Sv: LiFeYPO4 eller annat
Så, nu har jag kört igenom en testcykel "på gården" och allt verkar fungera enligt plan.
En summering och min utgångspunkt baserad på egen och fram för allt många andras, främst båtägares, erfarenhet:
AGM, GEL och vanliga bly/syrabatterier (kalls hädanefter BS-batterier) ger inte de laddcykler tillverkarna utlovar trots bra skötsel. Tappar kapacitet vilket ger ett minskande spann mellan 50-80% av total kapacitet, vilken ju i praktiken är det användbara utrymme om man inte regelbundet står vid elstolpe eller har mycket lång körtid.
BS - batterier har dessutom nackdelen att spänningen sjunker vartefter kapaciteten utnyttjas vilket i sammanhang med stort effektuttag tillsammans med kanske långa och tunnare kablar leder till så stort spänningsfall att t.ex. dieselvärmare vägrar starta.
BS-batterier tunga och stora samt känsliga för rätt slutladdning - bör regelbundet toppas upp enligt som det verkar ganska oeniga spänningsrekommendationer, vilket tar lång tid och de bör dessutom förvaras fulladdade.
Fördelar med LiFePo(Y)4-batterier (LI kallade här) utifrån ovanstående problem:
Mycket lägre vikt och volym.
Många fler laddcykler där utlovade antal verkar stämma bra med erhållna enligt många test.
Inget internt motstånd vilket ger mycket snabb laddning och lika snabb toppladdning som bulkladdning samt väldigt viktigt, hög spänning ända tills "tanken" är tom. Tänk om en dieseltank skulle ge sämre kraft på dieseln när den börjar bli tom....
Kan laddas ur mer utan att ta skada vilket ger ännu bättre förhållande mellan vikt, volym och prestanda.
Kan "slarvladdas", alltså behöver inte toppas upp och kan lämnas halvladdade eller bara laddas i smådutter utan at ta skada. Nästan ingen självurladdning över väldigt lång tid.
Men sen finns det ju andra faktorer också. Priset högre även om man lätt räknar hem det via laddcyklerna, med råge verkar det som. Sedan är ju frågan hur pass plug and play de är med befintliga system och hur mycket säkerhetssystem det behövs? Man kan ju göra det lätt för sig och köpa kompletta system från t.ex. Mastervolt eller Victron, inklusive Battery Management System (BMS) som skyddar batterierna från de oreservibla skador som urladdning under 11V respektive överladdning med mer än 16V ger.
Jag tror dock man kan hitta mer lämpliga prisnivåer, mer kompatibla system med befintliga installationer och alltså i slutändan en installation som är ekonomiskt och installationsmässigt försvarbar. Så jag valde samma väg som en av de som det verkar mest erfarna på Cruiser Forums enorma trådar i ämnet, "Main Sail". Han och massor med andra båtägare har använt LI-batterier i många år utan att helt bygga om systemen. Däremot tror jag man måste vara ganska kunnig och aktiv i sin hantering av batterierna.*
Jag har alltså valt att med hjälp av Victrons programmerbara batteritankmätare BMV-702 och Victron Cyrix Li-Charge relä avbryta eller begränsa laddningen till batterierna och i stället ligga och pendla mellan kanske 20-95% av kapaciteten för att på så sätt aldrig hamna i riskområdena och alltså inte behöva ett mer avancerat BMS-system. Detta i kombination med att köpa Winstons färdiga 12v pack som kan ses som en enskild enhet förenklar installationen och initial balansering av cellerna mycket.
Genom att programmera BMW-702 att avbryta laddningen vid 13,8V och 95% kapacitet når man alltså aldrig 100% fulladdade batterier men slipper obalanseringar och risken att förstöra batterierna. "Main Sail" t.ex. får ändå ut 425Ah ur en 400Ah bank och med full spänning hela tiden . Han har nu gjort 400 sådana cykler på ett år och kan inte se några som helst tapp i kapacitet och börjar sakta tro på att man verkligen kan får ur både 2000 och 3000 cykler.
En annan omdiskuterad egenhet hos LI-batterier är att de inte bör underhållsladdas. Oavsett vad som är rätt, genom att programmera BMV-702 att koppla bort laddbussen vid 13,8V/95% och slå på den igen vid t.ex. 90% restkapacitet blir det ingen underhållsladdning. Och batterierna tar som sagt inte skada av sådana småcykler. Dessutom har t.ex. Logimex en "vanlig" 20Ah laddare med en egen LI-kurva (förutom AGM och GEL). Kanske inte så viktigt i sig men den har två andra fördelar. Dels ger LI-kurvan laddning upp till 16v, vilket är användbart för att balansera batterierna första gången vid leverans samt valbar float /underhållsladdningsspänning . 13,2V perfekt om man vill ligga med laddning på hela tiden på LI-batterier (andra valen är 13,5 och 13,8V).
Sen har vi ju alla andra källor, såsom bränsleceller, solceller och bilens generator. Taktiken med att avbryta laddningen vid 13,8V/95% tar ju hand om de flesta problem även om man förstås kan köpa nya solcellsregulatorer m.m. Vad själva laddarna har som högsta spänning vid laddningen inte så viktigt eftersom LI-batterierna tål ända upp till 16V. Dock är ju bilens generator ett problem. Batterierna kan ju suga i sig både 150A och mera vilket ganska garanterat bränner sönder en vanlig bilgenerator om den skall ge sitt max under längre tid, om nu kablar och säkringar klarar av det. Vill man inte köpa ny generator och regulator finns vissa andra enklare och billigare lösningar. Enklast är väl att använda lagom tunna och långa kablar för att skapa förluster genom dessa. Jag valde en lite mer avancerad lösning eftersom jag redan hade en Ctek Smartpass (och Ctek Dual 250 som ju inte passar in i sammanhanget och nu ligger och skräpar). Smartpass får nu fungera som batteriseparator mot startbatteriet och den har ju en intern begränsning till 80A så den verkar kunna fungera perfekt som skydd för generatorn. Dessutom bakladdar den startbatteriet. Det är ju viktigt att det finns ett vanligt startbatteri i systemet eftersom motorgeneratorer inte tål att kopplas från batterierna helt.
Har i övrigt separerat laddningssidan i en laddningsbuss/kopplingsplint dit alla laddkällor är kopplade, samt en förbrukningsbuss där alla förbrukare förutom värmaren och styrinstrumenten ligger kopplade. Mycket renare installation och ett krav för att ovanstående skall fungera.
Dessutom monterade jag en manuell huvudbrytare för att kunna slå av allt vid längre avställning. Styrinstrumentens små förbrukningar kan ju annars tömma batterierna och batterierna behöver ingen (vill inte ha) underhållsladdning.
Dessutom, för att skydda systemet mot tömning under 12V (valbar gräns) och över 16V installerade jag Victrons Battery Protect (BP) - en ganska billig och enkel produkt. Dessutom varnar både denna och BMV-702 med alarm vid ställbar övre och undre spänningsgräns och/eller kapacitet kvar. Så BMV-702 inställd att varna vid 12V och 20% kapacitet kvar.
Bilens inbyggda Calira 36/30 EVS elblock ligger kvar men fungerar inte mera som batteriseparator (kapade bara kabeln) eller laddare (tog bort kabelsäkringen) eftersom Ctek Smartpass är separatorn samt att Caliran saknar av- och påknapp för inbyggda 230V-laddaren. Finns ju kvar som extra (backup)laddare vid behov.
Visst, slutsumman blir ju högre än att bara köpa några nya Biltema AGM men jag fick å andra sidan en del nya, avancerade komponenter och jämför man med de färdiga lösningarna som finns är priset mycket lägre och sett över livslängden kan man lätt räkna hem detta som det verkar. Lägg till komforten med konstant spänning, flexibel och snabb (topp)laddning, ingen självurladdning och mycket lägre vikt och volym och det känns riktigt bra så här initialt när nu husbilssäsongen börjar.
Bifogar två bilder. Den ena visar förbrukningssidan där alla + kopplingar är placerade. Längst till höger Victron BP, i mitten 2 kopplingsplintar för laddnings- och förbrukningsbussar med Victron Cyrix Li-charge relä ovanför samt Ctek Smartpass till vänster (dual sitter felaktigt med i bilden, ersatt med Smartpass nu). Dessutom 2 huvudsäkringar (utan säkringar i), fotograferat innan slutlig inkoppling. I den andra bilden kan man se större delen av installationen innan slutlig "inkappsling". Alla negativa kopplingar (samt huvudbrytaren) ligger på framsidan av boxen för att inte kunna kortslutas mot positiva kontakter.
Anders