• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Litiumbatteri eller solpaneler?

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
När en husbilsägare vill uppgradera sitt elanläggning satsas det oftast på solpaneler. Efter att provat båda alternativen så i mitt fall anser jag att ett litiumbatteri är bäst.

Under sommaren ger iofs solpanelen mycket energi men på sommaren har vi inte någon större förbrukning av elenergi. Ingen värme behövs, knappt någon belysning och inte mycket tv-tittande heller. Under höst och vinter ökar förbrukningen drastiskt när värmen körs, mer belysning och ofta mer tv-tittande men då ger solpanelerna i princip inte någon energi.

Hur ser ni andra husbilsägare på frågan?
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Skulle nog säga både panel och batteri, perfekt att hålla batterierna laddade när man inte använder bilen. Men som första uppgradering skulle jag gå på batterierna. Jag byter min 3 paneler från tidigt -00 tal som slutat fungera till ett 190W och byter även ut mina biltema batterier till Litium.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
När en husbilsägare vill uppgradera sitt elanläggning satsas det oftast på solpaneler. Efter att provat båda alternativen så i mitt fall anser jag att ett litiumbatteri är bäst.

Under sommaren ger iofs solpanelen mycket energi men på sommaren har vi inte någon större förbrukning av elenergi. Ingen värme behövs, knappt någon belysning och inte mycket tv-tittande heller. Under höst och vinter ökar förbrukningen drastiskt när värmen körs, mer belysning och ofta mer tv-tittande men då ger solpanelerna i princip inte någon energi.

Hur ser ni andra husbilsägare på frågan?
Nu jämför du två olika saker, laddning resp förbrukning, du måste ha något som laddar dina litiumbatterier både sommar och vinter, solpanel gör dig i oberoende av 230V sommartid, medan vintertid ger den inte mycket, så då krävs 230V eller generatorladdning.
Jag har både solpanel och Litium kör dock bara Apr-Okt
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
For mig er det et både og. Altså både LiFePo4 og solceller.

Jeg står aldrig på landstrøm, men jeg er alligevel i stand til at genoplade 2 cykelbatterier efter at vi har været på cykeltur.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
När en husbilsägare vill uppgradera sitt elanläggning satsas det oftast på solpaneler. Efter att provat båda alternativen så i mitt fall anser jag att ett litiumbatteri är bäst.

Under sommaren ger iofs solpanelen mycket energi men på sommaren har vi inte någon större förbrukning av elenergi. Ingen värme behövs, knappt någon belysning och inte mycket tv-tittande heller. Under höst och vinter ökar förbrukningen drastiskt när värmen körs, mer belysning och ofta mer tv-tittande men då ger solpanelerna i princip inte någon energi.

Hur ser ni andra husbilsägare på frågan?

Allting hänger på er dygnsförbrukning av el. står man med 230V inkopplad typ varje dag, så finns det inte många orsaker att byta ut ett friskt bobatteri.
Jag är enig i din prioritering, börja med ett (eller flera) Litiumbatteri som klarar er förbrukning i de antal dygn ni vill kunna fricampa utan extern 230V, kanske en weekend.
Vill man senare komplettera med solpaneler så gäller att man kan inte ha för många solpaneler, för de ger oftast inte den ström man som deklareras.
En av alla fördelar med Litiumbatteri är att man behöver inte underhålladda dessa till skillnad mot blybatterier som inte kan lämnas urladdade, därmed minskar även behovet av solpaneler.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Nu jämför du två olika saker, laddning resp förbrukning, du måste ha något som laddar dina litiumbatterier både sommar och vinter, solpanel gör dig i oberoende av 230V sommartid, medan vintertid ger den inte mycket, så då krävs 230V eller generatorladdning.
Jag har både solpanel och Litium kör dock bara Apr-Okt
Stämmer iofs, men med min frågeställning undrar jag med vid vilket alternativ klarar jag mig längst tid utan att söka landström. Kan jag fricampa längre tid med ett litiumbatteri utan laddmöjlighet eller är det mer fördelaktigt med ett billigare batteri och istället ladda det med husbilens solpanel. Kostnaden för att byta till litium eller att montera solpanel är nog ganska lika.
Naturligtvis är både och det optimala men vad tycker du ger mest för pengarna.

Hoppas det blev begripligt för dig denna gången
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
med vid vilket alternativ klarar jag mig längst tid utan att söka landström

Detta beror mest på två saker.
Vilka årstider man använder husbilen.
Hur stor verklig kapacitet bodelsbatteriet har som är installerat, före eventuellt byte till LFP.

