• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Lithiumbatteri med eller utan inbyggd värmefolie?

Mats Sunliving van

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
32531
Medlemskap
2024
Hej. jag har en Fiat Ducato van (Sun Living -19) där jag tänker byta batteriet under sätet till lithium.
Vi tänker inte använda husbilen under vintern men vår och höst.
Är det fortfarande en fördel att ha värmefolie i batteriet med tanke på underhållsladdning under vintern?
Vi har idag vanliga batterier på start och förbrukning, solcell på taket.
Denna vinter har jag laddat via EBL i en månad sedan kopplat bort laddningen i en månad, medans jag haft koll på spänning via GSM larmet.

Hur laddar man sedan då man har bly på start och lithium på förbrukare?

Mats
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.314
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag skriver om farorna med en smart generator utan DCDC när man byter till LiFePO4 litium.
Du skriver själv att du inte har det.

Utöver det tycker jag att du är ganska oförskämd som påstår att jag tänker försäljning när jag rättar dig. För det du påstår är fel.

Det finns inget i mina svar som säger vem jag är, det är just för att undvika sådana påståenden du gör. Så det här med försäljning är bara nonsens.
Hade du pratat med mig så i verkligheten?

Utöver det är vi färdiga med att diskutera detta, alla mina påståenden är väldokumenterade, det finns på internet och om du pratar med proffs.
När det gäller att prata öga mot öga så hade jag sagt precis samma sak till dig. Varför skulle jag inte göra det? Jag är av erfarenheten att folk verkligen vill sälja på en en massa grejor, precis som när du går och köper elektronik i affären, en massa försäkringar som egentligen inte har något värde utan bara är till för att öka företagets vinst. Jag är precis lika "oförskämd" i verkligheten som här.

Jag säger inte heller att du har fel, jag berättar däremot att mina erfarenheter inte är de samma som dina.
 
Senast ändrad:

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
När det gäller att prata öga mot öga så hade jag sagt precis samma sak till dig. Varför skulle jag inte göra det? Jag är av erfarenheten att folk verkligen vill sälja på en en massa grejor, precis som när du går och köper elektronik i affären, en massa försäkringar som egentligen inte har något värde utan bara är till för att öka företagets vinst. Jag är precis lika "oförskämd" i verkligheten som här.

Jag säger inte heller att du har fel, jag berättar däremot att mina erfarenheter inte är de samma som dina.
Jag läser med intresse inläggen kring detta för att eventuellt skaffa Lithiumbatterier. Men dina erfarenheter är alltså att det inte är någon fara att inte ha DCDC om man HAR smart generator? Jag tolkar dina inlägg att det är din erfarenhet. Jag skulle också gärna ha någon form av fakta/källa för att kunna ta rätt beslut.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.797
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag läser med intresse inläggen kring detta för att eventuellt skaffa Lithiumbatterier. Men dina erfarenheter är alltså att det inte är någon fara att inte ha DCDC om man HAR smart generator? Jag tolkar dina inlägg att det är din erfarenhet. Jag skulle också gärna ha någon form av fakta/källa för att kunna ta rätt beslut.
En lite fundering, vad jag vet har Fiat Ducato inte smart generator förrän bilarna med AdBlue kom alltså ca 2019-2020.
Mercedes sprinter har däremot betydligt tidigare, men de bilarna är ju mycket få, så de får väl behandlas separat när det behövs.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.314
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag läser med intresse inläggen kring detta för att eventuellt skaffa Lithiumbatterier. Men dina erfarenheter är alltså att det inte är någon fara att inte ha DCDC om man HAR smart generator? Jag tolkar dina inlägg att det är din erfarenhet. Jag skulle också gärna ha någon form av fakta/källa för att kunna ta rätt beslut.
Jag har inga fakta på detta mer än egna erfarenheter. Jag vet iaf 2 Fiat där det funkar utan problem. Däremot så finns det ju en forumist som skickat en länk med ett test, finns i tidigare inlägg. De 2 jag har erfarenhet från är från 19 eller 20 och en med säkerhet från 21. De har båda batteribankar som jag har satt ihop. Sedan så finns det ju "drop in" batterier.


Läser du hela beskrivningen här så rekommenderar de DC/DC men sätter inget krav. Jag har erfarenheten av de 2 jag satt ihop för bilar med smart generator att en DC/DC är en ganska onödig kostnad men det är ju bara att prova.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.231
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.797
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har inga fakta på detta mer än egna erfarenheter. Jag vet iaf 2 Fiat där det funkar utan problem. Däremot så finns det ju en forumist som skickat en länk med ett test, finns i tidigare inlägg. De 2 jag har erfarenhet från är från 19 eller 20 och en med säkerhet från 21. De har båda batteribankar som jag har satt ihop. Sedan så finns det ju "drop in" batterier.


