• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 LFP batteri i gammal bil

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.619
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Nu sitter det ett LFP batteri i gamla Herbet. Fiat Ducato 1989 bensinare 75hk, 50A generator.
Min tanke har varit att sätta dit en booster som inte laddar mer än 20A för att få ner laddningsströmmen.
Generatorn i bilen är klen. Remmen är av model kilrep. Risk för att den slirar

Jag har gjort ett kastbyte av DC/DC laddaren, det var enklast så.
Victron superpack 100A, version hög ström. Ingen BT
Victron smartshunt, monterat kopparskena som kopplingsplint.
Kopparskenan blev över när byggde busbar under stolen.
CTEK 250S till en 250SE som klarar att ladda LFP. 20A
Victron blue smart IP 15A.
En kort grov kabel.
Nya fästen runt om batteriet.

Jag gjorde om elen under passagerarestolen 2018.
Ett AGM batteri där LFP batteriet nu är placerat.
Ut med gamla relän.
Busbar skenor före och efter DC/DC laddaren och en massa annat.
Nya kablar från startbatteriet hela vägen till bodelsbatteriet.

Jag håller på att söka efter en ny generator, inte helt lätt till en sån gammal bil.

Nästa projekt är att ta loss generatorn. Bulten i det övre fästet går inte att ta loss.
Det är nog ett ton med oxid som håller fast bulten. Förra året gick det att vicka lite på bulten men inte mer.


Fortsättning följer.
 

Bilagor

  • IMG_20240517_150528.jpeg
    IMG_20240517_150528.jpeg
    7,9 MB · Visningar: 97
  • IMG_20240517_150511.jpeg
    IMG_20240517_150511.jpeg
    8,1 MB · Visningar: 97
  • IMG_20240517_150611.jpeg
    IMG_20240517_150611.jpeg
    8,1 MB · Visningar: 97

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
741
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag tror det är svårt att hitta en starkare generator med kilrem, och att byta skivan på motorn skapar problem. Om man inte ökar strömförbrukningen med det nya batteriet borde man inte behöva göra någonting.
Kan man få bort generatorn så man bara har en utstickande bult kan man säkert värma den så att man skruva bort bulten.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.655
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har haft flera gamla bilar med 100-120A generator på enkel kilrem, inga som helst problem med dem.
Absolut, så länge man inte tar ut 80-90 A.

Få generatorer levererar ens 50% av märkeffekten i originalinstallation.
Med stor bodelbatteribank kan det dock ändras.

Oavsett, det är mycket viktigt att sköta underhållet på kilremmar, poly-V remmar funkar till dom går av.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.619
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag har haft flera gamla bilar med 100-120A generator på enkel kilrem, inga som helst problem med dem.
Jag har haft problem med slirade rem. Ett tag bodde jag under motorhuven. Det är flera parametrar som avgör. Storleken på remskivorna gör en hel del. Små skivor tenderar att orsakar att remmen slirar mer. Även bredden på remmen. Även längden avgör, känslig för linjering. Linjeringen i min bil är inte helt perfekt, där behöver jag spåna lite. Ett modernt startbatteri med hög ladd mottaglighet påverkar också, speciellt vid start av motorn.

Som Michael skriver är det viktigt att sköta om drivpaket till generatorn.
Speciellt rengöring av remskivorna gör stor skillnad.

Förra året hade jag kylskåpet på gasdrift vid körning av bilen. Det gjorde stor skillnad.
Antagligen drar även DC/DC mer ström när kylskåpet går på el. För att kompensera för det spänningsfall som eventuellt uppstår i matarkablarna.

Det finns 70A generatorer till dom här gamla bilarna. Dom kanske passar, men jag är inte säker. Remskivan är ungefär av samma storlek. Risk för gnissel eller inte. Risken finns att det inte fungerar. Men jag ska spåna lite på det.
JK Towers har en instruktion hur man kan uppgradera generatorn.
Då använder man en generator från en lite nyare bil till de här gamla bilarna.
Man får göra lite ändringar i infästningen av generatorn. Jag tror även att man skulle flytta över remskivan från den gamla generatorn.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
741
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Normalt tar ju inte blybatterier emot så mycket ström speciellt inte när de börjar bli fulladdade. Att byta batteri ökar ju laddningen under en längre tid att man sen inte laddar helt fullt ser jag som en fördel både för generatorn och batteriet.
Av någon orsak är det så att många vill ta med sej allt man har hemma som slukar ström in i husbilen.
Man gillar förmodligen inte ett enkelt campingliv utan ska ha allt som hemma för att må bra.
Min första bil saab tvåtakt med 160watt generator där tog tändning halvljus och värmefläkten så mycket att vid låga varvtal gick ampere metern på minus och spänningen på 33ah batteriet sjönk. Ofta fick man stänga av värmefläkten när man kom upp ifart så batteriet kunde laddas. Man lärde sej hushålla med strömmen då.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.619
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag tror det är svårt att hitta en starkare generator med kilrem, och att byta skivan på motorn skapar problem. Om man inte ökar strömförbrukningen med det nya batteriet borde man inte behöva göra någonting.
Kan man få bort generatorn så man bara har en utstickande bult kan man säkert värma den så att man skruva bort bulten.
Jag funderat ett tag på att skaffa en gasolvärmare.
Först ska jag försöka igen att få loss bulten utan värme.
Remskivan på motorn kommer jag inte att röra. Den är av pressad plåt vad jag kan se.

