• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lite udda ämne strålning

F

F.d. 3088

Guest
hej ingen läkarsida men ändå :)

Efter att ha använt mobiltelefon flitigt har jag nu märkt att
jag kan få en blixtrande värk innanför örat om jag inte använder
handsfree (blåtand).
Är det jag som är fel ihoppsatt eller har någon mera märkt av dylik
värk

Mvh/Gurra

F

F.d. 839

Guest
Sv: Lite udda ämne strålning

Gurra,

Jag anvander endast Bluetooth med en Qtek GSM har tills vidare inte fatt nagot som helst obehag men daremot utan Bluetooth sa far jag ibland en lattare huvudvark mot kvallskvisten men det ar sallan var varre for.

F

F.d. 3088

Guest

Någon mera än jag då

Man glömmer ta med sig handsfree ibland, då blir det inte bra :-(

Gurra

F

F.d. 3753

Guest

Har aldrig märkt något.
Är radioamatör så man är väl så sönderstrålad i kroppen så det lilla som kommer från mobilen gör säkert varken till eller från.
Om man känner något från en mobil så är man nog ganska känslig för strålning men hur mycket man har telefonen vid örat spelar säkert den största rollen.
Använder mobilen max 5 minuter om dagen.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Har känt samma sak som du Gurra.
Efter semestern nu i somras så fick jag en konstig yrsel och huvudvärk första veckan. pratade då utan handsfree. Började med handsfree och besvären försvann. Har märkt dom här problemen tidigare när man varit lite sparsammare med telefonsamtalen och sedan börjar jobba igen.
Har använt sladdhandsfree och använder nu blåtand och där märker jag ingen skillnad.

F

F.d. 3088

Guest

hej Kenth & Ingela

Du är nog inte sönderstrålad hoppas jag. Om jag fattat rätt så använder väll ni radioamatörer headsett (hörlur och mick)
Det går fint för mig att använda det blir ju samma som en komradio i bil.
Mobilen använder mickrovågor. Läste någonstans att under andra värdskriget dog småfåglar när dom visstades jämte radaranläggningar som alstrade mickrovågor i England.

F

F.d. 3088

Guest

Håkan samma som jag då vi får passa oss
Måste dra återkommer imorgon, har ett tips på en bra blåtand då

Mvh/Gurra

Hjulnissarna

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2025

Måste få lägga in en liten fysikalisk not ang elektromagnetiska strålningen (från mobiltelefon eller andra radiosändare). När sändaren skickar ut strålning (kallas energikvanta) så är energin hos en sådant litet energipaket (foton) direkt beroende på sändarens frekvens. Det betyder om sändaren har frekvensen 10 Gigaherz och en radioamatören sänder på 7 MHz så skickar den förstnämda sändaren ut mer än 1000 gånger energirikare fotoner. (Giga = miljard, Mega = miljon, Herz är enhet för frekvens). Sedan har vi ju också sändareffekten att tänka på, dvs en radiosändare på 1 Watt sänder ut 1000 gånger FLER radiofotoner än en sändare på 1 milliwatt. Så det är en kombination av sändareffekt och frekvens som påverkar din kropp. Sedan KAN det också vara så att delar av kroppen (främst då hjärnan) kommer i "resonans" vid vissa frekvenser (jämför hur vattenmolekyler som finns i mat kommer i resonans i en mikrovågsugn). Det pågår ju ständig forskning hur framför allt mobiltelefonerande påverkar hjärnans vävnad - här finns väl f n inga entydiga resultat om risker. Men en handsfree är inte fel - och då borde själva telefonen vara en liten bit bort annars kaommer väl lilla maggen i resonans...

M

mikkis

Guest

jag har ibland upp till 200 mobiltelefonsamtal per dag! då det är en hektisk dag alltså. men i regel så pratar jag ca 50-100 mobiltelefon samtal om dagen och har aldrig känt nån såkallad strålning eller huvudvärk
och jag har ändå hållit på i ca 5 år med så många samtal som jag har iudagt! men följer ivrigt all debatt som rör detta ämne.
/
Mikkis

F

F.d. 3581

Guest

Man glömmer lätt att den lilla bärbara hemmatelefonen sänder med konstant full effekt - mobilen sänder åtminstone endast med den effekt som behövs med hänsyn till basstationens närhet.
alltid handsfri är nog säkrast, och speciellt i bilen om jag uppfattat rätt, eftersom bilens plåtskal gör att mobilen måste höja sin uteffekt - oftast
ds

F

F.d. 6238

Guest

Jag har en mätare som mäter "strålningen" och jag finner inte att det är någon skillnad på "vanlig" eller "handsfree".

Det piper lika mycket varje gång jag gör mina mätningar.

Nu kommer väl många att fråga VAD ÄR DET FÖR INSTRUMENT DU HAR???
Svar:
Vet ej i skrivande stund vad det eller den heter men i så fall måste jag få återkomma. hls kurt.
:confused:

F

F.d. 209

Guest

Jag har använt mobil telefon sedan 1973, släpbar i olika varianter. Från början ca 15 kg, sedan lättare och lättare. När de små mobiltelefonerna började komma under 1980-talet skaffade jag sådana och har bytt ganska ofta och prövat olika märken, men huvudsakligen Nokia och Ericsson. Har för närvarande två Ericsson P990 och P1i, som jag använder dagligen, den ena mer eller mindre som huvudtelefon eftersom jag sällan använder stationär telefon. Använder för det mesta telefonen utan headset.
Jag har än så länge inte känt några besvär i form av huvudvärk, yrsel eller något sådant. Det kanske kommer. Vi är nog olika känsliga. En del människor är ju elöverkänsliga också.
AEJ 432