  • Oavsett batterityp måste det laddas.

Hur klarar du dig nu, och hur stort är ditt nuvarande bodelsbatteri?
Vad är du missnöjd med som skulle motivera att spendera en enda krona?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Stämmer iofs, men med min frågeställning undrar jag med vid vilket alternativ klarar jag mig längst tid utan att söka landström. Kan jag fricampa längre tid med ett litiumbatteri utan laddmöjlighet eller är det mer fördelaktigt med ett billigare batteri och istället ladda det med husbilens solpanel. Kostnaden för att byta till litium eller att montera solpanel är nog ganska lika.
Naturligtvis är både och det optimala men vad tycker du ger mest för pengarna.

Hoppas det blev begripligt för dig denna gången
Om du jämför ett litiumbatteri med motsvarande blybatteri, så kan du stå längre tid utan laddning med litium, eftersom du kan tömma det nästan helt,det går inte med bly då du inte bör använda mer än 50% av kapaciteten.
Sedan måste du ladda batterierna på något sätt, står du ofta på 230V? kör du hela året?
Jag skulle välja installera både litium och solpanel.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Michaels svar är nog en perfekt analys av frågan. Man måste först fundera genom sin egen användning för att ha nytta av andras erfarenheter. För egen del har svaret sett olika ut under olika perioder under mina snart 30 år med husbil. Under de första 15 åren klarade vi oss med ett litet batteri och inga solceller. Stod nästan aldrig vid stolpe. I dag hade dessa förutsättningar varit problematiska för oss.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.610
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Tiderna förändras. Under åren har jag provat många batterikombinationer. Det mesta har funkat bra. Nöjdast var jag nog med mina fyra Biltemas AGM 95Ah. Men även de tog ju slut. Inför denna långresan började våra två Varta AGM slakna.

Nu var det dax att se på Litium alternativ. Det blev två st 120Ah. Halleluja, en sån skillnad mot tidigare. Vi skulle ha bytt tidigare!
Jag kan bara instämma i alla tidigare nämnda fördelar. Nu är priserna acceptabla och slut resultatet fantastiskt. Vi har varit ute i snart en månad och inte och inte tankat landström någongång.

Börja med batteribyte och följ upp med mer paneler.IMG_0842.png
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.857
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Tiderna förändras. Under åren har jag provat många batterikombinationer. Det mesta har funkat bra. Nöjdast var jag nog med mina fyra Biltemas AGM 95Ah. Men även de tog ju slut. Inför denna långresan började våra två Varta AGM slakna.

Nu var det dax att se på Litium alternativ. Det blev två st 120Ah. Halleluja, en sån skillnad mot tidigare. Vi skulle ha bytt tidigare!
Jag kan bara instämma i alla tidigare nämnda fördelar. Nu är priserna acceptabla och slut resultatet fantastiskt. Vi har varit ute i snart en månad och inte och inte tankat landström någongång.

Börja med batteribyte och följ upp med mer paneler.Visa bilaga 232273

Keepworth! Coolt. De får väldigt goda omdömen. Fortsätt gärna återkoppla! :)
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Vi konsumerar mycket el, kunde bara stå helt stilla tre dygn i regnväder med 2x90Ah AGM.

Köpte 2x80Ah Lithium och klarade oss ett par dygn till.

Vid växlande molnighet eller sol vår-sommar-höst skjuter solcellerna in det vi gör av med.

Magasinet (batteribanken) med tillgänglig ström är a och o, återfyllningen måste motsvara förbrukningen innan vi sakta men säkert eller fort men säkert tömt magasinet.

Påfyllningen med 2x160w solceller räcker inte oktober-mars, så vi bytte till 2x160Ah.

Nästa steg blir att öka solcellerna, vi valde att först utöka batteribanken för att ha täckning för våra 20-50 Ah dygns förbrukning eftersom det går åt många solcellswatt vintertid för att få samma utväxling..

Här kan du beräkna din förbrukning och se ditt behov. 24 volt - Dimensionering av solpanel

Som alltid..., det beror på...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.144
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag tror om du skall förlita dig på bara solpanelerna så bör du kunna vinkla den för max effekt....

Och vill du hellre ha lithium batteri så bör du stå där du har möjlighet att ladda dem...

Det ena är beroende av det andra när man free parkerar...
 
Toppen