• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lite ovandliga beten och fiske resultat

F

F.d. 410

Guest
Sv: Lite ovandliga beten och fiske resultat

Nu är jag tebaks, jag har vårdat barnbarn i 48 timmar för att föräldrarna skulle kunna bo på stadshotell och gå på fin restaurang några dagar.. Så det har lekts, bråkats och bytts blöjor dagarna i ända. Hoppas nu bara inte att vår vänlighet att ge våra barn friheten, resulterar i ytterligare barnbarn för det räcker med två. Nu skall jag duscha, och ta ett "lillvil" för att senare kolla väder och försöka hitta lämplig tid för resa söder ut, en tid som passar både nord och sydbor från mig sett.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Lite ovandliga beten och fiske resultat

Åter till ordningen.....
Nu hoppas jag att alla som var med i Hökensås har fått x antal spoonisar var.
Vad jag skulle vilja är om ni skulle använda dem då och då i olika vatten.
Sedan rapportera in det på denna tråden.
Man behöver inte ha ett flugspö det går lika bra med ett kastspö med kastflöte eller en bombarda.Om ni googlar på Rapalaknut det är en sån man skall binda upp flugan med.Sedan kolla på grunt vatten hur den rör sig,ingen skedfluga är den andra lik.
Om någon i Norradelen av vårt land och Skåne/Blekinge vill testa på,så hör av er.Ni får 4st tillsänt utan kostnad behöver 3-4 fiske intresserade till som vill testa på.Vi vet att flugorna är mkt.bra på Abborre,Regnbåge,men Harr,HÖ,
Bäcköring har jag inte testat på.HÖ hoppas jag att jag kan kroka några till våren.
Jag känner på att vi kommer att få ett riktigt skitfiske år i år.
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Lite ovandliga beten och fiske resultat

Hej Harald...postbudet har anlänt till Gingri stavby med dina spoonisar o jag ser fram emot att få testa dessa när vintern släpper sitt grepp över oss.


Tackar så mycket !

Mvh

Pekka
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Lite ovandliga beten och fiske resultat

:cool: Ja jag måste säga att han var fruktansvärt bra, både på flugor och insekter. För att inte tala om alla fotografier av fisk och blommor.Hela hans Hemsida var toppen.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Lite ovandliga beten och fiske resultat

Jag måste bara berätta detta,fick ett mail här omdagen.Killen skriver
"Började fiska med dom för några veckor sen..Helt överlägsna allt annat man provat.
Har tagit minst 15 havsöringar på 3 veckor."
Och nyss kom det ett nytt mail"var ute 3 timmar nu på förmiddagen och fick 3 öringar till.
Jag bad om bilder få se om det kommer några.Jag visste att dom var bra,men inte ett sånt resultat.
Och detta är väll en anledning varför jag är sugen på tävlingen.(för dom invigda)
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Lite ovandliga beten och fiske resultat

Hi på er
Jag fick bilder,av honom felet var att det inte var mina spoonisar,
Han hade köpt dom av någon vid någon göl skrev han.Men spoons som spoons.På dom jag har gjort har jag märkt att man får korta svansen lite
så att man får lite rörlighet i dem.En del har släppt i kanterna och blivit mjuka.
Är det fallet så låt torka,lite epoxy eller fruns nagellack.
Annars så funkar de mycket bra om det finns fisk. (bäst att till lägga)
När vi var på öland 30-1/4 testade jag dom här med ledlampor i.Jag vet inte
kan funka på torsk eller annan tokig stim fisk,men inte på öring.Såg bara häftigt ut när den kom i mörkret.


PS:När jag läste av E-posten fick jag dom här bilderna.Var mycket roligare.
Hoppas att det inte är ett april skämt dom kom igår 1/4.
 

Bilagor

  • stensån 2 003.JPG
    stensån 2 003.JPG
    38,5 KB · Visningar: 293
  • stensån 2 005.JPG
    stensån 2 005.JPG
    17,7 KB · Visningar: 297
  • havs2.JPG
    havs2.JPG
    1,9 MB · Visningar: 2
  • havs5 kopia.jpg
    havs5 kopia.jpg
    113,8 KB · Visningar: 1
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Lite ovandliga beten och fiske resultat

