Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Om det är viktigare vet jag inte, men kanske lika? Men det är bra att kunna ta ström vid låga temperaturer, då kan man starta pannan i en utkyld bil och batterierna värms upp både av pannan och av urladdningen som ju också genererar värme.
Finns ett gäng på Tradera Annonser från batteridoktorn på Tradera.comSynd bara att vi inte har tillgång till dessa begagnade celler i Europa.
Ja, den förhållandevis låga vikten och få antal sålda, om man kollar på aliexpress, gör att man blir lite fundersam. (https://www.aliexpress.com/af/3.2V-...ttery&catId=0&initiative_id=SB_20191204232733). Hittar inga recensioner heller.. kanske cellen är ny på marknaden.
Ser nu att celler med samma utseende, storlek och vikt också säljs som 75Ah vilket nog överensstämmer bättre med vikten. US $57.75 23% OFF|Liitokala 3.2V 75Ah battery pack LiFePO4 Lithium iron phospha Large capacity 75000mAh Motorcycle Electric Car motor batteries-in Battery Packs from Consumer Electronics on AliExpress
Om man bygger upp ett system med bara Victron enheter finns det kommunikation mellan laddare och BMS. Vid balansering stängs laddaren av via BMS när en cell har kommit upp till i närheten av Vmax. Och så håller det på tills alla cellerna är i balans. Med en sån balanseringsmetod ställs det ett stort krav på att inget går snett. Marginalen för överspänning i en cell är ganska liten. Tänk om laddaren inte stängs av.Hej Peter K. LiFePO4-batterierna är i grunden en fantastisk produkt. Lätta att ladda och lätta att bruka. Tex. Batteritemperatur kompensation behövs inte. Ej heller float voltage eller equalizer voltage som var vanliga begrepp för bly-batterierna. Man behöver bara en enkel laddningscykel typ I-U där U-fasen (absorbtionsfasen) vanligtvis avslutas efter fast eller adaptiv tid. Mätning av den avtagande strömmen när alla litiumjonerna har nått sin plats för att avsluta absorbtionsfasen går bara att realisera i labbmiljö då vanligtvis alla laddarna i HB:n är kopplade till en bus-bar med batteriet och laster anslutna. Om ström går till eller dras ur batteriet vet vanligtvis inte laddarna. Inbyggd SMS-enhet eller strömshunt mellan batteri och bus-bar ger information om statusen men denna information förmedlas normal inte till laddarna. Troligtvis kännt för alla i detta forum.
När laddningscykeln är avklarad bör laddaren inta en vilospänning (med många namn. Sunlux säger laddspänning flyt, Skanbatt säger floatspenning osv) som kan driva den last som för tillfället ligger på bus-baren. Laddaren gör i det läget egentligen ingenting med batteriet utom att tillse att laddningen i batteriet i huvudsak bibehålles. Spänningen är ändå inte för hög för att optimera livslängd och säkerhet på batteriet. Spänningen under denna stationära fas brukar ligga i regionen 13,5 till 13,8 V.
Tack Peter...Ett intressant klipp om parallellkopplade LFP-batterier med olika SoC.
Även nackdelen med konstant balansering inkopplad.