• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 LIFEPO4 Pararellkoppling.

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
151
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2024
Jag har 2 st Lifepo4 batterier som är pararellkopplade, ett på 100 amp, det andra är på 120 amp. Vid urladdning så kan jag notera att 100 amp batteriet laddas ur mindre än 120 amp batteriet. Har samma längd på kablarna till båda batterierna och samma kabelarea. Jag tänker mig att amp uttag borde vara lika på batterierna men det är inte så men spänningen är lika. Någon som kan förklara detta. 100 amp har blåtand i BMS, men inte 120 amp utan där kan jag mäta över Victron Schunt blåtand.
 

ewa & bosse

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Lund
HBK-Nr
15775
Medlemskap
2024
Jag ser det som en vattenbehållare Ah = mängden vatten och Spänningen = Vattennivån . Vid belastning sjunker vattennivån fortare i en mindre behållare. Eftersom behållarna är parallellkopplade jämnas nivån ut.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Muskattens svar är det ur rent elektrisk synpunkt det mest korrekta och och det som ska gälla, men man ska naturligtvis undvika stora skillnader i kapacitet speciellt om man ska ta ut toppbelastningar av batterierna.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Ström tar alltid lättaste vägen, Ah spelar ingen roll när det gäller LFP.
Kablar, anslutningar m.m. har större inverkan.

Tack för en trevlig video.
Så har jag alltid gjort mot många andras invändningar.
Ibland är det svårt att få exakt fördelning, batteriernas bms vill ibland annorlunda. Jag har själv det "problemet". Inget att göra något åt, bara gilla läget.:cool:
 
Toppen