grader högre kontra de sensorer som mäter celltemperaturen. För att temperaturskyddet ska avaktiveras behöver samtliga sensorer detektera temperatur över +5C. Av denna anledning så kan appen visa exempelvis 6,8C och batteriet fortsatt inte tar emot laddning. Det beror på att batteriets massa har en viss tröghet vad gäller temperaturen och kärntemperaturen kan både vara högre och lägre än temperaturen som mäts på batterits ovansida. Om du låter batterit stå uppvärmt en lite längre stund så kommer temperaturen succesivt öka i hela batteriet och laddblockeringen kommer då även att hävas.
Jag har ett Sunlux 100 Ah. Förstod inte appens tempanvisningar i början, utan har satt en extern tempmätare, med sensor under batteriet, med larm på 10 grader, för att vara säker. Det här förklarar så mycket för mig! Tack!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.472
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Fick detta svar från Sunlux!
Hej Per,

Batteriet har ett inbyggt temperaturskydd som aktiveras vid temperatur under 0 grader. Lågtemperaturskyddet avaktiveras först när batteriets interna celltemperatur når över +5C.

Batteriets temperatur mäts på tre områden internt i batteriet. Två sensorer som övervakar celltemperaturen samt en sensor som mäter BMS temperatur. Temperaturen som visas i appen är BMS temperaturen, när temperaturen ökar så är som regel denna temperatur några grader högre kontra de sensorer som mäter celltemperaturen. För att temperaturskyddet ska avaktiveras behöver samtliga sensorer detektera temperatur över +5C. Av denna anledning så kan appen visa exempelvis 6,8C och batteriet fortsatt inte tar emot laddning. Det beror på att batteriets massa har en viss tröghet vad gäller temperaturen och kärntemperaturen kan både vara högre och lägre än temperaturen som mäts på batterits ovansida. Om du låter batterit stå uppvärmt en lite längre stund så kommer temperaturen succesivt öka i hela batteriet och laddblockeringen kommer då även att hävas.
Jag har ett Sunlux, provade idag om batteriet tog laddning,batteritemerparuren var + 1.8 grader,laddningen startade omedelbart, så i teorin kanske det fungerar som Sunlux skriver men inte i verkligheten
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.613
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har ett Sunlux, provade idag om batteriet tog laddning,batteritemerparuren var + 1.8 grader,laddningen startade omedelbart, så i teorin kanske det fungerar som Sunlux skriver men inte i verkligheten
Det är ju ingen fördel för cellerna att tvinga batteriet att ta laddning för tidigt! Jag avvaktar tills både app och min externa tempmätare är överens.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2025
Jag har ett Sunlux, provade idag om batteriet tog laddning,batteritemerparuren var + 1.8 grader,laddningen startade omedelbart, så i teorin kanske det fungerar som Sunlux skriver men inte i verkligheten
Om batteriet har inbyggd värme så drar den ström utan att batteriet laddas. Tittar man på appen ser det ut som batteriet laddas när det är värmeplattorna som drar ström detta enligt Sunlux.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.472
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Om batteriet har inbyggd värme så drar den ström utan att batteriet laddas. Tittar man på appen ser det ut som batteriet laddas när det är värmeplattorna som drar ström detta enligt Sunlux.
Mitt batteri är inte uppvärmt, däremot ser man hur temperaturen stiger när batterit laddas, men det är alltså bara BMS som blir uppvärmd.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.472
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Det är ju ingen fördel för cellerna att tvinga batteriet att ta laddning för tidigt! Jag avvaktar tills både app och min externa tempmätare är överens.
Jag kommer installera Victronsense då kan jag ställa direkt i appen vid vilken temperatur laddning skall startas, detta både från sol och 230V (detta förutsätter att man har Victron på båda)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Det är ju ingen fördel för cellerna att tvinga batteriet att ta laddning för tidigt! Jag avvaktar tills både app och min externa tempmätare är överens.
Men hur fungerar det? Dvs är det så att batterierna inte FÅR laddas under en viss temperatur för då tar de skada? Eller att de inte KAN laddas under en viss temperatur men de tar inte skada om man försöker?
Troligen har detta varit uppe tidigare så jag skulle kanske kunna leta upp svaret men jag gör det enkelt för mig genom att fråga här.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.704
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Laddning/urladdning av ett 12V Litiumbatteri styrs helt och hållet av ett inbyggt BMS.
Funktioner, kapacitet, kvalitet m.m. på BMS finns det en djungel av.

De allra flesta har skydd för:
Urladdstopp på låg spänning i enskild cell
Laddstopp på hög spänning i enskild cell

Många har även
Urladdstopp på hög urladd.ström.
Laddstopp på hög temp. i BMS/cell.
Laddstopp på låg temp. i cell.
Aktiv eller passiv balansering av cellerna vid laddning.

Bms'et är ganska ofta den svaga länken i ett budget-batteri.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.613
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Men hur fungerar det? Dvs är det så att batterierna inte FÅR laddas under en viss temperatur för då tar de skada? Eller att de inte KAN laddas under en viss temperatur men de tar inte skada om man försöker?
Troligen har detta varit uppe tidigare så jag skulle kanske kunna leta upp svaret men jag gör det enkelt för mig genom att fråga här.
Batterierna tar skada om du laddar dem med en celltemperatur under 0 grader. De flesta har dock ett BMS som stänger av laddning, dvs de går inte att ladda under 0 grader, men inte alla. Jag vill dock ha extra säkerhet. Ser inbyggda BMS i dropinbatterier som en extra säkerhet, inte i första hand som en del av laddningsregleringen.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Batterierna tar skada om du laddar dem med en celltemperatur under 0 grader. De flesta har dock ett BMS som stänger av laddning, dvs de går inte att ladda under 0 grader, men inte alla. Jag vill dock ha extra säkerhet. Ser inbyggda BMS i dropinbatterier som en extra säkerhet, inte i första hand som en del av laddningsregleringen.
Säger dessa svar samma sak?

Jag uppfattar svaret från Michael S som att batteriet får laddas i minusgrader. Men jag har kanske missuppfattet det korta svaret och att det syftar på min text ovan där "inte FÅR" ingår i första alternativet.
Jag uppfattar svaret från krinil som att batteriet inte får laddas i minusgrader.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Säger dessa svar samma sak?

Jag uppfattar svaret från Michael S som att batteriet får laddas i minusgrader. Men jag har kanske missuppfattet det korta svaret och att det syftar på min text ovan där "inte FÅR" ingår i första alternativet.
Jag uppfattar svaret från krinil som att batteriet inte får laddas i minusgrader.
Du har uppfattat rätt på bägge, Lithiumbatterierna skall inte laddas i minusgrader, och det gäller temperaturen inne i cellerna, inte vad som ofta mäts, ovanpå cellerna. Ett batteri som har förvarats i minusgrader behöver flera timmar i rumsvärme för att uppnå laddtemperatur inuti.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag är fortfarande förvirrad. Jag förstår inte hur båda kan vara rätt.
Men jag kan ju också förtydliga mig med att "i minusgrader" är fel uttryckt av mig, det ska vara med "celltemperaturer under 0 gr.

Batterierna tar skada om du laddar dem med en celltemperatur under 0 grader.

krinils text ovan tycker jag är klar och jag förutsätter att det stämmer. I så fall har jag fått svar. Tack.
 
Toppen