F
F.d. 1470
Guest
Jag har ju tidigare beskrivit 2 kompletta LiFePOy4 installationer som jag gjort (se länkar nedan). Båda trådarna stängda eftersom diskussionerna spårade ur.
Mitt upplägg inspirerades främst av användarnamnet Mainsail på stora båtforumet cruiserforum.com. Bakom användarnamnet finns en person som proffessionellt konsultar och installerar elsystem för båtar och husbilar. Hans forumhemsida heter marinehowto.com.
Med tanke på alla varianter på Li-installationer som görs idag, både av oss hemmafixare och av många i mina ögon oprofessionella professionellt involverade tycker jag alla bör hälla upp en kaffe och läsa mer här:
LiFePO4 Batteries On Boats
Mina gamla trådar (vidare länkar i denna första) :
LifeYPO4-batterier - andra gången.
Men nu har jag svängt om upplägget en hel del, återigen inspirerad av diskussioner på cruisersforum och speciellt denna tråd:
LFP FLA hybrid - Cruisers & Sailing Forums
Så nu har jag adderat ett vanligt blybatteri och flyttat det av Victron BMV styrda Cyrix Li-charge reläet från att avbryta laddning till att helt koppla bort lithium-banken. Dessutom bytt ut huvudbrytaren till en 1, 2 och 1+2 brytare. Ställer den på 1+2 läge och sammankopplar bly och lithium. När BMV noterar att li-banken är 13,8v och 90% SOC kopplas den bort via reläet och ligger och vilar så länge någon form av laddkälla håller spänningen över 13,2 v. Alltså kan man ligga på underhållsladdning och blybatteriet är bufferten. Så fort laddningen försvinner sjunker ju spänningen under 13,2v och li-banken ansluts via reläet och tar över strömleveransen.
Omgjort idag och nu i testfas men verkar funka bra.
Mitt upplägg inspirerades främst av användarnamnet Mainsail på stora båtforumet cruiserforum.com. Bakom användarnamnet finns en person som proffessionellt konsultar och installerar elsystem för båtar och husbilar. Hans forumhemsida heter marinehowto.com.
Med tanke på alla varianter på Li-installationer som görs idag, både av oss hemmafixare och av många i mina ögon oprofessionella professionellt involverade tycker jag alla bör hälla upp en kaffe och läsa mer här:
LiFePO4 Batteries On Boats
Mina gamla trådar (vidare länkar i denna första) :
LifeYPO4-batterier - andra gången.
Men nu har jag svängt om upplägget en hel del, återigen inspirerad av diskussioner på cruisersforum och speciellt denna tråd:
LFP FLA hybrid - Cruisers & Sailing Forums
Så nu har jag adderat ett vanligt blybatteri och flyttat det av Victron BMV styrda Cyrix Li-charge reläet från att avbryta laddning till att helt koppla bort lithium-banken. Dessutom bytt ut huvudbrytaren till en 1, 2 och 1+2 brytare. Ställer den på 1+2 läge och sammankopplar bly och lithium. När BMV noterar att li-banken är 13,8v och 90% SOC kopplas den bort via reläet och ligger och vilar så länge någon form av laddkälla håller spänningen över 13,2 v. Alltså kan man ligga på underhållsladdning och blybatteriet är bufferten. Så fort laddningen försvinner sjunker ju spänningen under 13,2v och li-banken ansluts via reläet och tar över strömleveransen.
Omgjort idag och nu i testfas men verkar funka bra.