• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Leverans

Gillis & Ankie

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Medlemskap
2024
Någon här som vet varför det är lång leverans på Kabebilarna,Dom har ju band nu gör 20 bilar i månaden. Beställde en kabe i okt 2009 får den kaske i maj 2010.
hört att andra som beställt i mars 2010 får den i maj.
Hur funkar det?:confused:

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Leverans

Hej

Jag tror att dom "klumpar ihop" beställningar av likadana bilmodeller för att kunna producera dom samtidigt. Det kan till och med vara så att produktionen av dom olika modellerna är planerad långt i förväg och att man helt enkelt får anpassa sig till deras produktionsplaner.
Därför blir väntetiden olika.

Hur som helst, så känns den alltid för lång.............

MvH
Karianne

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Hur kan man vänta på en Kabe när man kan få en LMC direkt? :)

Ingmarie & Bernt

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1634
Medlemskap
2026

Kan ge dig ett svar på det som vi fick, för vi väntar också på våran som vi beställde i sept. Skulle fått den omk. 25 feb. men har inte fått den än. Men dom sa att när det blev lågkonjuktur så trodde dom inte att dom skulle sälja så många bilar så att dom permitterade folk på kabe, men dom har sålt massor.
Men jag hoppas vi får vår denna veckan som kommer för den står färdig men restade på klädslen nu.
Lycka till med din Kabe som är det bästa märke anser vi
Ingmarie & Bernt

F

F.d. 8036

Guest

Kabe bygger ju bilarna i serier med samma modell därför kan det bli lite orättvist i förhållande till beställningstidpunkten om man vill kalla det för det.

Jag beställde min 880 den 30 september och beräknar få den mitt i maj.

Men vad, jag beställde en gång en Frankia på mässan i September och fick den i Juni. Är det en populär bil blir väntan längre, mindre populära kan du få meddetsamma, tillgång och efterfrågan.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Ja, väntan kan bli riktigt lång om man har otur.
Vi beställde vår 750 T i mitten av april 2009 och fick den först i början av december. Anledningen till den långa leveranstiden berodde mest på att vi skulle ha ett chassi med automatväxel och en 2010 års husbilsmodell. Och det fanns inte särskilt många beställda från Italien inför lågkonjungtursåret 2009.
Dessutom trasslade det tydligen med underleverantörerna som också fick problem när lågkonjungturen slog till. Vår Sky View fick vi t.ex. inte inmonterad förrän i början av mars i år. Dessa tillverkas i Frankrike och den tillverkaren kunde inte hålla sina åtaganden och leveranstider.
Det var en lång och jobbig väntan för oss. Men, det var det värt tycker vi idag. Vi är mycket nöjda med vår KABE.
V-backen

F

F.d. 52959

Guest

Hej
Kan inte hålla med er om att Kabe skulle vara bäst! När vi började jämföra/provköra och
fundera över ett husbilsköp hade vi förmånen att få åka med i bodelen på en Kabe husbil.
Under den tid vi jämförde bl a också alkovbilar var det ingen som hade så mycket missljud
ifrån bodelen. Det gnällde och knarrade i karossen vid minsta sväng eller gupp i väg-
banan. Säkerligen också orsakat av det stora överhänget baktill.
Därför år vi alltid noga med att någon åker baktill och lyssnar efter missljud.
Men det ingav inget kvalitetsintryck särskilt med tanke på priset.
Detta hörs inte om man bara är två och sitter framtill. Dessutom var det obekvämt att
sitta i sofforna då de är så upprätta.

Det gav oss dock viktig lärdom hur det inte ska låta. Vilket vi omsatte i praktiken.
Mvh

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Sven-Eric,
det enda missljud som jag kunde höra när jag åkte sittande i soffan var ljudet från prylarna i skåp och lådor. Detta missljud är numera fixat med hjälp av bra och billiga kökshanddukar (Gripsholm) som vi faktiskt köpte på Claes Ohlson. Alla överblivna håligheter i skåp och lådor är nu välfyllda med kökshanddukar när vi är ute och åker.
V-backen :wink:

F

F.d. 8036

Guest

Naturligtvis tycker jag att den bil som jag lagt en miljon eller mer på är 'BÄST' annars hade jag ju inte köpt den.
För andra är någon annan bil bäst och då köper dom naturligtvis den och tycker den är bäst.

Det är ju i allra högsta grad ett subjektivt begrepp.

För övrigt är jag glad för att inte alla tycker Kabe är bäst för då hade vi ju aldrig fått vår.

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Tycker själv att jag åkt många märken av husbil hel, halvintegrerad alkov lastad olastad
men har aldrig varit i närheten av en tyst bil på lite halvdåliga vägar, på fina släta vägar går alla hyfsat tyst.

Ska man ha en tyst bil får man jobba ordentligt med olika metoder, handukar fottussar silikonspray allt vad man kan komma på till slut blir det tyst.

Efter denna erfarenhet tror jag inte att ljudet av knirr knarr är någon måttstock på en kvalitetsbil vilka de kan vara

mvh p-zon

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Undrar varför just dom bilarna finns på hyllan :wink:

..så är det ju med budgetprodukter! :)

Skämt åsidå. LMC har en stor fabrik i Sassenberg. Det har kapacitet för 8-10 000 enheter per år. De har också flera parallella tilverkningslinjer. Det ger självklart större resureser. Sedan är dock importen till Sverige ganska blygsam i förhållande till produktionskapaciteten, vilket kan ge väntetider.

Fast likheten med Fiat på Alkochassi, isolerade och uppvärmda tankar, Aldevärme med golvvärme, gör LMC:s Finish-serien snarlik Kabe.

Ingmarie & Bernt

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1634
Medlemskap
2026

Äntligen så kom telefonsamtalet idag, den är färdig. Så nu ska vi hämta den på torsdag. Det ska bli så spännande. (Kabe LXL 750)
Ingmarie & Bernt

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Äntligen så kom telefonsamtalet idag, den är färdig. Så nu ska vi hämta den på torsdag. Det ska bli så spännande. (Kabe LXL 750)
Ingmarie & Bernt
Inget är som väntans tider sägs det men det "häftigaste" är ju en sån dag när man rattar ut nya bilen.
Kvällslektyr med alla manualer har man ju också ett tag ;)

Lycka till på torsdag och framöver

Lotta o Björn

Gillis & Ankie

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Medlemskap
2024

Nej bilen har inte kommit,:mad: och kommer den nu så är den redan 1 år gammal det blir 10% på priset i kontraktet står det våren 2010 inte många dagar kvar.
Mycket att göra säger dom skiter jag i, inför då 3 skift det finns arbetslösa människor som gärna arbetar. Eller stoppa beställningarna till dom är ifatt.

Senast ändrad:

Bosse o Gerd

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5119
Medlemskap
2025

Nej bilen har inte kommit,:mad: och kommer den nu så är den redan 1 år gammal det blir 10% på priset i kontraktet står det våren 2010 inte många dagar kvar.
Mycket att göra säger dom skiter jag i, inför då 3 skift det finns arbetslösa människor som gärna arbetar. Eller stoppa beställningarna till dom är ifatt.
Hej Visby.
Beställde vår Kabe 740LB i slutet av sept. -09, och fick den för en vecka sedan, 5 veckor försenad, första turen är avverkad,till Åland, verkar som det är bra ihopskruvat, inga problem hittills men så har den gått bara 160 mil MVH Bosse

Toppen