• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lindströms husvagnar Husbils firma

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Lindströms husvagnar Husbils firma

Vill också tacka för ett mycket bra fötydligande.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Bra svar och kul att svaranden i detta fallet fick komma till tals via HBK. Bra av HBK. Förstår nu verkligen att ni har försökt att tillmötesgå kunden. En Callstart är bra mycket dyrare och har mer fördelar än att bara byte av programvara. Då hade ju kunden inte ens behövt ringa till campingen och be dom sätta på värmen utan det kunden han själv sköta hemifrån. Han kunde också ringa till vagnen och få reda på aktuell temperatur när han så ville.

F

F.d. 30211

Guest

Bra att du svarar så det inte bara kommer från ett håll.Man undrar hur dom tänker på Plus. Det verkar inte vara riktigt ärligt
Hoppas på en Glad Påsk MVH Arne o Birgitta Lund

Ps Vi väntar På våran Rapido det börjar närma sig Ds

F

F.d. 50156

Guest

Läs gärna mitt inlägg om felaktig motor vid leverans och att man inte ville åta sig garanti reparationer utan ville blåsa oss på ytterligare 12000:- Så de har noll vilja att göra rätt för sig

F

F.d. 50156

Guest

Gå igenom att de levererar det som står i avtalet. KOLLA noga innan ni signerar leveransen

F

F.d. 24515

Guest

Underbart med företag som tar ansvar för sina fel.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

"La de svinge!" När jag läste den här tråden så kom den sentensen för mig. Och här svinger de ganske gott, da! (Ursäkta min dåliga norsk).

Jappe

F

F.d. 50363

Guest

Maynard Wallström varnar för affärer med Lindströms Husvagnar i Bålsta.
Vi köpte en husbil 2010-07-12, som enligt köpeavtalet skulle vara leveransklar för avhämtning 2010-07-20. Efter 2,5 år är Lindströms fortfarande inte klar med leveransen. Falska löften och direkta lögner är utmärkande för detta företag.

Du kan följa händelseförloppet från köpeavtalet till dagsläget på vår hemsida
www. maynardwallstrom.se

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Oj, vilken korrespondens 53 olika dokument.... Alla verkar ha blivit inkopplade, Riksdagen, Sveriges Advokatsamfund, Konsumentverket, ARN och jag vet inte vad.

Men en liten tanke bara... att begära att köpet skall återgå eftersom man inte fått svenska instruktionsböcker är väl, åtminstone i mina ögon, att gå ut väl starkt.

Är det verkligen ett rimligt och realistiskt krav?

Senast ändrad:
F

F.d. 50363

Guest

Tack för Din kommentar.
Anledningen till att vi inte är nöjda med Lindströms bemötande är många. Till ARN säger man att vi fått tillbaka 33.000:- för att parabolen inte fungerar. Detta är en ren lögn som fick ARN att lägga ner vår talan.
Konsumentrådgivaren i Bromma föreslog att vi skulle JO - anmäla ARN;s beslut. JO var inte intresserade. KO visade inte heller något intresse.
Lindströms föreslår via sin advokat att vi skall vända oss till Tingsrätten för att få en dom på att vi har rätt till de vi har köpt och betalat för.
Lindströms anser dessutom att vi skall vända oss till deras advokat med alla problem med bilen, även garantiarbeten. Garantin för bilen är skriven på Tyska och husdelen på Engelska.
Med kännedom om våra egna språkkunskaper hade vi aldrig köpt bilen om vi fått vetskap om att vi inte skulle få handlingarna på svenska.

F

F.d. 50363

Guest

Lindströms Husvagnar AB har väl bedömt oss som engångsköpare med anledning av vår ålder. Därmed har det mindre betydelse om vi är en nöjd kund.
Konsumentköplagen utgör en del av köpeavtalet, vilket Lindströms helt bortser ifrån.
Beklagligt nog gäller det även ARN, JO och KO.
Lindströms har inte klarat av att leverera enligt vårt avtal, bl.a. avser det parabolen. Istället för att förhandla fram en lösning som båda parter eccepterar, har Lindströms lovat bjuda på en vanlig TV antenn , TV med DVD inkl. montering. Det känns oseriöst eftersom det redan ingick i vårt köp.
Lindströms skriver till ARN att vi fått tillbaka 33.000:- för att parabolen inte fungerar. Detta påstående är en ren lögn.
Lindströms kan inte berätta vilka handlingar som tillhör bilen. Vi skall berätta vilka handlingar vi behöver.

Min uppfattning är att vi så långt möjligt hjälper varandra via inlägg i Husbilsklubben.se
Jag ser att många uppskattar de inlägg Lindsröms gjort. Beklagar men min erfarenhet av Lindströms gör att jag inte tar så allvarligt på vad de skriver.

F

F.d. 50363

Guest

Tack för Ditt inlägg !

