• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lite råd och tips om trimning önskas...

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Hej jag har plöjt igenom gamla forumtrådar ang. trimning av dieselmotorer, och en del har jag börjat få kläm på hur det hänger ihop, men jag har fortfarande några frågor som ni här inne säkert vet svaren på!
Kan man trimma på olika sätt?
Vad jag förstår så finns det en variant som heter KCR box, ett svenskt märke, där denna mojäng fixar till en lagom luftblandning i bränslet.
När jag sedan var inne på någon dansk sida (chiptuning-direkt), så verkar det som dessa trimprylar gör nåt med turbotrycket istället. Finns det ytterligare sätt att trimma motorn på?
Sen har jag funderat på vad man tjänar på detta. Jag är i första hand ute efter att minska bränsleförbrukningen, och inte att kunna köra om fortare et.c. Jag antar att det är så att man kanske slipper växla ned i backarna, på så sätt sparar man väl bränsle om man kan dra på en högre växel.
Men priset för då t.ex. en KCR box är ca 7000kr + några hundra i montering. Även om man nu kan plocka av den och antingen sälja den som den är - eller flytta över den till en nyare bil, så känns det lite overkill att sätta på en sådan på en 03:a som vi har. Vi kanske byter till en nyare begagnad bil inom några år, och då kan vi ju ändå inte sätta den på en nyare modell än en 08:a.
För dessa 7500 kr måste jag köra ganska mycket om jag skall tjäna in summan. Jag kör kanske 1000 till 1500 mil per år.
Funderar då på en billigare trimsats, kanske en från tyskland t.ex.
Men när jag pratade med min lokala Fiatverkstad, varnade de mig då för att det är inte så enkelt att få precis rätt trimbox till min motor. De monterar gärna en trimbox om jag köpt en själv, men menade samtidigt att det är inte säkert att jag får ut full effekt av den då.
Om jag då lägger kanske 3000 kr på en box, som kanske knappt har någon effekt alls, då är det ju ännu mer bortkastade pengar, än de 7500kr för en KCR, som tydligen garanterat ger effekt.
Vad säger ni andra? Vad har ni för erfarenheter?
Jag har som sagt redan plöjt igenom gamla forumtrådar om KCR, trimning, effektbox m.m. men kanske har jag missat nåt ändå.
Tacksam för alla synpunkter!
MVH Annette
 
Senast ändrad:

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Sv: Lite råd och tips om trimning önskas...

Hej jag tror inte du blir besviken om du monterar en box typ tex KCR, det finns billigare jag har en som kostade 2900:- körbarheten i bilen blir mycket bättre behöver inte alls växla så mycket.
bränsleförbrukningen beror lite på hur man ställer in den men den blev för mig inte högre
monteringen är ganska lätt.
/Sören
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Lite råd och tips om trimning önskas...

Hej
En stilla undran.Du har skrivigt att det är en Fiat 2.8 dTd.Du menar väll en JTD?Angående trim till disel Dutato så fins det en del i Italien typ avgas och luft för att få motorn att andas bättre,men icke försvarbart primässigt.Man kanoxå byta turbo,spridare,montera värmeband på grenrör+mössa på turbon men detta är mest för den som tycker det är roligt att expementera
Mer finns att läsa på GIK turboteknik AB - Bytesturbo med leverans inom 24 timmar + karnag.se
lycka till
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Lite råd och tips om trimning önskas...

Hej, efter en del letande hittade jag var man ändrar i sin egen husbil, jag har såklart stavat fel när jag skrev in beteckningen!
Inte lätt stava rätt alla gånger...
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Lite råd och tips om trimning önskas...

Hej.

Har två kompisar som monterat KCR box (1 Husbil, 1 Skåpbil ). Båda har råkat ut för motorstörningar. En fick stå på Franska motorvägen (med hjärtat i halsgropen) och montera bort eländet. Den andre har fortarande problem med sin bil, trots att boxen är bortkopplad.

