Sv: Lite udda ämne strålning
Det här är ett intressant inlägg och kommer antagligen bli en mycket lång tråd, även jag (vad ovanligt..) sticker ut hakan. Ja man har tydligen konstaterat att strålningen från en mobiltelefon är skadlig och kan orsaka huvudvärk mm om man inte har handsfree. Jag köpte min första mobiltelefon i slutet av 80 talet när dom blev bärbara, som en mindre resväska med tegelsten i som nästan började brinna av överhettning efter 15 minuters samtal. Sen dess har jag haft massor av telefoner, byter varje år. Den ända gången jag använder "handsfreen" är när jag klipper gräset med motorgräsklipparen, så skönt att ha propparna i öronen och lyssna på Radio Vinyl istället då min Nokia även har radio. De jag ser om dagarna som har handsfree inkopplat har en telefon som ringer oavbrutet, även under lunchen, står man och pratar med dom i verkstaden och mobilen ringer så ursäktar dom sig att dom måste svara. Där står man och tiden/pengarna tickar iväg... Till slut blir man förbannad och går tillbaka och jobbar med det man gjorde innan kundens telefon ringde. Sen kommer kunden stressad som ett troll och ursäktar sig, då brukar jag fråga vad som var så viktigt så att du kom hit och frågade mej men inte hade tid att lyssna på svaret? Jag tror att det här med strålning är rätt psykosomatiskt och man läser i tidningarna om att det är farligt, canserframkallande, faster i Amerika blir förkyld mm. Kan det inte vara så att när man har mobilen påslagen på dagarna så blir man jagad, stressen framkallar huvudvärk mm, handsfreen är definitivt inte förebyggande mot en infarkt. Kommer ni ihåg när nya Volvo S80 kom och dagspressen talade om att den var canserframkallande då batteriet satt bak i bilen och motorn fram, det gick elektromagnetiska strålningar i kupén.. Om man tittar på era moderna (inte vår som är gammal) husbilar med dubbla batterier på skiljda platser i fordonet, tv, cd, dator, parambol, solfångare, omformare mm, listan kan nog göras betydligt längre. Vad ger dom sakerna för strålning ihop? Jag tror absolut att mobiltelefonen är skadande och dödlig, vi ser väl dagligen exemplar på folk som överlever på andra sidan vägen med mobilen i örat på grund av att den andre gav fan i mobilen när han/hon körde bil!