• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Limma solpanel

Daniel-s

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
40560
Medlemskap
2024
Kan jag limma solpanel (fästena, 6st) med sikaflex 591? Har en sådan tub hemma. Behöver jag rugga upp utan där fästena ska limmas? Isf hur?

Tacksam för svar
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.283
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Jodå funkar att limma med. Rugga ytorna gör du med ett sandpapper på bägge ytorna. Rengöring med T-röd. Glöm inte att det ska vara en spalt på 2-3mm mellan taket å fästet. Detta för att man inte ska trycka bort limmet mellan ytorna
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.369
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det är oroligt viktigt att fästena har en spalt på 2-5 mm till taket, för att fogen skall förbli elastisk.
Något som inte inträffar, är att taket och fästen/solpaneler expanderar lika vid temperaturförändringar, samt att det blir drag och böjning när husbilen körs. Därför behövs en eftergivlig/fjädrande limfog.

Jag använde Sikaflex 292i med aktivator 205.

Så här skriver Sika:
Sikaflex®-591 är en allsidig produkt anpassad för marina applikationer. Den är lämplig till elastiska, vibrationsupptagande fogar, och kan även användas till de mest skiftande invändiga och utvändiga applikationer.
Jag skulle inte våga använda en fogmassa i stället för ett lim.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
524
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
"Det är oroligt viktigt att fästena har en spalt på 2-5 mm till taket, för att fogen skall förbli elastisk.
Något som inte inträffar, är att taket och fästen/solpaneler expanderar lika vid temperaturförändringar, samt att det blir drag och böjning när husbilen körs. Därför behövs en eftergivlig/fjädrande limfog.
Jag har för mig att jag läst att man kunde lägga tändstickor på tvären i limmet och på så sätt få en bra spalt. Fungerar det?
 
Senast ändrad:

Daniel-s

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
40560
Medlemskap
2024
jag var lite ivrig och körde med 591, håller det denna säsong så ska jag se över med ett bättre lim alternativ aluminium profil tvärsöver och skruva på dessa. Måste ha den start klar om 1vecka var och ryckte lite idag och det verkar sitta hårt
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.369
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har för mig att jag läst att man kunde lägga tändstickor på tvären i limmet och på så sätt få en bra spalt. Fungerar det?
Jo det funkar, men jag valde bort organiskt material som distans.
Det känns bättre med ett dött material som inte kan ta åt sig vatten och expanderar när det fryser.
 
Toppen