Sv: Ligga i sängen under färd.
wolw66 - Vi har också barn men ingen husbil än, vi får än så länge nöja oss med att hyra. Eftersom du återkommer till din fråga gällande om man är vårdslös för att barnen, eller andra passagerare, färdas i bodelen så tycker jag inte man skall anses som vårdlös för detta. Men å andra sidan så anser jag att bodelen inte är någon dödsfälla.
Det är dock enkelt att göra husbilen till en "dödsfälla", om man vill. Vill man inte skapa någon "dödsfälla" så stäng och säkra alla skåpsluckor och lådor. Undvik knivar på magnetlist, andra lösa föremål och en lös microvågsugn som t.ex. står på ett skåp. Vid en kollision blir dessa som projektiler, vid kraftig inbromsning blir dom som en onödig fara, även för dem som sitter i förardelen.
bigmarlin02 - När det gäller bodelens säkerhet så är du inne på ett ämne som jag har funderat mycket på, har tänkt på olika konstruktioners för- och nackdelar samt olika planlösningars för- och nackdelar. Det är först och främst platsen närmast ytterväggen som känns tveksam. . .
Som tur är sitter man ganska högt i dinetten och detta är en fördel vid sidokollision med en vanlig bil. Jag ser stor skillnad mellan att använda bälte och att inte använda bälte, även vid sidokrock och volt. Bara att "sitta kvar" på samma plats utan att kastas in i t.ex. kök, garderob eller vad det nu kan vara är för de flesta en fördel. Det finns ju trotts allt ett flertal husbilsolycker där familjer kan kliva ut oskadda, även om husbilen har ett antal år på nacken. Här nedan ett citat från SMCs hemsida:
"""
Hej, lördagen den 21 juli kl 16.38 blev vi påkörda bakifrån på A7 i höjd med Kassel. Vår SMC 4606 classic 1989 (med litet speciell inredning) kastades från högerfilen över mitt- och vänsterfilen och kraschade in i mitträcket, varefter den välte och gled på vänstersidan ett okänt antal meter. Men karossen höll!!!! Och vi fem i familjen kunde oskadda ta oss ut ur husbilen. TACK för en stark konstruktion som hjälpte oss att klara oss med livet i behåll från denna olycka.
"""
/David