Jag har helt nyligen gått med i Husbilsklubben.se. Min förhoppning var att vi skulle kunna hjälpa varandra, t.ex. genom att informera om vad som drabbat oss, eller vad vi upplevt på våra resor.
Den varianten att Lindströms Husvagnar AB gör inlägg på Husbilsklubben.se var för mig en överraskning. Min erfarenhet av Lindströms, gör att deras trovärdighet till vissa delar kan ifrågasättas.

Du har synpunkter på mängden korrespondes på min hemsida. Har Du synpunkter på sakfrågan också, vore det bra att få ta del av Dina förslag till lösning.

Vi har några alternativa lösningar;
- TV - program,
- Tingsrätten
- Köpa det som saknas i Lindströms leverans av en konkurent, och betala en gång
till.

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Jag menar inte att förringa ert problem, jag menar bara att ni verkar ha uttömt de till buds stående alternativen till att få er sak prövad.
Jag har tyvärr ingen lösning att erbjuda heller.

Jag hade dock personligen vid det här laget gillat läget, släppt det och gått vidare.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Mycket verkar ju gälla bruksanvisningar, och de brukar ju ofta gå att få tag på direkt från de olika leverantörerna, kanske inte på svenska, men ändå, sådant går ju att lösa, om det inte gått för mycket prestige i ärendet, så att det är att vinna över leverantören som gäller?!

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

I sådana här "fighter" finns det bara förlorare....

Det är väldigt svårt att hitta en handlare som alla är nöjda med.
Tror dessutom att just Husbilar är en "svår" bransch.
Jag menar att tillverkarna inte gör jobbet.

Har sysslat lite med installation av maskiner hos industrin, de skulle aldrig acceptera det förfarandet som flertalet husbilstillverkare kör med. Ta bara det här med dokumentation.

Jag har inte sett en husbil som har en korrekt och fullständig dokumentation oavsett språk.

Med vänlig hälsning Erik

F

F.d. 50156

Guest

Ja ja så låter det fram till de skall bekänna färg. Vi köpte en Rapido 992 M med 190 KH motor. Pappren var inte klara så jag gjorde som ni la regbeviset i lådan när det kom
När jag skulle byta för att bli av med Lindströms och en Rapido med massor av småfel hände saker.
Det var en fransk bil jag fått och dokumentationen var helt fel. När jag påtalade det sa de att det är väl inte så svårt att läsa manualen. Jag åkte ut till dem och bad dem läsa det var inte mycket som stämde med min bil
Antagligen har de kikat i manualen och skrivit 190 HK och lev 163 dvs en 4 cylindrig bil istället för en 6 cylindrig dvs en bil som var 45 000:- billigare Sen skulle de byta vänstra plastflygeln som blivit påkörd i Italien. De gjorde de, men efter 30 mil lossnade den i högtrafik utanför MJÖLBY. De skulle fixa fram ny, men den första leveransen var transportskadad nästa leverans skulle komma i december
Vi talar om en skada som skulle fixas i slutet av juli
Jag tröttnade och bytte upp mig till en Frankia tack o lov
När de sedan skulle skicka flyglar till nye ägaren skulle de ha 12000:- för dem Efter kontakt med advokat som tillskrev dem hade de plötsligt fått OK från Rapido'
Hoppas det går bättre för er, men fan trot
Cissi är jättetrevlig men hon bestämmer inte det gör Gunn och hon är fokuserad på att maxa intäkter kosta vad det kosta vill
L Y C K T I L L
Tommy

F

F.d. 50363

Guest

Tack för Ditt inlägg !
Du har dock inte förstått situationen rätt. Lindströms har skrivit till ARN att vi skall få 33.000:-´för att inte parabolen fungerar, plus resterande handlingar. Det var ok för oss, men ARN föreskrev inte någon åtgärd.
Lindströms löfte till ARN kvarstår dock inte längre. Man lämnade ärendet till sin advokat för avgörande i Tingsrätten.
ARN;s handläggning strider mot konsumentköplagen.
JO kan endast bedömma ARN;s handläggning av ärendet, men har inga befogenheter att fatta beslut i tvisten.
Inte heller KO har rätt att döma i tvisten. Min synpunkt på KO är att Husvagnsbranschens Riksförbund i samråd med KO har tagit fram ALLMÄNNA AVTALSVILLKOR för husvagnar och husbilar. Avtalsvillkoren uppfyller kraven i Konsumentköplagen. Säljarna som är medlemmar i Husvagnsbranschens Riksförbund har förbundit sig att ta in ALMÄNNA BESTÄMMELSER i sina avtal vid försäljning av husbilar och husvagnar.

Konsumentköplagen är en tydlig och lättläst lag. Problemet är att ingen bryr sej om att följa lagstiftningen. För Lindströms del är det ett avtalsbrott.
ARN, JO, KO och Husvagnsbranschens Riksförbund har väl andra skäl att lämna frågan därhän.

De framgår av inläggen till Husbilsklubben, att många bilköpare drabbas av avtalsbrott. Det finns anledning att läsa på Konsumentköplagen och vidtaga gemensamma åtgärder.

Alternativt fortsätter vi att osakligt kritisera varandra.

Toppen