• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Litet missljud i Truman

MatsD

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
41297
Medlemskap
2025
Hej,
Jag har nyligen fått ett litet gnissel ljud från vår Truma (modell från 2007). Låter nästan som om det är från ett fläkt laget.
Har någon upplevt något liknande ?

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Jag har en liten flaska symaskinsolja, som har stått länge.
Den är ganska svart numera......
Jag tolkar det som att oljan är av dålig kvalitet.
Oljan som man har i oljekannan, dvs samma som i motorn, verkar vara mycekt bättre kvalitet.
Så sådan olja använder jag i småmotorer med glidlager.
Glidlager som man i bland kallar för "evighetssmorda lager".
Verkar vara en vid tolkning av hur länge en evighet är....
Droppa i lite olja och kör så får du se, eller höra om det blir bättre, och hör du samma sak igen om 5 år så vet du vad att göra.
Lite överkurs är att mäta strömmen på en motor, säg att det håller 2,2 A och låter illa.
Men några små oljedroppar kanske 1,5 A och tyst och fin gång.
Man kan spekulera i hur mycket det betyder för exvis kolen och kollekttorns liv.

Eller enklare uttryckt, det är extremt viktigt att hålla de evighetssmorda lagren väl smorda...

Roysan

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Verkar vara en vid tolkning av hur länge en evighet är....
Då är det mycket lättare att tolka exempelvis "livstids garanti". En sådan garanti gäller under hela produktens livstid. Om lagret skär efter två år, så var livslängden två år.

Pålle

PS
För att smörja små glidlager skulle jag använda denna typ av olja: Dr. Tillwich B411 Rotor Oil
DS

Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Evighetssmorda syftar väl på att lagren är tillverkade av sintrad oljebrons, dvs de innehåller olja som svettas ut eftersom. Men eviga är väl att ta i, där har nog någon reklambyrå varit inblandad!
Många (en del?) småmotorer har in filtring inbyggd tillsammans med lagret som man ska dränka in med olja för att få lite längre effekt av smörjningen! Hur det är med Trumas motorer vet jag inte

Toppen