• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Letar ny husbil!

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Letar ny husbil!

Ut fra markedet i Norge skriker kjøperne etter inntil 3,5t husbiler med lasteevne på 400 kilo og mer, og over 3,5t er det betydlig lavere etterspørsel. Det er også min erfaring etter å ha importert 8 husbiler, brukt de og solgt de. På meg virker det statistisk sett som om 90% vil ha max 3,5t og 10% etterspør over.

Man kan kjøpe feil husbil med marginale lasteressurser, både over og under 3,5t. Mange tenker totalvekt og glemmer aksellasten. Spesielt på delintegrert er dette ett problem, svært mange kjører med for høy aksellast bak.

For egen del har jeg en 7,4 m integrert husbil 3,5t. Alle husbiler blir fysisk innveiet i Norge ved første gangs registering pga avgiftberegning. Min veide netto og tom 2745 kg. Kjøreklar før oppakning uten fører 2912 kg. Dette holder for oss med familie på 3 voksne på 5 ukers ferietur inkludert Honwave gummibåt på 3,8m, 15 hk Yamaha og båtutstyr samlet vekt ca 85 kg, klær og det vi trenger for en komfortabel reise uten å mangle noe. Den linken til maken husbil som min over i 690 cm versjon antar jeg den veier 50 - 60 kg mindre, mao kjøreklar uten fører og bagasje ned mot 2850 kg.

Forøvrig er det ingen sammenheng mellom å være lovlydig bilist, og valget om å holde seg over eller under 3,5t. Kjøper man husbil MÅ man være sitt ansvar bevisst mht vekter og last, samme hva totalvekten er. Dette er forøvrig elementær lærdom om man har klart å tilegne seg ett førerkort, og fortsatt har hodet på rett plass.
:)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det jobbes intens på de fleste husbilsfabrikker i Europa med å få ned vekten, alle land har i dag 3500 kg som grense for nye kjørkort. Markedet for lette biler øker stadig i hele Europa etter hvert som nye kundegrupper kommer til.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

2939kg är vad den är registrerad som med minsta motor etc (jag har 110% koll på att tjänstevikten är utan markis etc -jag är inte dum !!!). Men, med 2939kg som utgångsvikt ligger den mycket bra till. Jag ska väga den framöver, men allt över 400kg "riktig" lastvikt är bra. Eventuellt är det fel vikt åt "rätt" håll då jag har sett tjänstevikt på 2844kg på samma husbil.
Jag har faktiskt tänkt mycket på vikten, är således mycket nöjd att ha ersättaren till 3.0l 157hk motorn till samma vikt som 2.3l 130 motorn ;)
Jag har dessutom två stödben monterade som jag har märkt inte behövs (kanske med mer last ?) bilen är mycket stabil utan att använda stödben. Stödbenen ser ut att väga en del (18kg enligt listan).

Peter :)

F

F.d. 2621

Guest

Stämningen i trådar om "känsliga ämnen" brukar lätt bli så här upptrissad, och jag förstår varför. Själv har jag ingen förståelse för dem som vill utmana gränserna för det tillåtna.

Se även tråden "Hunden och husbilen" i ungefär samma problematik betr vikter.

Senast redigerad av en moderator:

Lars o Annica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024

Vem i denna tråd har pratat om att utmana gränser förutom Du?
Syftar Du på dom som har 3500 som totalvikt har du i princip idiotförklarat en stor del av alla husbilsägare, och det kan du väl inte mena?
Man kan väl ligga inom lagens ramar trots begränsad lastvikt, det är väl en prioriteringsfråga vad man kan ta med sig.

Hade Lars

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Noen biler med totalvekt 3500 kg er problemer, men det gjelder og noen med mye høyere totalvekt. Vet om biler på 7500 kg totalvekt som har en vekt i kjøreklar stand på nesten 8 tonn, alltid overlast.

F

F.d. 2621

Guest

Ja, Knut, det är lika illa att överträda den tillåtna totalvikten i alla klasser och fordonstyper. Vi måste alla ha koll på fakta - inklusive axelbelastningarna.

Enligt såväl Transportstyrelsen som polisen är man väl medveten om förhållandena och varslas det om ökade insatser för att kontrollera sådant. Jag har några namn som det varit intressant att diskutera frågan med, men att här namnge dem resp att citera deras uttalanden vore både olämpligt och otillåtligt.

