• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lite ovandliga beten och fiske resultat

F

F.d. 50064

Guest
Hej på er alla Fiske entusiaster
Efter som fisket mer eller mindre har fryst inne,så har jag ägnat min
tid till utveckling av mina spoons.Tycker att dom har blivit aningen bättre
än dom första.Ritade lite mönster i Photoshop och skrev ut dem på fotopapper.Nagellack,glitter,snabb lim,epoxy,tejp och glitter snören.
Inget från sportfiske affären,bygghandel, bokhandeln och mataffärer.
Jo,krokarna hittade jag hos kenhook.
Hitta matreal är ju åxå en utmaning.
Man kan kalla dem FlugJerks.Beter sig som små Jerkbaits när man lirkar hem dem.Rapporter kommer så fort jag kommer ut och kan fiska med dem.Misstänker att en del kommer inte att fungera.Innan jag delar med mig vill jag testa FlugJerksen så att de fungerar.
Bilder på del 1 av bindningen kommer här nedan.Del 2 kommer senare om det finns något intresse för det här.
Hade tänkt så här att dom som vill får 3 olika FlugJerks att fiska med.Helst från Norra till Södra Skandinavien.Det ni skall göra är att rapportera i denna
tråd när ni har använt FlugJerken och vilket resultat det det blev.
Hur länge ni har fiskat med den tills den gick sönder,om ni får fisk så ta ett kort och lägg upp det här i tråden(Fisk+bete).
Intresse anmälan här i tråden.
 

Bilagor

  • 2.jpg
    2.jpg
    27,4 KB · Visningar: 1.132
  • 3.jpg
    3.jpg
    28,4 KB · Visningar: 1.128
  • 4.jpg
    4.jpg
    21,1 KB · Visningar: 1.125
  • 6.jpg
    6.jpg
    24 KB · Visningar: 1.118
  • 7.jpg
    7.jpg
    20,5 KB · Visningar: 1.114
  • 10.jpg
    10.jpg
    23,7 KB · Visningar: 1.115
  • 11.jpg
    11.jpg
    20,7 KB · Visningar: 1.112
  • 13.jpg
    13.jpg
    24,5 KB · Visningar: 1.104
  • 14.jpg
    14.jpg
    24,8 KB · Visningar: 1.103
  • 1.jpg
    1.jpg
    35,5 KB · Visningar: 1.132
  • SpoonFly_6moenster kopia.jpg
    SpoonFly_6moenster kopia.jpg
    43,6 KB · Visningar: 1.108
F

F.d. 6657

Guest
Sv: Lite ovandliga beten och fiske resultat

Det var väldigt imponerande slutresultat, har du kollat "livslängden" på flugorna?
Tidigare hade jag en sportfiskebutik, hade jag sett dessa flugor så hade jag köpt in dom.
Nu är den nerlagd, men det finns en hel del mustadkrok o bindningsmaterial kvar.
Hälsningar olof
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Lite ovandliga beten och fiske resultat

elegant hantverk, säljer du också??
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Lite ovandliga beten och fiske resultat

Hej på er

roysen
Nja, det var ju inte meningen att sälja prylar här.
Men vem vet blir dom riktigt bra både i rörelse och fiske resultat så visst
kan jag tänka mig att sälja flugor.Men först måste dom användas
sedan är det alltid bra att få åsikter från andra fiskare,alla fiskar ju inte på
olika sätt.Nått som funkar för mig kan vara rena katastrofen för andra.
Du kan hjälpa till att utveckla dem vidare.
Du kan få några att fiska med ,sedan rapporterar du bara in resultatet
på denna tråden.Jag kommer med en mönsterpalett till fram över.
Och håller vinter i blir det nog ännu fler än vad jag hade tänkt mig.
Livslängden det är just det jag skulle vilja veta.
Den är över dragen med epoxy och den blir ju hård,
så jag vet inte hur skör flugan blir.Kan säkert spricka om man träffar en sten.
Sedan måste man vara noga med kanterna så att de är riktigt täckta
annars suger pappret åt sig vatten,löser upp sig inifrån.

Olof gör en lista och sänd till mig får se om det är något jag kan använda.
Det finns säkert fler i HBK som är intresserade.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Lite ovandliga beten och fiske resultat

:cool: Tjena Anton, vad tror du om att lägga ett tunt lager av selikon över epoxyn på spoonarna som stötlager?

En annan tanke är att du vaxar pappret innan du täcker det med epoxyn.

Det ska bli kul att följa resultatet av dina kreationer.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Lite ovandliga beten och fiske resultat

Hej Hasse
Kan vara en bra idè.Jag kommer att försöka med alla förslag jag kan få.
Hur går det med is fisket.skulle ni inte ut ?
Jag hade en tanke att åka över till Öland och kolla till en bäck, men det blev in snöat.Södra delen fiskade jag på för men hur det ser ut nu vet jag ju inte om man kan komma ner med Hb.Det är ju 10-12 år sen.
Rapport kommer här fram över.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Lite ovandliga beten och fiske resultat

:cool: Jo då fiske ska det bli vad det lider,det var strömmingen som var huvudfångsten framöver i mars.