Hej alla fiske entusiaster
Utvecklingen har gått vidare på mina spoonflies,har fått en mycket bättre gång på dem och har höjt vikten till 2,5-4 g så att man kan kasta dem med ett UL spinnspö.Var faktiskt och testade i morse.Kl.06.15 i Kalmar hamn.Det går fina abborrar där nere,tappade en när jag skulle ta upp den över kajkanten,säkert ca: 8 hg.Men hur som helst,är det ingen som har testat dom första jag band i våras ?Det lossnade riktigt på Daftö med skedflugorna.Då förstod jag hur dom skulle bindas.Tyngde ner bakkroppen lite.Dom sista till UL spinn fungerar som Jerks ,dinglar ner sedan rycker man kort några gånger innan man spinner hem den en bit,upprepar detta.Kan även användas som pilk,det var så abborren tog tag i den,den hade följt med från djupet av nyfikenhet bara,inte fören jag började pilka vid kajkanten så sög den tag.
Jag fick en bild via e-post av en Japansk Lax tagen på den nordligaste ön i Japan.
Sedan tog jag bilder på Kalmar kl.06.00 i dag.Sedan bilder på dom sista kreationerna.(första spooflybild krok nr 6, krok nr 2,krok nr 6. 2,8g-3,9g-2,8g fr.vänster till höger.5 sista bundna på krok 10)
Ni får ha ett fortsatt skit fiske.Mitt kommer att fortsätta i Älvkarleby om 14 dagar.Åter kommer med foton på denna tråden om det fisket.
 

Bilagor

  • 11_M.JPG
    11_M.JPG
    13,6 KB · Visningar: 229
  • 12_M.JPG
    12_M.JPG
    9,9 KB · Visningar: 229
  • 3_M.jpg
    3_M.jpg
    15,2 KB · Visningar: 231
  • 2_M.jpg
    2_M.jpg
    18,7 KB · Visningar: 231
  • 1_M.jpg
    1_M.jpg
    18,7 KB · Visningar: 232
  • spoon 2,5-4g.jpg
    spoon 2,5-4g.jpg
    27,8 KB · Visningar: 235
  • 100911_1.JPG
    100911_1.JPG
    37,7 KB · Visningar: 236
  • 100911_3.JPG
    100911_3.JPG
    35,4 KB · Visningar: 240
  • 100911_2.JPG
    100911_2.JPG
    35,9 KB · Visningar: 244
  • JapanskLax.JPG
    JapanskLax.JPG
    103,9 KB · Visningar: 0

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Lite ovandliga beten och fiske resultat

:cool:Tjena anton- jo då jag har haft spoonarna på reven vid ett flertal tillfällen men jag har inte lyckats flörta till mig något hugg ännu. Men om det beror på att min fisketeknik inte attraherar fisken fullt ut ,det ska jag låta vara osakt-men-men det är bara att fortsätta på inslagen väg med att dom måste vara i vattnet för att det ska ge resultat varefter.

En fundering som jag har Anton, är om du kan tillverka en spoonare som- typ en balanspirk?.Det skulle vara kul att prova här hemma i Yxningen på djupen där dom stora borrarna står enligt ekolodet.

Det som annars brukar gå bra här är" Sommenpilken " med en floriserad trekrok på.

Det närmaste fisket blir ju i Borgholm nästa helg- med Anders,Kejo,Thomas,Gunnar,Magnus,christer för närvarande men jag hoppas ju att även tjejerna kommer att ge sig på att fiska,samt att det kommer flera klubbmedlemmar som är intresserade av att vara med och matcha oss alla.

Jag ser fram emot om du kan ta dig tid till att komma på besök till oss i Borgholm för att ge dig in i fisketjattret som troligtvis kommer att bryta ut.Du vet ju hur Anders brukar ifrågasätta vad som är gilltig fångst eller inte.

Jag håller inte för otroligt att han gör ett besökt på Saluhallens fiskavdelning och kommer med en färsk Vittling-fille för invägning,och som han på fullt allvar försöker övertyga oss andra om att han visst har fångat den, bara för att roffa åt sig förstapriset (om det nu blir något förståss).

Vi kommer nog att ta in lite bilder från arrangemanget för jag hoppas att Anders har datan med sig för att skicka bildbevis till fiskeforummet - samt att vi då kan redigera inläggen från han & hans dator innan pressläggningen går av stapeln.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Lite ovandliga beten och fiske resultat

