Daniel-s
FD HBK Medlem
Kan jag limma solpanel (fästena, 6st) med sikaflex 591? Har en sådan tub hemma. Behöver jag rugga upp utan där fästena ska limmas? Isf hur?
Tacksam för svar
Tacksam för svar
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag skulle inte våga använda en fogmassa i stället för ett lim.Sikaflex®-591 är en allsidig produkt anpassad för marina applikationer. Den är lämplig till elastiska, vibrationsupptagande fogar, och kan även användas till de mest skiftande invändiga och utvändiga applikationer.
Jag har för mig att jag läst att man kunde lägga tändstickor på tvären i limmet och på så sätt få en bra spalt. Fungerar det?"Det är oroligt viktigt att fästena har en spalt på 2-5 mm till taket, för att fogen skall förbli elastisk.
Något som inte inträffar, är att taket och fästen/solpaneler expanderar lika vid temperaturförändringar, samt att det blir drag och böjning när husbilen körs. Därför behövs en eftergivlig/fjädrande limfog.
Jo det funkar, men jag valde bort organiskt material som distans.Jag har för mig att jag läst att man kunde lägga tändstickor på tvären i limmet och på så sätt få en bra spalt. Fungerar det?
Jag tog kabelbitar istället för trä.Jag har för mig att jag läst att man kunde lägga tändstickor på tvären i limmet och på så sätt få en bra spalt. Fungerar det?
Tittar man på specifikationerna så är det mer en fogmassa än ett lim. Lämpligt för fönster, takluckor etc. Jag vågar nog inte använda det till solpaneler eftersom påfrestningen är större där. Tar hellre 221 eller 552.Hej, nu har ju Sika kommit med en tub/nummer som är till för att limma just solpaneler m.m. med.
Använder man det så har man ju i alla fall helt klart använt det som är ämnat till just paneler på tak till husbilar m.m. om det ev. skulle strula.
Visa bilaga 234626
M.v.h. JANKRO.
Tittar man på specifikationerna så är det mer en fogmassa än ett lim. Lämpligt för fönster, takluckor etc. Jag vågar nog inte använda det till solpaneler eftersom påfrestningen är större där. Tar hellre 221 eller 552.