Sjön Yxningen här hemma har börjat att lägga sig så det kan kanske bli lite abborrepimling bara isen blir tillförlitlig.

Jag vet inte varför man har blivit så bekväm av sig vad det gäller isfiske,förr var man ute så fort det blev den minsta isskorpan att gå på,kanske har med åldern att göra eller tyngden på kroppen man innehar nu?.

Det blir säkerligen en expedition till Öland under vårdagarna för att fiska, vi brukar ta oss en tur under april månad, vi trivs verkligen på ön Marianne och jag.

Jag hoppas att du kan dela med dig av bra fiskeplatser på ön, eller ännu bättre att vi åker gemensamt och tar med oss våran "gamla" vän Anders H-J, det vore jättekul. Då kunde man kanske få provfiska med dina nya kreationer på spoonarna?.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Lite ovandliga beten och fiske resultat

Harald,
imponerande flugjobb du gjort. Ser verkligen bra ut. Hoppas du kan visa mig vid tillfälle. Skriver du ut detta med en bläckstråleskrivare? Om så är det väl viktigt att det inte kommer vatten/fukt mot papperet för så vitt jag vet löser väl bläcket upp sig i vatten.

Anders

PS Hur jobbar du framledes i januari?
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Lite ovandliga beten och fiske resultat

Hallå på er
Anders
Jag har åxå tänkt på det så jag har förseglat dom med nagellack.
Nu mera har jag en nagellacks uppsättning t.o.m Babbsan eller vad hon/han kallar sig skulle bli avundsjuk.Sedan hittade jag ett lim med glitter i,vad man använder det till vet jag inte,men för min del kan jag limma undersidan på
Spoonsen.Sedan nagellack över det.Jag är ledig V3,tror du att isen har släppt ,eller är du sugen på en buffè igen ?

Hasse
Isfiske har aldrig varit min grej.En skolkamrat drunknade när jag var 9-10 år och sedan dess har jag haft en respekt för isar på vattendrag,nästan fobi.När barnen var små så gick vi alltid ner till sundet å grillade på vintern.Det var folk ute å gick på isen;inte vi.När det kom en bil på isen då försökte vi lite försiktigt.Lite larvigt kan tyckas.
Springa på timmerstockar eller vada ut från en iskant med vadarbrallorna inget farligt eller hur,kan jag se vattnet är det OK.
Lova att säga till i tid så jag kan boka in några dagar.Jag är ledig alla veckor som har 3 eller 8 ,13,18.o.s.v kommer att vara på ön 23-25/4 HÖcup.
Ser fram i mot när vi träffas igen.
Lägger till lite fler bilder nähä det gick inte nu.
Kommer senare
 

Bilagor

  • 1_2.jpg
    1_2.jpg
    23,3 KB · Visningar: 943
  • 1_6.jpg
    1_6.jpg
    17,8 KB · Visningar: 938
  • 1_5.jpg
    1_5.jpg
    50,8 KB · Visningar: 941
  • 1_4.jpg
    1_4.jpg
    45,3 KB · Visningar: 942
  • 1_3.jpg
    1_3.jpg
    31,1 KB · Visningar: 939
  • 1_1.jpg
    1_1.jpg
    49,1 KB · Visningar: 942
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 410

Guest
Sv: Lite ovandliga beten och fiske resultat

Harald,
att isen skulle ha släppt tror jag inte men jag har ärende residensstaden så "buffel-restaurangen" skulle passa utmärkt någon av dagarna mitt i veckan.

Anders
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Lite ovandliga beten och fiske resultat

Bara ring så skall jag lägga verktygen åt sidan.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Lite ovandliga beten och fiske resultat

Ringer dig innan.

Blir Ti, On eller To, låter vädergudarna avgöra.

Anders
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Lite ovandliga beten och fiske resultat

Måste bara få visa dom här.
När jag var å letade LED lister till vår Hb hittade jag dom här räkorna med
blinkande led i kunde inte låta bli att beställa.Tog bort krokarna på två ,där jag kommer att sätta på våra tre krok.Ni ser själva vilka aggressiva krokar som sitter på.Intressant eller hur,lockar man till sig fisken eller skrämmer man bort dem?Någon som har en teori.
 

Bilagor

  • Raeka_1.JPG
    Raeka_1.JPG
    25,3 KB · Visningar: 895
  • Raeka_2.JPG
    Raeka_2.JPG
    28,9 KB · Visningar: 894
  • Raeka_3.JPG
    Raeka_3.JPG
    29,3 KB · Visningar: 889
  • Raeka_4.JPG
    Raeka_4.JPG
    32,9 KB · Visningar: 884
  • Raeka_5.JPG
    Raeka_5.JPG
    30,6 KB · Visningar: 887
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Lite ovandliga beten och fiske resultat

Lite fler Epoxy Spoonfly nya mönster.
Vilka kommer att vara effektiva det är frågan.
Jag tror att bara det glänser och rörelse mönstret stämmer så kommer det att hugga i ett.:wink:
Kommer att tillverkas i tre storlekar är tänkt.Dom här är tillverkade på Mustadkrok 7957BX Nr2 Viking.
Kommer att bli ett intressant fiske år.
 

