Ludde Kuddsson
HBK Medlem
Hej jag har plöjt igenom gamla forumtrådar ang. trimning av dieselmotorer, och en del har jag börjat få kläm på hur det hänger ihop, men jag har fortfarande några frågor som ni här inne säkert vet svaren på!
Kan man trimma på olika sätt?
Vad jag förstår så finns det en variant som heter KCR box, ett svenskt märke, där denna mojäng fixar till en lagom luftblandning i bränslet.
När jag sedan var inne på någon dansk sida (chiptuning-direkt), så verkar det som dessa trimprylar gör nåt med turbotrycket istället. Finns det ytterligare sätt att trimma motorn på?
Sen har jag funderat på vad man tjänar på detta. Jag är i första hand ute efter att minska bränsleförbrukningen, och inte att kunna köra om fortare et.c. Jag antar att det är så att man kanske slipper växla ned i backarna, på så sätt sparar man väl bränsle om man kan dra på en högre växel.
Men priset för då t.ex. en KCR box är ca 7000kr + några hundra i montering. Även om man nu kan plocka av den och antingen sälja den som den är - eller flytta över den till en nyare bil, så känns det lite overkill att sätta på en sådan på en 03:a som vi har. Vi kanske byter till en nyare begagnad bil inom några år, och då kan vi ju ändå inte sätta den på en nyare modell än en 08:a.
För dessa 7500 kr måste jag köra ganska mycket om jag skall tjäna in summan. Jag kör kanske 1000 till 1500 mil per år.
Funderar då på en billigare trimsats, kanske en från tyskland t.ex.
Men när jag pratade med min lokala Fiatverkstad, varnade de mig då för att det är inte så enkelt att få precis rätt trimbox till min motor. De monterar gärna en trimbox om jag köpt en själv, men menade samtidigt att det är inte säkert att jag får ut full effekt av den då.
Om jag då lägger kanske 3000 kr på en box, som kanske knappt har någon effekt alls, då är det ju ännu mer bortkastade pengar, än de 7500kr för en KCR, som tydligen garanterat ger effekt.
Vad säger ni andra? Vad har ni för erfarenheter?
Jag har som sagt redan plöjt igenom gamla forumtrådar om KCR, trimning, effektbox m.m. men kanske har jag missat nåt ändå.
Tacksam för alla synpunkter!
MVH Annette
Kan man trimma på olika sätt?
Vad jag förstår så finns det en variant som heter KCR box, ett svenskt märke, där denna mojäng fixar till en lagom luftblandning i bränslet.
När jag sedan var inne på någon dansk sida (chiptuning-direkt), så verkar det som dessa trimprylar gör nåt med turbotrycket istället. Finns det ytterligare sätt att trimma motorn på?
Sen har jag funderat på vad man tjänar på detta. Jag är i första hand ute efter att minska bränsleförbrukningen, och inte att kunna köra om fortare et.c. Jag antar att det är så att man kanske slipper växla ned i backarna, på så sätt sparar man väl bränsle om man kan dra på en högre växel.
Men priset för då t.ex. en KCR box är ca 7000kr + några hundra i montering. Även om man nu kan plocka av den och antingen sälja den som den är - eller flytta över den till en nyare bil, så känns det lite overkill att sätta på en sådan på en 03:a som vi har. Vi kanske byter till en nyare begagnad bil inom några år, och då kan vi ju ändå inte sätta den på en nyare modell än en 08:a.
För dessa 7500 kr måste jag köra ganska mycket om jag skall tjäna in summan. Jag kör kanske 1000 till 1500 mil per år.
Funderar då på en billigare trimsats, kanske en från tyskland t.ex.
Men när jag pratade med min lokala Fiatverkstad, varnade de mig då för att det är inte så enkelt att få precis rätt trimbox till min motor. De monterar gärna en trimbox om jag köpt en själv, men menade samtidigt att det är inte säkert att jag får ut full effekt av den då.
Om jag då lägger kanske 3000 kr på en box, som kanske knappt har någon effekt alls, då är det ju ännu mer bortkastade pengar, än de 7500kr för en KCR, som tydligen garanterat ger effekt.
Vad säger ni andra? Vad har ni för erfarenheter?
Jag har som sagt redan plöjt igenom gamla forumtrådar om KCR, trimning, effektbox m.m. men kanske har jag missat nåt ändå.
Tacksam för alla synpunkter!
MVH Annette
Senast ändrad: