Sv: Letar ny husbil!
Ut fra markedet i Norge skriker kjøperne etter inntil 3,5t husbiler med lasteevne på 400 kilo og mer, og over 3,5t er det betydlig lavere etterspørsel. Det er også min erfaring etter å ha importert 8 husbiler, brukt de og solgt de. På meg virker det statistisk sett som om 90% vil ha max 3,5t og 10% etterspør over.
Man kan kjøpe feil husbil med marginale lasteressurser, både over og under 3,5t. Mange tenker totalvekt og glemmer aksellasten. Spesielt på delintegrert er dette ett problem, svært mange kjører med for høy aksellast bak.
For egen del har jeg en 7,4 m integrert husbil 3,5t. Alle husbiler blir fysisk innveiet i Norge ved første gangs registering pga avgiftberegning. Min veide netto og tom 2745 kg. Kjøreklar før oppakning uten fører 2912 kg. Dette holder for oss med familie på 3 voksne på 5 ukers ferietur inkludert Honwave gummibåt på 3,8m, 15 hk Yamaha og båtutstyr samlet vekt ca 85 kg, klær og det vi trenger for en komfortabel reise uten å mangle noe. Den linken til maken husbil som min over i 690 cm versjon antar jeg den veier 50 - 60 kg mindre, mao kjøreklar uten fører og bagasje ned mot 2850 kg.
Forøvrig er det ingen sammenheng mellom å være lovlydig bilist, og valget om å holde seg over eller under 3,5t. Kjøper man husbil MÅ man være sitt ansvar bevisst mht vekter og last, samme hva totalvekten er. Dette er forøvrig elementær lærdom om man har klart å tilegne seg ett førerkort, og fortsatt har hodet på rett plass.
Ut fra markedet i Norge skriker kjøperne etter inntil 3,5t husbiler med lasteevne på 400 kilo og mer, og over 3,5t er det betydlig lavere etterspørsel. Det er også min erfaring etter å ha importert 8 husbiler, brukt de og solgt de. På meg virker det statistisk sett som om 90% vil ha max 3,5t og 10% etterspør over.
Man kan kjøpe feil husbil med marginale lasteressurser, både over og under 3,5t. Mange tenker totalvekt og glemmer aksellasten. Spesielt på delintegrert er dette ett problem, svært mange kjører med for høy aksellast bak.
For egen del har jeg en 7,4 m integrert husbil 3,5t. Alle husbiler blir fysisk innveiet i Norge ved første gangs registering pga avgiftberegning. Min veide netto og tom 2745 kg. Kjøreklar før oppakning uten fører 2912 kg. Dette holder for oss med familie på 3 voksne på 5 ukers ferietur inkludert Honwave gummibåt på 3,8m, 15 hk Yamaha og båtutstyr samlet vekt ca 85 kg, klær og det vi trenger for en komfortabel reise uten å mangle noe. Den linken til maken husbil som min over i 690 cm versjon antar jeg den veier 50 - 60 kg mindre, mao kjøreklar uten fører og bagasje ned mot 2850 kg.
Forøvrig er det ingen sammenheng mellom å være lovlydig bilist, og valget om å holde seg over eller under 3,5t. Kjøper man husbil MÅ man være sitt ansvar bevisst mht vekter og last, samme hva totalvekten er. Dette er forøvrig elementær lærdom om man har klart å tilegne seg ett førerkort, og fortsatt har hodet på rett plass.