Hej Hasse
Kolla Olssons Fiske artikel nr10802 finns i 4,8 och 17g är det något sådant du menar ? sedan har du Myskor artikel nr 10809 kan man också fräscha upp lite.
Det är svårt att få egen tillverkade riktigt i just balans om man inte har en krok som är av sed för detta,eller en form.Men dom här två varianterna kan man jobba vidare på.
Fick ett mail idag som jag vill visa er Båge på 5,3 Kg tagen i Trollemölla Degeberga av en bekant till mig synd bara att han inte tog på spoonen utan på en montana.Bara en för smak hur det ska se ut i Borgholm nästa vecka.Det är klart, jag fiskar ju bara med spoonflies nu för tiden,det är ju som du säger,har man fastnat för något så kommer det resultat förr eller senare.
Jag kan ta mig tid,men det beror på min författning (nattjobb)då brukar jag fungera mellan kl.03.00-05.00 på dygnet,sedan försöker man sova,resten av den vakna tiden går jag som i ett vakuum.
Dom som har jobbat skift känner igen det.Ni kommer ändå att släppa fisken eller?den blir ju svin dyr om ni skall betala Kg pris också eller har dom plockat bort Kg avgiften?
Du kan ju göra ett stopp här ska du få med dig lite saker att kasta med.Kommer du tidigt innan 13.00 (zzzzzz)så kan jag lägga det i brevlådan.
 

Bilagor

  • boage_100909_torparen.jpg
    boage_100909_torparen.jpg
    47,5 KB · Visningar: 213

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Lite ovandliga beten och fiske resultat

:cool: Jo då visst åker vi förbi dig på förmiddagen på fredagen den 17/9 innan kl 13:00 vi beräknar att vara i Borgholm kl: 12,00. Det skulle vara kul att provfiska med lite av dina nya grejer för att se om är huggvilliga på inovationerna. Jag kommer bara att fiska med flugspöt.

Lägg prylarna i lådan så provkör jag dom och ger dig info om fångsterna till dig OM/eller när du kommer upp på lördan till Borgholm- annars kan du ringa mig på mobilen 0703-538652.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Lite ovandliga beten och fiske resultat

Om en vecka smäller det,dom som är sugna kom till Älvkarleby kommer att åka upp den 23/9 och är på campingen på kvällen eller på morgonen från den 24/9,jag får se hur jag gör.Hur som helst vore kul om några fiske entusiaster hänger på.Tycker alltid det är kul att byta erfarenheter.Jag ställer mig vid badplatsen.Kommer att testa mina spoonisar på Dalälvens Öringar,vi får se hur det går.Dom rapporter som kommer från Put & Take vattnen verkar vara jätte bra. Sista e-posten från den 16/9 Han skrev.

Hej,Var å fiskade dina flugor i harasjömåla i dag,hahahaha super bra dom utan svans dom med ville inte simma lika bra,ville liksom inte skeda eller så.tog först 3 på dom utan svans,testade sen dom med,utan hugg.klippte av möget å tog 4 till.tackar ödmjukast för dom. ralle987.

Slutsatsen blir att dels så funkar flugorna på olika sätt när man tar hem dem och dels så är det en jätte skillnad om man fiskar efter s.a.s vild fisk eller in planterad fisk.Hur som helst så ska dom visa vad dom går för.Nu skall öringen upp å leka så dom är svårflörtade just denna tid.Det gäller att reta upp dem till hugg.Dom som kommer får se.Åter kommer med bilder fram över.
Ni får ha det så bra.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Lite ovandliga beten och fiske resultat

Alla som är intresserade hur det var i Älvkarleby fortsätter att läsa
Men först vill jag tack Marianne och Hasse för den gedigna skogshuggar frukost dom bjöd på.Kan bara säga att jag stod mig till kl.17.00 på den.Jätte tack:music-icon::D
Nu är man hemma igen,ont i båda armarna efter 14 tim. fiske,10 tim. på Fredagen och 4 tim. på Lördagen.Hur gick det jo då, jag fick haka av 2 stycken och släppa tillbaka dem,en på 43 cm och en på 45 cm (min.mått 50cm).Dom tog tidigt på fredag morgon,sedan hade jag 2 stycken samtidigt efter som inte kunde bestämma sig vem av dem som skulle nypa bytet.
Fredag togs det 14 havsöringar och 3 gösar sedan alla som ej var lovliga.Såg säkert 4-5 st som släppte tillbaka sina små igen.
Lördag var inget bra fiske,vatten flödet hade ökat,vinden piskade regnbyarna i mellan åt,inget kul.
Älvkarleby är ett populärt ställe,jag räknade nog in ett 50-tal sportfiskare dom timmarna jag var nere vid älven.Man kan förstå det också,lätt tillgängligheten vid älven.Och allt är ordnat på bästa sätt,med vindskydd,grillplatser och bänkar att sitta på.Fik på Campingen.Jag ställde mig inte på campingen utan vid norra Dalälvs stranden på en P-plats(se bilderna)Pratade med en boende som kom förbi,han skötte P-platsen sade han,klippte gräset plockade skräp efter husbilarna,hade varit några nu i sommar som hade tömt sina latriner över slänten.(jag kände mig ganska billig när han berättade det).Inte undra på att vi blir populärare för varje år.
Hur som helst;trappan har 85 steg så mjölksyran kommer när man går upp för i lite raskare takt.Bilden på roddaren, tydligen kan man hyra båtar på campingen fick jag berättat för mig,på fredagen var det 3 roddare ut hela förmiddagen.
Innan jag åkte hem på lördag hoppade jag in på kontoret och kolla de fångst rapporten 13.00 var det inrapporterade 4 öringar.
P-platsen:N60 grader 34.609' E 017 grader 26.6621'
O så några bilder...............
 