Bilagor

  • Spoon 8st_100116.jpg
    Spoon 8st_100116.jpg
    122,5 KB · Visningar: 0
  • 16_2.jpg
    16_2.jpg
    32,6 KB · Visningar: 822

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Lite ovandliga beten och fiske resultat

:cool: Ja du Anton du verkar att ha fått till ett rekordeligt antal av spoonare att provfiska under året som kommer.
Jag pratade med Anders H-J för ett par dagar sen och han har tydligen blivit inspirerad av ditt kreativa arbete. Han har börjat att tillverka Getingar i träsvarven hemma i snickarboden, så kreativiteten börjar att ta fart bland fiskegubbarna i klubben.

Jag för min del har tagit fram bindstädet och skall försöka att binda något riktigt giftigt till starten på flugfisket.

Du skall nog snacka med Pekka om dom där blinkande mackapärerna Anton.Om jag inte missminner mig så fick han något liknande av nån släkting att fiska med ,men jag har inte hört hur utfallet blev av provfisket med dom?.

Sen är det ju som du vet, att tron kan förflytta berg, eller hur?.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Lite ovandliga beten och fiske resultat

Jo så är det ju Hasse,man försöker överlista fisken med det ena å det andra
å i slutändan är det ända olika faktorer som avgör.För min del mest turen.
Det var ju meningen att några skulle komma igång med lite kreativ verksamhet över vintern.Sedan kan det vara roligt att få någon förvirrad sak på dom här krokarna.
Jag sänder med 3 st till dig när Anders kommer ner.Sedan kan du ju meddela från gölen när du har provat dom.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Lite ovandliga beten och fiske resultat

:cool: Jag kanske följer med Anders ner till dig,det är ju inte utan att man är lite nyfiken på produktionslinjen i Kalmar.

Så vi får se om jag kan tänkas bli medresenär hos Anders till Kalmar, i annat fall så tackar jag på förhand för erbjudandet av spoonarna.

På tal om isfiske förresten, i går morse kom det två st Bussar fullastade med skridskoåkare och stannade på Magasinsplan och begav sig ut på isen för att åka skridskor.
Höll isen för dom ca 60 st våghalsarna,så borde den väl hålla för mig med?. Det var även fyra killar som var ute och fiskade på isen,men jag hann inte fråga dom om det hade blivit något innan dom åkte hemmåt.

Jag skall nog göra ett försök att ge mig ut vid badplatsen och borra ett par hål för att prova på abborre,jag vet var dom brukar stå, det går ju att säkra sig med en lina från land och binda runt magen om man drattar i.

Sjön Yxningen är lite förädisk med underströmmar som gör att det lätt blir vindbrunnar som inte syns under snön på isen, så man får vara lite försiktig.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Lite ovandliga beten och fiske resultat

Va dom 60 när dom åkte därifrån oxå ?räknadu in dem?;)
Hann inte skriva färdigt,va någon som ropa precis när jag satte mig vid datorn.
Nu har jag 12 tim på mig hela natten.
Du är välkommen kul om du kan hänga på.Vi går å äter lite.
Tänkte så här att alla som var med i Hökensås skall få tre spoonflies fram över.
Sedan skulle jag vilja att man alltid började fiska 10-15 min.med dem.
Funkar ju med kastflöte oxå eller en bombarda.
Och om man råkar få fisk,redovisa det i denna tråd.
 
Senast redigerad av en moderator:

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Lite ovandliga beten och fiske resultat

:cool: Säg så här Anton, Brandförsvaret syntes inte till vilket tyder på att det blev en lyckad skridskodag för dom inblandade.

Blir det korv eftersom vi ska "gå och äta"???.Tänkte mest på att Anders är med, han har ju en febless på den sortens föda,korv alltså.

Det var ett lågt stående krav du har på provfisket med spoonarna (10 minuter), det måste väl ändå vara så att det är det enda betet man får använda sig av tills man visar upp ett resultat ELLER?.

Hummmmm, jag undrar vad Anders håller på med eftersom det är så tyst ifrån honom på den här tråden?. Det är ju som med barnen, när det blir tvärtyst så vet man att det är något i görningen.Men han håller kanske på att packa för fullt inför sin resa?.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Lite ovandliga beten och fiske resultat

Jo då det räcker med 10-15 min.fiske har man inte fått något så finns där inget.
Sedan tar man en paus,fikar lite...testar lite till efter ett tag.
Jag har oxå undrat var både Pekka å Anders håller hus.Dom har säkert något hemligt vapen på G till detta årets fiske.


Buffè blir det god Buffè vi kan äta hur mycket vi vill:D

Nu är det lägg dax för mig 1/2 tim.kvar på passet.
Go Natt:mcride:
 
Toppen