Läser du hela beskrivningen här så rekommenderar de DC/DC men sätter inget krav. Jag har erfarenheten av de 2 jag satt ihop för bilar med smart generator att en DC/DC är en ganska onödig kostnad men det är ju bara att prova.

En bil med smart generator strävar ju att fylla startbatteriet till ca 80% för att sedan avsluta laddningen, om du då kopplar till ytterligare batterier direkt på generator/startbatteriets laddkrets försöker generatorn förmodligen fylla hela den anslutna batterikapaciteten till 80% men att bodelsbatterierna blir helt fyllda betvivlar jag. Sedan får vi ju säkert skillnader mellan Bly och LiFe batterier p.g.a. de olika batterispänningarna.
Vad som sedan händer med LiFe- batterier när det blir kallt och generatorn laddar med uppåt 15v kan man ju också fundera över?
 
Senast ändrad:

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
351
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
En bil med smart generator strävar ju att fylla startbatteriet till ca 80% för att sedan avsluta laddningen, om du då kopplar till ytterligare
batterier direkt på generator/startbatteriets laddkrets försöker generatorn förmodligen fylla hela den anslutna batterikapaciteten till
80% men att bodelsbatterierna blir helt fyllda betvivlar jag. Sedan får vi ju säkert skillnader mellan Bly och LiFe batterier p.g.a. de olika
batterispänningarna.
Vad som sedan händer med LiFe- batterier när det blir kallt och generatorn laddar med uppåt 15v kan man ju också fundera över?
Vad som händer med ett litiumbatteri när generatorn laddar vid minusgrader är: ingenting

Förutsätter självklar att batteriet har BMS (vilket dom flesta dropinbatterier har).
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.314
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029

Tittar du på denna videon så ser du att den får över 15 volt utan problem. Sedan så kan ju jag bara tala utifrån den erfarenhet jag har och då blir batterierna fulla. Teori är AES kyl som drivs med 12 V under färd, tvingar generatorn att ladda precis som när du har lampor och AC igång.

Jag vet att det varit snack om att kylen drar ur bodelsbatterier under färd på fordon med smart generator men då måste inkopplingen av kylen vara felaktig, den ska dra direkt från generatorn när D+ har ström.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.797
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vad som händer med ett litiumbatteri när generatorn laddar vid minusgrader är: ingenting

Förutsätter självklar att batteriet har BMS (vilket dom flesta dropinbatterier har).

BMS:en reglerar vad jag vet inte laddspänningen, men i bästa fall stänger den av laddningen vid (för)hög spänning, men det blir ju heller inte så praktiskt. Många LiFe- batterier gillar ju heller inte spänningar över ca 14,6V. Oberoende av vad batteritillverkaren har programmerat in i
BMS:en, annars kan man ju inte påstå att de är Drop In-batterier om det krävs en booster.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.797
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Tittar du på denna videon så ser du att den får över 15 volt utan problem. Sedan så kan ju jag bara tala utifrån den erfarenhet jag har och då blir batterierna fulla. Teori är AES kyl som drivs med 12 V under färd, tvingar generatorn att ladda precis som när du har lampor och AC igång.

Jag vet att det varit snack om att kylen drar ur bodelsbatterier under färd på fordon med smart generator men då måste inkopplingen av kylen vara felaktig, den ska dra direkt från generatorn när D+ har ström.

Det är ju väldigt konstigt att BMS:en inte slår ifrån, över 15V är inte nyttigt för några celler, så antingen har han inte programmerat den för att kunna misshandla den, eller så är den felprogrammerad.
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.314
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det är ju väldigt konstigt att BMS:en inte slår ifrån, över 15V är inte nyttigt för några celler, så antingen har han inte programmerat den för att kunna misshandla den eller så är den felprogrammerad.
En BMS ska inte slå ifrån förrän spänningen på en cell överstiger max, alltså 3.65 volt, nu talar vi rejält max. Tittar du på spänningen i batteriet i början på filmen så ser du att det är ca 14,4 V. BMS bryter inte förrän 14.6 (3.65x4) eller när en cell går över 3.65 V.

Jag programmerar mina att bryta vid 14,5 V för att inte riskera att skada batteriet. Du ser också i början när batteriet blir fullt så saktar BMS ner laddningen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.797
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En BMS ska inte slå ifrån förrän spänningen på en cell överstiger max, alltså 3.65 volt, nu talar vi rejält max. Tittar du på spänningen i batteriet i början på filmen så ser du att det är ca 14,4 V. BMS bryter inte förrän 14.6 (3.65x4) eller när en cell går över 3.65 V.

Jag programmerar mina att bryta vid 14,5 V för att inte riskera att skada batteriet.