F

F.d. 3088

Guest

Hej tillbaka en stund.(är på kurs med var det innebär)

jag använde mobilen idag på morgonen utan att tänka på den lilla handsfreen i fickan efter ca 20 sekunder uppstod en blixtrande smärta, avslutade samtalet smärtan satt kvar ca 10 sekunder
har haft ca: 20 samtal under dagen med handsfree smärtfritt!
Ville visa en jättabra handsfree blåtand som jag rekomenderar
Samsung wepp 200, Ingen bygel man sätter in den i örat efter avslutat samtal åker den ner i bröstfickan stor som två sockerbitar finns i vitt o svart

Samsung Bluetooth Headset WEP-200

Mikkis detta uppstod helt plötsligt för mig kör handsfree
Hundvakten mysko den trådlösa interntelefonen funkar!!

Mvh/Gurra

F

F.d. 3581

Guest

Gurra, ja man tänker inte på den vanliga i sammanhanget. Egentligen är det inte så underligt att hemmatelefonen alltid krämar på med full effekt eftersom man oftast sätter den på laddning efter avslutat samtal.

Mobilen måste spara på batteriet och därför sänder den endast med den effekt som behövs för att basstationen skall kunna ta emot sändningen.

Det är speciellt märkbart att mobilens laddning tar fort slut när man inte har täckning, eftersom den då krämar på för fullt för att en bas skall hitta den och sätta den i sleepläge, med jämna mellanrum.

Är ingen expert på detta område, men har läst i nån tidning nånstans om hur det ungefär funkar. Det finns säkert nån i klubben som kan detta bättre.

ds

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest

Hundvakten

Mysko om jag är utanför Ödeshög Krokek (tror det är taggtråd sista biten hit på det vanliga Telianätet :)) så är det ingen skillnad på smärtan mot om jag är mitt i Jönköping.
Vår trådlösa hemma i Gränna känns ingenting fulladdad eller nästan urladdad,
kan prata 20 minuter märker ingenting??

Spännande diskutionsämne!!

Mvh/Gurra

F

F.d. 3088

Guest

Den kan vi rekomendera Håkan. Den är suverän inga byglar, får kontakt med telefonen direkt 2 dagars batteri ca.
Gurra

F

F.d. 4879

Guest

Det här är ett intressant inlägg och kommer antagligen bli en mycket lång tråd, även jag (vad ovanligt..) sticker ut hakan. Ja man har tydligen konstaterat att strålningen från en mobiltelefon är skadlig och kan orsaka huvudvärk mm om man inte har handsfree. Jag köpte min första mobiltelefon i slutet av 80 talet när dom blev bärbara, som en mindre resväska med tegelsten i som nästan började brinna av överhettning efter 15 minuters samtal. Sen dess har jag haft massor av telefoner, byter varje år. Den ända gången jag använder "handsfreen" är när jag klipper gräset med motorgräsklipparen, så skönt att ha propparna i öronen och lyssna på Radio Vinyl istället då min Nokia även har radio. De jag ser om dagarna som har handsfree inkopplat har en telefon som ringer oavbrutet, även under lunchen, står man och pratar med dom i verkstaden och mobilen ringer så ursäktar dom sig att dom måste svara. Där står man och tiden/pengarna tickar iväg... Till slut blir man förbannad och går tillbaka och jobbar med det man gjorde innan kundens telefon ringde. Sen kommer kunden stressad som ett troll och ursäktar sig, då brukar jag fråga vad som var så viktigt så att du kom hit och frågade mej men inte hade tid att lyssna på svaret? Jag tror att det här med strålning är rätt psykosomatiskt och man läser i tidningarna om att det är farligt, canserframkallande, faster i Amerika blir förkyld mm. Kan det inte vara så att när man har mobilen påslagen på dagarna så blir man jagad, stressen framkallar huvudvärk mm, handsfreen är definitivt inte förebyggande mot en infarkt. Kommer ni ihåg när nya Volvo S80 kom och dagspressen talade om att den var canserframkallande då batteriet satt bak i bilen och motorn fram, det gick elektromagnetiska strålningar i kupén.. Om man tittar på era moderna (inte vår som är gammal) husbilar med dubbla batterier på skiljda platser i fordonet, tv, cd, dator, parambol, solfångare, omformare mm, listan kan nog göras betydligt längre. Vad ger dom sakerna för strålning ihop? Jag tror absolut att mobiltelefonen är skadande och dödlig, vi ser väl dagligen exemplar på folk som överlever på andra sidan vägen med mobilen i örat på grund av att den andre gav fan i mobilen när han/hon körde bil!

F

F.d. 3088

Guest

Hello Kölis

Gör precis likadant som du gör jag går min väg om någon svarar i telefon om vi samtalar.
jag svarar endast om jag tycker att jag vill annars får dom lämna ett meddelande som jag inte läser,ringer dom om så var det ju något viktigt.
Annars var det ju bara skitsamtal.
Stress mm klarar jag så problemet kvarstår, varför skallavärken!!

Hoppas som du säger att tråden består

Mvh/Gurra

F

F.d. 4879

Guest

Hello Kölis

Gör precis likadant som du gör jag går min väg om någon svarar i telefon om vi samtalar.
jag svarar endast om jag tycker att jag vill annars får dom lämna ett meddelande som jag inte läser,ringer dom om så var det ju något viktigt.
Annars var det ju bara skitsamtal.
Stress mm klarar jag så problemet kvarstår, varför skallavärken!!

Hoppas som du säger att tråden består

Mvh/Gurra
Moonshine kanske? *L*

Toppen