Sv: Ligga i sängen under färd.
jaak40 tack för en mycket bra beskrivning av 90 km/h.
Lite vidare funderingar. . .
90km/h motsvarar 25m/s. För att uppnå denna hastighet vid fritt fall krävs det som jaak40 skriver ett fall från 12:e våningen eller närmare bestämt från 31,85 meters höjd. Egentligen krävs det en högre höjd då vi har luftmotstånd att ta hänsyn till. Fallet tar ungefär 2,55sekunder.
Låt oss nu fundera på vad som händer vid en kollision. Vi antar att det sker en frontalkollision med, för enkelhetens skull, en likadan husbil eller en bergsvägg (om nu det känns bättre). Vi antar att husbilen har en deformationszon på 1,5m d.v.s. husbilens hastighet minskar från 90km/h till 0km/h på 1,5meter. "Inbromsningen" tar 0,12sekunder och under denna tid utsätts kroppen för drygt 21x sin egen massa. Det vill säga väger man 75kg så utsätts man för en kraft som motsvarar 1575kg. För 60kg blir det en kraft motsvarandes 1260kg.
Fundera nu på om du vill lägga dig på vardagsrumsgolvet med en sten ovanpå dig som är 21ggr tyngre än dig själv. Jag vill inte göra det och jag uppmanar er att inte prova det. . .
I ovanstående exempel har jag räknat "snällt". Deformationszonen är många gånger kortare än 1,5m, dessutom har jag räknat med en linjär inbromsning, så sker inte i verkligheten utan det finns en "krafttopp" som jag inte tagit hänsyn till. Å andra sidan får man hoppas att föraren av husbilen hinner bromsa in något innan olyckan är framme.
/David