Laddningen skall också avbrytas om batteriet når för för hög spänning, 3,65V/cell = 14,6V är vanligt jag har 14,8V eftersom jag har tåligare celler.
Att misshandla batterierna med laddspänningar däröver fungerar ju, men förkortar batteriets livslängd.
Jag förstår inte skälet till att inte använda en booster för att få ordentlig kontroll över laddspänningen och eventuella backströmmar.
Det är ju en liten kostnad i sammanhanget, man behöver ju inte köpa Victron.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.314
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Laddningen skall också avbrytas om batteriet når för för hög spänning, 3,65V/cell = 14,6V är vanligt jag har 14,8V eftersom jag har tåligare celler.
Att misshandla batterierna med laddspänningar däröver fungerar ju, men förkortar batteriets livslängd.
Jag förstår inte skälet till att inte använda en booster för att få ordentlig kontroll över laddspänningen och eventuella backströmmar.
Det är ju en liten kostnad i sammanhanget, man behöver ju inte köpa Victron.
Det är upp till var och en om man vill köpa DC/DC, jag har aldrig sagt något annat och en del av de som jag fixat batterier har köpt det också bara för att få full koll. Jag kommer inte att skaffa det eftersom jag tycker mitt system funkar tillräckligt bra. Om mina batterier klarar 3000 eller 3500 cykler käns ganska irrelevant, det är ändå minst 30 års användning och om 30 år ska kanske inte jag köra bil mera :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.797
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är upp till var och en om man vill köpa DC/DC, jag har aldrig sagt något annat och en del av de som jag fixat batterier har köpt det också bara för att få full koll. Jag kommer inte att skaffa det eftersom jag tycker mitt system funkar tillräckligt bra. Om mina batterier klarar 3000 eller 3500 cykler käns ganska irrelevant, det är ändå minst 30 års användning och om 30 år ska kanske inte jag köra bil mera :)
Om man misshandlar cellerna/batterierna med för hög spänning är det ju inte bara så att livslängden avtar, kapaciteten minskar kontinuerligt och man får efterhand ett batteri som kan hålla mindre energi. Hur länge batterierna håller avgörs ju naturligtvis av hur mycket man använder bilen och batteriet, vinteranvändning gör ju att batteriet får jobba betydligt hårdare jämfört med sommar/ semesteranvändning, även de som har många och stora förbrukare belastar ju hårdare, det finns ju också de som lever i husbilen 365 dagar/ år.
 
Senast ändrad:

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
661
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Det finns inget i mina svar som säger vem jag är, det är just för att undvika sådana påståenden du gör. Så det här med försäljning är bara nonsens.
Det är ju lätt att kolla ditt namn via nätet och hitta följande från mrkoll.se:
"YY, XXXXXX-XXXX är en enskild firma med postadress i ZZ som registrerades år 2020 och är verksamt inom Installationer och reparationer av elsystem till motorfordon utom motorcyklar."
Du sysslar kanske inte med försäljning utan bara installation och reparation. Jag betvivlar inte dina kunskaper och har ingen synpunkt om du har rätt eller fel. Nu hittar jag det inte vid en snabb koll i stadgar och forumregler men åtminstone tidigare har det inte varit tillåtet att ange sin koppling till företag. Jag tycker tvärtom att det skulle vara krav på att det anges så att läsaren har egen möjlighet att bedöm "jäv" eller inte.
Då kan alltså läsaren bedöma: "Nej, han tror jag inte på för han är i branschen" eller "Ja, han tror på för han har kunskap och inte bara gissar".

Min slutpoäng till dig är att du inte ska ge upp om någon här säger tvärt emot dig utan fortsätt kom med din kunskap och dina synpunkter.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.314
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Om man misshandlar cellerna/batterierna med för hög spänning är det ju inte bara så att livslängden avtar, kapaciteten minskar kontinuerligt
och man får efterhand ett batteri som kan hålla mindre energi. Hur länge batterierna håller avgörs ju naturligtvis av hur mycket man använder
bilen och batteriet, vinteranvändning gör ju att batteriet får jobba betydligt hårdare jämfört med sommar/semesteranvändning, även de som har många och stora förbrukare belastar ju hårdare, det finns ju också de som lever i husbilen 365 dagar/ år.
Ja och laddar du ur batteriet till 100% varje dag så är det ändå omkring 10 års användning. Jag håller med dig om att överspänning definitivt inte är bra men om generatorn ngn enstaka gång ger 15,5 volt så tror jag (och bara jag) inte det har så stor betydelse. De batterier jag satte ihop för 6 år sedan funkar hur som helst klanderfritt än i dag och de första 5 vet jag med säkerhet går utan DC/DC. De har inte en blåtand utan sköter sig helt och hållet själv :)

Edit: 2 sitter i nyare bilar men de har inte smartgeneratorer.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.267
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Ett inlägg med förmodat upphovsrättsskyddat material borttaget. Ett annat inlägg kvar med hänvisning till att det är en del av en längre artikel som kan ses som citat.

Visar det sig att det är OK från utgivaren eller upphovsrättsinnehavaren att publicera artikeln läggs inlägget tillbaka.

//Michael, HBK Web
 
Toppen