Sen blir inte verkligheten alltid som reklamen lovar. Det kommer alltid att behövas en viss mängd bränsle för att övervinna rull och luftmotstånd och då hjälper inte boxen till. Möjligen om man kan spara en nedväxling i uppförsbacke kan man få en bränslevinst.

Om du änå tror på det och vi säger att du sparar 1dl/mil, så får du nästan kör 6000 mil innan boxen har betalt sig

Lycka till,

Peter.
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Lite råd och tips om trimning önskas...

Hej igen
Ja alla kan vi slinta på tangent bordet.Har själv hört mej för om trimbox(har i.d.TD)men till den finns inget att köpa,mekanisk pump.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Lite råd och tips om trimning önskas...

Hej. en mekanisk pump är lätt att trimma, Justera upp bränslemängden en aning. Är gratis om man kan, Svensk miljödiesel MK 1 är mindre energirik så man kan kompencera med ökad insprutning,
Har själv plussat på med 20 HK, inga problem vid besiktning ännu. Har en FIAT 2,5TD, nu med interkooler.

Hälsningar
Jägarn
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Lite råd och tips om trimning önskas...

Hej
Javist Jägarn är det ett billigt sätt att öka orken,men äfter det så finns det inte så mycket val om man inte vill lätta på lädret en hel del.Finns lite kul på denna sida
Boulder Maskin
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Lite råd och tips om trimning önskas...

Jag har ingen erfarenhet från Husbil , men i min Fabia RS sitter det en box från www.promotech.se
enligt reklamen skall den öka från 130 till 160 kusar.
Det som den gör är att effekten kommer tidigare och det är väldigt stor skillnad på körbarheten med boxen monterad.
Ang monteringen så är det + och - samt att man sätter boxen mellan stora kontakten som kommer från motorn , sedan är det bara ut o gasa.

Om det gick att montera i min husbil så hade jag gjort det för länge seda , inte för bränsleförbrukningen utan för körbarheten , segdragning och acceleration.

Mats o Cilla
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Lite råd och tips om trimning önskas...

Har kört med KCR-box på vår Fiat -03 5500mil av dom 6000mil som den gått. Mycket nöjd.
Men ingen ska tro att man spar bränsle med en box. Det man får är en mycket bättre körbar bil. Eftersom effekten ökar så används den när det går tungt i backar och motvind med följd att förbrukningen ökar.

Eftersom vi nu beställt en ny bil (Fiat såklart) med 160hk så är boxen demonterad och ska programeras om för att passa nya bilen. Ska bli intressant att se hur det blir med effekten då.
Omprogramering och ev. nya kablar tror jag kostar ca. 1500kr. Värt att prova.
Boxen är inget värd vid inbyte därför gör jag så här.
 
F

F.d. 4697

Guest
Sv: Lite råd och tips om trimning önskas...

Att ni bara vågar montera sånt skräp på era dyrbara bilar?

Bilen är ju optimerad från fabrik för att den ska klara så många mil som möjligt annars så hade den ju redan vart trimmad från början.:confused:
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Lite råd och tips om trimning önskas...

Vänta med omprogrameringen tills ni har åkt lite med nya bilen (gott om krut).


MVH//Peter.

PS."mycket vill ha mer"DS::D
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4697

Guest
Sv: Lite råd och tips om trimning önskas...

Om trimmning är önskvärd så har ni vart för snåla från början och köpt en bil med för liten motor,snålheten bedrar ofta vishetetn heter det ju:yes:
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Lite råd och tips om trimning önskas...

Hej Håkan J
Du behöver absolut ingen box i nya bilen ,om det är Fiats nya 160 hrk,den RÄCKER jag lovar.
En liten jämförelse när jag började köra långtrad i början på 1950 talet hade vi en Scania- Vabis på 135 hrk, med 4 hjuligt släp ,de Du var grejer tyckte vi då.
Mvh Bernt
 
Toppen