F

F.d. 50080

Guest

Ja, Knut, det är lika illa att överträda den tillåtna totalvikten i alla klasser och fordonstyper. Vi måste alla ha koll på fakta - inklusive axelbelastningarna.

Enligt såväl Transportstyrelsen som polisen är man väl medveten om förhållandena och varslas det om ökade insatser för att kontrollera sådant. Jag har några namn som det varit intressant att diskutera frågan med, men att här namnge dem resp att citera deras uttalanden vore både olämpligt och otillåtligt.

Ixeofors har redan bett dig en gång att starta en egen tråd om du vill diskutera detta. Att då fortsätta är ganska respektlöst!
Att dessutom skriva att du minsann vet att man tänker kolla vikterna för det har du hört är är bara ett försök att starta ett rykte för att du själv valt en bil över 3500kg...
En extra polisinsats behövs nog för andra saker i den svenska trafiken än att kolla om en husbil har ett par 100 kg för mycket...

F

F.d. 2621

Guest

Att uppmana en annan medlem att inte delta i diskussionen i en tråd på forumet och i stället starta en egen tråd är väl om något synnerligen respektlöst! Särskilt gäller detta när man håller sig till ämnet.

Mina synpunkter anser jag vara högst relevanta för en tråd med rubriken LETAR NY HUSBIL och lockar nog majoriteten av forumets läsare att titta in i tråden. Där kan och borde naturligtvis många viktiga (!) aspekter finnas med för en som försöker hitta sin rätta husbil.

Dina råd och synpunkter om hur polisen bör eller inte bör arbeta bör du nog rikta direkt till dem och inte till mig.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2621

Guest

Ja, jag hade inte förstått att tråden, med den svepande och allmängiltiga rubriken, bara gällde att hjälpa en enskild medlem att hitta sin bil och enligt hans personliga förutsättningar.

Jag hoppas att jag ändå med mina synpunkter har kunnat ge andra medlemmar några användbara synpunkter och drar mig stolt tillbaka.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Ja, utvikningen var väl inte större, utan snarare mindre än vad som är vanligt här på forumet, det fortsatte ju att handla om husbilar vilket inte alltid är fallet?! Ingen skada skedd tycker jag! :wink:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

For store husbilar med egenvekt godt under 3500 kg så er utvalget størst om en ser på Italienske, Franske og Spanske produsenter. Disse landene har aldri hatt mulighet for tyngre biler uten lastbil kjørkort, så produsentene har hatt fokus på dette området. Tyske produsenter er i ferd med å komme etter, selv om de fortsatt har et stort marked for biler opp til 7500 kg med alle som har kjørkort fra før 1999.

cybertron

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2027

jag vill lägga till min bil, en 2007:a adriatik 576dk, fyra fasta sängar, garage och totalvikt 3500. Den väger när fru + 2 barn + packad för europa med två fulla gasolflaskor, fulla tankar osv endast 3300kg tjänstevikt enligt pappret är 2900kg (detta vägt på 3 olika vågstationer)

så det är inga problem att hitta bilar som har gott och lastutrymme och god marginal på vikten TROTS totalvikt på 3500kg

Till TS önskar jag lycka till i sökandet efter din nya husbil!

I

Ixeofors

Guest

Tackar för tipsen, men ännu kan vi inte riktigt bestämma oss, skulle vilja se flera av dom tilltänkta modellerna i vekligheten men det är inte så lätt!

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Tackar för tipsen, men ännu kan vi inte riktigt bestämma oss, skulle vilja se flera av dom tilltänkta modellerna i vekligheten men det är inte så lätt!

Vår får du gärna titta på, fast det är ju en bit upp ....
Vi kommer inte att vara i närheten av dig förrän vi åker ner till Frankrike i mitten av Juni.

Peter :)

I

Ixeofors

Guest

Tack för erbjudandet Peter!

Det blev en Bürstner Argos A670G till slut, vi kom fram till att det inte blev så mycket bättre med de andra modellerna vi funderade på. Och vi kunde inte heller vänta till hösten då vi verkligen behöver den hela sommaren.

Är nu ute på vär första tur och det känns bra! Längtar till semestern!

Toppen