 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
741
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Billigare och större flaska som räcker länge. har haft den i ett par år. De mindre ger inte tillräcklgt med värme.
Bättre med en gas svets med en svag något kolande låga altså acetylenöverskott, är det bästa.
Induktion är ju bra men blir nog liggande efter man fått bort bulten. en hink vatten skadar inte men är knappast nödvändigt.
Har man en plåt att lägga imellan sladdar och slangar så är det knappst någon risk.
För en del år sedan hade de trasor av asbets som man kunde blöta lite fungerade bra.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.516
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Absolut, så länge man inte tar ut 80-90 A.

Få generatorer levererar ens 50% av märkeffekten i originalinstallation.
Med stor bodelbatteribank kan det dock ändras.

Oavsett, det är mycket viktigt att sköta underhållet på kilremmar, poly-V remmar funkar till dom går av.
Ja sådana strömmar är det i princip aldrig i en husbils laddning. Kommer man upp i 50A är de flesta nöjda, min högsta laddström som jag sett är 47A (180A generator).

En annan sak är att ha koll på slitaget på remskivorna, har man kört med slirande kilrem, som inte behöver höras/märkas, så har man garanterat fått oönskat slitage på remskivorna, de slits mer än man kan tro och måste till slut bytas ut.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.619
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Ja sådana strömmar är det i princip aldrig i en husbils laddning. Kommer man upp i 50A är de flesta nöjda, min högsta laddström som jag sett är 47A (180A generator).

En annan sak är att ha koll på slitaget på remskivorna, har man kört med slirande kilrem, som inte behöver höras/märkas, så har man garanterat fått oönskat slitage på remskivorna, de slits mer än man kan tro och måste till slut bytas ut.
Lite nyfiken. Är det 47A över shunten till bodelsbatteriet. Bildelen förbrukar en del ström också. Du har helt rätt att remskivorna slits ut över tid. Jag bytte ut en hel del remskivor i fläktar när jag jobbade. Att få tag på motorns remskiva till min gamla bil kan nog vara svårt. Antagligen finns det bara begagnade och då kan dom redan utslitna. Remskivor till generatorn går nog att få tag på.
Att ta loss remskivan på motorn skulle jag inte ge mig på i första taget. Riktigt gamla grejer, då är det en viss risk att något går sönder.
Kilremmen som driver vattenpumpen (separat rem )är original från 1989 och hänger med fortfarande. Den använder dock samma remskiva på motorn.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.516
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag kollar ström till/från batteriet i bms-appen, men då ligger även solpaneler med, högsta jag sett bara från generatorn är ca.35A.
Edit: mitt bms har 2st hallgivare så jag ser samtidigt vad som går ut från batteriet, 2st separerade +kablar alltså.

Vid slitna remskivor så kan man gå upp i bredd på remmen, som en provisorisk lösning, det viktiga är att inte kilen bottnar i någon skiva, då slirar det hur hårt man än spänner remmen, man förkortar då bara livslängden på lager i vattenpump, generator m.m.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.619
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Nu är kampen klar med att ta loss generatorn. Det var några timmars kamp.
Den övre bulten var rostig. Massor med WD-40, vickande av bulten och en stor mängd tålamod sen var generatorn loss. Det är bra att gå metodiskt fram sakta men säkert och inte stressa på. Ny generator är beställd, 50A. Inget kärnkraftverk precis men den kommer att fungera i min bil.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.619
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Nu sitter generatorn på plats. Generatorn provkördes i bänk, testprotokoll följde med generatorn. De provkör alltid sina produkter innan de lämnar ut dom.

Nästa projekt är att byta ut remmen till vattenpumpen. Remmen är original från 1989.
Jag har skjutit på att byta ut remmen i många år. Jag tycker att det verkar svårt. Det finns en del trådar i HBK som handlar om att byta ut remmen till vattenpumpen på de här gamla bilarna.

Min sambo beordrade mig att lämna in bilen för byte av remmen.
Det blir kanske så.
 

