Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...
Lariva2, har din Fiat 2011 verkligen partikelfilter, detta kom först 2012 enligt lagkrav iom att euro5 infördes!
Tidigare Fiathusbilar kunde enligt särskild extra beställning erhållas med partikelfilter till en extrakostnad på ca 10.000:-.
Har själv en 3-lit Fiat 2012, med aut 5 ton alltså med partikelfilter som nu rullat ca 3.500 mil - har inte haft några som helst problem, partikelfiltret märks överhuvudtaget inte av! Vad mer, eftersom automaten reglerar de varvtal som motorn arbetar med så tillhör jag inte dem som varvar ur, se följande info om hastighet/varvtal!
Vid en verklig hastighet (enl GPS'en), har min Fiatmotor följande vartal;
75 km/t - 1450 r/m
85 km/t - 1750 r/m
96 km/t - 2100 r/m
Och mycket fortare kör man knappast normalt med en husbil, eftersom jag som sagt ovan inte haft det minsta minsta problem så förstår jag alltså inte dem som "förespråkar" för dieslar extrema varvtal pga partikelfiltret. Vitsen med dieslar är ju lägre varvtal, högt vridmoment och lägre bränsleförbrukning vid lägre varv utvecklingen av motorer går ju framåt.
När generering (=rengjöring/förbränning av uppfångade sotpartiklar) av filtret sker, sprutas extra bränsle in i motorn via motorns ordinarie insprutare. Det innebär att partikelfiltret en viss period hålls upphettat till 600 grader vilket är optimalt för regenereringen. Detta har inget med varvtalet att göra utan motorn ska arbeta normalt under regenereringsprocessen.
Problem kan ev uppstå om man bara/ofta kör korta sträckor så att kompletta regenereringsprocesser sällan eller aldrig fullföljs (en komplett process tar ca 15-20 min under normal körning!