• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Litet Elverk

F

F.d. 24784

Guest
Det talas om solceller, bränsleceller, vidkraftverk etc på husbilar.
Under förra helgen, hösten sista HB-tur, var det mycket mörkt och kallt, nollgradigt.
(lite kyligt att gå upp klocklan fem på natten för att byta gastub, hi hi)
Ingen solcell skulle ha gett något, då man ju parkerar för natten när det är mörkt.
Låg temp kräver värme i bilen och bobatteriet måste hålla 12 - 14 timmar för pannans fläkt som ofta går för fullt.
Dvs läge att spara på strömmen.
LED belysning kommer att installeras framöver till spottar etc.
Bränsleceller, ja en för dyrt.
Jag har sett mig om efter ett mycket litet bensinelverk.
Det finns små men ofta 500 W.
Jag skulle vilja ha ett litet med 25 cm3 motor, och 12 Volt ut 10 Amp. dvd några hundra Watt som mest. Det behövs ej 230 VAC.
Med motor som en röjsåg eller mindre.
Att starta upp någon timme om det kniper.
Nån som sett ett sådant litet elverk?

de
Roy
 

Kjell Gladh

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Avesta
HBK-Nr
9627
Medlemskap
2024
Sv: Litet Elverk

Jag har sedan slutet på 90-talet ett Honda EX350. Det är ett mycket litet tystlåtet elverk på 230V, 350W. Kan även köras på lägre effekt, har ett läge för 150W. Vet inte om det tillverkas längre, men kanske det finns möjlihet att hitta något begagnat. Mitt aggregat hade inte 12-V-uttag, men generatorn hade möjlighet, så jag installerade själv ett sådant.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Litet Elverk

Jag har ett Kipor 1000w 14 kg och lång kabel om det behövs annars en kort kabel med utag så att grannen oxå kan få lite ström om det behövs.

Pilot
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Litet Elverk

Och jag har släpat på ett 2 kw Honda i flera vintrar (placerat på ett fäste på cykelhållaren) utan att någonsin få användning av det. Men som en försäkring har det känts bra att ha elverket med vid övernattning i vildmarken.
Med en rejäl batteribank klarar man sig länge, själv kör jag med 2 x 150Ah bobatterier och det räcker några dygn trots dieselcentralvärme och kompressorkyl.

aake
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.068
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Litet Elverk

Hej Håkan.

Jag har läst din tråd sedan innan, mycket trevlig sådan! :)

Även detta Verk från BT görs av Kipor. Funkar helt ok för de flesta.
Dock har vissa haft problem, kanske inte så konstigt då Kipor är en volym tillverkare med förhållandevis lågt konsumentpris.

Att ha med sig som xtra reserv, absolut, skulle inte åka iväg utan mitt.
Om inte för egen skull, kan man få glädjen att bistå andra! (har så gjort flera gånger)

Finns det inga "viktproblem" med ens HB, då förespråkar jag nog ändå en väl avvägd batteribank. Gärna med solceller...

Kan säga att innan jag bytte ut Truma 6E pannan, räddade elverket oss flertal gånger mitt i vintern gällande värmen!
(vi hade den första årsm. av TE6, där Truma till slut bytte ut den, väl hanterat av dem i sista ändan)

Men javisst till ett litet elverk, som reserv alt. stöd där det inte stör.
Gällande moderna bilar, då gärna ett inverter-elverk....

Mvh. Magnus


Jag har ett Biltema elverk som har fungerat klanderfritt. Ställer bara i det i bilen under vintern för att få lite extra tillskott på el om det behövs.
Kör på Aspen från Granngården för den luktar minst. Provade OK:s o den luktade vedervärdigt. Stinker:

http://www.husbilsklubben.se/forums/t44787/
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Litet Elverk

Jag funderar på något liknande detta..
> ELVERK - Gasol

Gasol är ju ett billigare och lite mer miljövänligt.. hittar inga svenska priser just nu .. ska leta vidare..

/Freddy

Det där var intressant! 51dB på 7 meters håll. Max 20A. Ser ut att kosta väldigt grovt nånstans mellan 20-30000. Dyrt, men motsvarande effekt på en bränslecell skulle väl kosta det femdubbla om inte mer. Dessutom är gasol bra mycket billigare än metanol eller hydroxit.

Första träffen på google: Self Energy EG-20 12V Automatic Generator | Conrad Anderson UK
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Litet Elverk

Ser det er Gasperini sitt to-takt agregat. Sist jeg sjekket kostet det omlag 20 000 kr pluss installasjon. Går på husbilens ordinære gasol-trykk, ikke på flytende som en bilmotor.
 
Toppen