• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lihtiumbatteri

Hans&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Varberg
HBK-Nr
18320
Medlemskap
2025
Har idag en burstner husbil från 2010 med 1 batteri på 230 AH Agm. Funderar på att byta till ett lihtium batteri. Uppladningsker idag med mina solceller på 500 w. Har en omvandlare på 2000w. Kan jag byta rakt av utan en massa tillbehör.
Mvh Hans
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Det finns flera trådar som din om Litium, varav en som ligger där (prisnivåer 12v Litium) och klicka på senaste så får du upp jättemånga och bara skrälla ner tills du hittar eller skriv i sökfältet Litium så kommer trådar upp
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.280
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Du har ju en bil utan "smartgenerator" så det korta svaret är att det går att byta rakt av, om du frågar mig. Har du avskiljningsrelä som är smart så blir det lite konstigt. Har du "smartrelä" så går ju spänningen inte ner under 12,8 V när det är samman kopplat utan du tar energi från starbatteriet också. Nu spelar det ju ingen roll i sig för när sänningen i LiFePO4 går ner under 12,8 volt så kommer smartreleät att bryta och Ditt bilbatteri är ff fulladdat så egentligen så gör du ju Ditt startbatteri en tjänst då blybatterier gillar att få underhållsladdning. Laddar du bara från solceller så är det bra om din regulator har inställning för LiFePO4 annars så kan livslängden bli något förkortad, kanske 2500-3000 cykler istället för 4000-5000 cykler.
 
Toppen