Sv: Lithiumbatterier
Som elkraftingenjör i grunden har jag normalt inga större problem att förstå och kritiskt följa källor och ställa rätt frågor om jag till äventyrs inte begriper sammanhanget (på min tid var just "batteriutbildning" enkelt mest i labform, tvivlar på att utbildningen kommit så mycket längre än i dag).[/SIZE]
Som Lövlie ock flera med honom som ideligen räder ut skillnader ock
för/nackdelar med dom olika batterityperna säger,är att dom tycker
det är konstigt att så många utav "oss" använder batterier med teknologi
från tidigt 1900 tal.
Det är som man säger:"Det är svårt att lära gammal hund att sitta"!!
Nej....inte vet jag,men mina 116 Amp LifePO4 fungerar aldeles perfekt.
Min EBL99 ger 14,34 volts laddning,ock bilens generator ger 14,38 volt.
Det ideèlla för dom här ska vara 14,4 volt,så utav den grund ser jag ingen som helst orsak att byta nåt som hälst av bilens originala utrustning,nåt
som visat seg fungera perfekt.Om jag skulle åtgärda nåt,skulle jag
montera inn en C-tek dual dcdc,ock tatt bort temperaturkännaren.Den
fyller batteriet.Fungerade mycket bra på min förra bil med blybatterier.
Den är även mycket billigare en att montera en soft-charger 30.
Derutöver har jag ett 130W solpanel med mppt-regulator,vicket gör att jag på sommarhalvåret
står många,många dagar i rad utan tilkopplad ström,ock när man åker vidare,är batterierna fortsatt så godt som fulla.
Man använder ju el`en till lite tv-tittande-ljus-lite eld på thruman innimellan-vattenpumpen ock så vidare,men det spelar ingen roll.
Jag är mycket nöjd,ock ångrar inte en sekund på bytet från GEL/AGM
Dom kostade Nkr.7350,-