Bilagor

  • IMG_20240531_134304.jpeg
    IMG_20240531_134304.jpeg
    10,4 MB · Visningar: 27
  • IMG_1404.jpeg
    IMG_1404.jpeg
    2,1 MB · Visningar: 27

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.890
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vid byte av den remmen så skall man göra exakt som man inte skall göra, kränga av den gamla genom att vrida motorn lite med muttern till remskivan och hålla något som kränger ut/av remmen...... eller klippa av den helt enkelt, och sedan kränga på den nya genom att ev. slipa till en mejsel så den har rundade kanter som remmen glider mot....... Men helst köpa för det finns, eller själv bocka till av en liten plåtbit, en grej som passar i kilspåret och har en slits/tunga som mjukt tar sig med remmen in i spåret vartefter man vrider på remskivan med en spärrnyckel...... Går inte att förklara i ord tyvärr :msn_embarrassed:.

Här brukar man kunna pyssla samman nya remskivor till det mesta.
Remskivor

Inte hundra men jag har för mig att remmen till vattenpumpen skall vara 888 och till generatorn 925.... Kolla.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.306
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vid byte av den remmen så skall man göra exakt som man inte skall göra, kränga av den gamla genom att vrida motorn lite med muttern till remskivan och hålla något som kränger ut/av remmen...... eller klippa av den helt enkelt, och sedan kränga på den nya genom att ev. slipa till en mejsel så den har rundade kanter som remmen glider mot....... Men helst köpa för det finns, eller själv bocka till av en liten plåtbit, en grej som passar i kilspåret och har en slits/tunga som mjukt tar sig med remmen in i spåret vartefter man vrider på remskivan med en spärrnyckel...... Går inte att förklara i ord tyvärr :msn_embarrassed:.

Här brukar man kunna pyssla samman nya remskivor till det mesta.
Remskivor

M.v.h. JANKRO.

Framför allt, aldrig bända på remmen på remskivan med kraft och verktyg, det riskerar att skada den permanent!
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.619
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Vid byte av den remmen så skall man göra exakt som man inte skall göra, kränga av den gamla genom att vrida motorn lite med muttern till remskivan och hålla något som kränger ut/av remmen...... eller klippa av den helt enkelt, och sedan kränga på den nya genom att ev. slipa till en mejsel så den har rundade kanter som remmen glider mot....... Men helst köpa för det finns, eller själv bocka till av en liten plåtbit, en grej som passar i kilspåret och har en slits/tunga som mjukt tar sig med remmen in i spåret vartefter man vrider på remskivan med en spärrnyckel...... Går inte att förklara i ord tyvärr :msn_embarrassed:.

Här brukar man kunna pyssla samman nya remskivor till det mesta.
Remskivor

Inte hundra men jag har för mig att remmen till vattenpumpen skall vara 888 och till generatorn 925.... Kolla.

M.v.h. JANKRO.
Rätt mått för remmarna. Jag brukar ha reserv remmar i bilen.
Länken som du hänvisar till är den butiken jag åkte till och köpte generatorn.
Jag ska höra med dom.

Jag funderar på om det skulle fungera med ett litet skohorn.

Det går nog lättare att snurra på motorn om man tar ur tändstiften.
Jag har dock blivit lite harig numera när det gäller att ta ur tändstiften, det är en aluminiumtopp i Ducaton. Jag har bytt stiften i husbilen ett antal gånger under årens lopp.

Jag vred sönder ett stift i personbilen. Gängan gick inte sönder. Det var porslinet som släppte och resten satt kvar. Bärgare och verkstad men det blev inte så dyrt, en femhundring. Där hade jag tur.

En fråga. Har remskivan på motorn högergänga.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.890
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
En fråga. Har remskivan på motorn högergänga.
Måste erkänna att jag inte kommer ihåg tyvärr, men jag tror att det är vanlig högergänga på den. Det jag kommer ihåg är att det är trångt till innerskärmen så man får skaffa en rätt stor kort hylsa och sedan kapa bort en bit av den så den inte blir djupare än vad muttern behöver för att komma åt. Men muttern sitter som sjutton så om du syftar på att bara dra motorn lite runt ett halvvarv för att montera rem så går det med en ringnycket eller kanske bara med en U-nyckel?? och det klarar sig bra med stiften kvar om man tar det lite sakta.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.306
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Rätt mått för remmarna. Jag brukar ha reserv remmar i bilen.
Länken som du hänvisar till är den butiken jag åkte till och köpte generatorn.
Jag ska höra med dom.

Jag funderar på om det skulle fungera med ett litet skohorn.

Det går nog lättare att snurra på motorn om man tar ur tändstiften.
Jag har dock blivit lite harig numera när det gäller att ta ur tändstiften, det är en aluminiumtopp i Ducaton. Jag har bytt stiften i husbilen ett antal gånger under årens lopp.

Jag vred sönder ett stift i personbilen. Gängan gick inte sönder. Det var porslinet som släppte och resten satt kvar. Bärgare och verkstad men det blev inte så dyrt, en femhundring. Där hade jag tur.

En fråga. Har remskivan på motorn högergänga.
Om du har haft ur stiften någotsånär regelbundet och förhoppningsvis fettat in gängorna vid montering, är det ingen risk att ta ur dom!
 
Toppen