Bilagor

  • P1020645.jpg
    P1020645.jpg
    78,2 KB · Visningar: 1
  • P1020650.jpg
    P1020650.jpg
    69,9 KB · Visningar: 1
  • P1020652.jpg
    P1020652.jpg
    48,5 KB · Visningar: 1
  • P1020651.jpg
    P1020651.jpg
    56,3 KB · Visningar: 1
  • P1020629.jpg
    P1020629.jpg
    87,7 KB · Visningar: 0
  • P1020630.jpg
    P1020630.jpg
    51,6 KB · Visningar: 0
  • P1020659.jpg
    P1020659.jpg
    106,2 KB · Visningar: 0
  • P1020660.jpg
    P1020660.jpg
    103,1 KB · Visningar: 0
  • P1020665.jpg
    P1020665.jpg
    48,6 KB · Visningar: 0
  • P1020638.jpg
    P1020638.jpg
    43,4 KB · Visningar: 1

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Lite ovandliga beten och fiske resultat

:cool:Varsågod med brunschen Anton. Det var ju kul att du fick lite ryck i linan i alla fall synd bara att du inte fick fisk med dig hem till frysen.
Använde du dina nykomponerade spoonare vid fisket som vi tittade på när du var här? eller blev det fiskfodret som du hade i askarna för att ta bort lukten av epoxyn på spoonarna som fick bli lockbetet?.

Snygga bilder må jag säga- kan kanske vara något att besöka för min del om det inte ligger för långt norr om Gävle, jag har ju Gävle som brytgräns för myggåket.

Ja måste säga att han bonden där har nog inga höga tankar om oss som Husbilsåkare, om folk beter sig som du beskriver. Man kan inte tro att det är sant att folk kan bete sig som veritabla grisar när dom inte befinner sig hemma och kan skita ner som dom tydligen är vana vid hemmifrån.

Vi åker till Nävsjön i morgon för att fiska några dagar innan vi ställer av Husbilen till den 1 okt. Jag kommer att prova dina spoonare som jag sa och du kommer att få en rapport hur det går. Sen har du uppgiften att ta fram det datum som vi pratade om till fisket i Överumsgölen. Jag har delgivit Anders vad vi pratade om vad det gäller för det fisket, jag har även fått rapporter av mina andra fiskekompisar om att det börjar att ge bra med fisk.

Hade.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Lite ovandliga beten och fiske resultat

Ja du Hasse,jag fiskar bara med mina spoons nu för tiden.Det var den silverblanka med grön rand utan svans som dom tog på.Mata till sig öringen går inte med det fodret.P & T funkar det bättre på.Öring behöver man en blandning av Kalvlever,strömming,ägg och något bindemedel som jag inte kommer på just nu vad det hette, mal ner allt till en smet.Skall var färskt annars funkar det inte.
Som jag sa till dig blir det att hämta barnbarnet 4 gånger denna veckan som kommer.Sedan åker vi och kollar upp lite ställen runt Karlskrona.Skulle vara 4/10 om jag startar här ifrån kl.04.30 om ingen ändrar på mina planer.Sedan hem igen på kvällen.
Tycker absolut att ni skall besöka Älvkarleby bara att gå runt å titta är en upplevelse,jag var där uppe kl.14.00,tror att jag körde iväg runt 10-tiden ??.Om ni åker in vid campingen och köper kort 160:-/dygnet så har du en parkering till höger, gatan ner när ni kör från receptionen.Kör ner så långt det går på gatan /grusväg så slipper man trappan där jag stod.Sedan kan man ju åka runt till den parkeringen när man vill sova.
Tror att det är en 30-40 min söder om Gävle.

Har ju fått nya ideèr på spoonisar.Dom här som jag använde skall jag göra i rött,svart å grönt och tynga dem ordentligt.Plus att jag har helt ny till P & T vattnen.Både till flugspö och UL .

Hur som haver så ringer jag dig när det närmar sig drabbningen vid gölen.
 
Toppen