• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Letar ny husbil!

I

Ixeofors

Guest
Vi har nu sålt våran Burster ixeo 650 -11, och därmed letas ny husbil för fullt! Vi är tre personer och fem hundar, så i behöver en större husbil men den får inte väga över 3500kg, då vi bara får köra dessa.

Detta i samband med önskan om stort garage och vinkelkök gör det klurigt att hitta passande bilar för max 375.000kr. Det lutar mest åt att det blir Tyskland igen.

Den mest passande vi kunnat hitta hittills är Bürstner Argos 670G. Har ni några tips på husbilar som ni tror passar oss, får ni gärna skriva om det här.

Med vänlig hälsning,
/Ronny

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Letar ny husbil!

Jag är ju lite inkörd på Chausson som jag tycker är otroligt mycket för pengarna, t.ex dieselvärmare standard på alla bilar.

Kan du tänka dig alkov så finns ju Chausson Flash 11, gott om plats, fyra fasta bäddar, pengar över och bil från 2013. Intagen i Mars så du får väl hålla dig till tåls till September :(

Peter :)

Helene & Micke

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
4993
Medlemskap
2025

Hej. Vi har haft en Adriatik 660 SP coral -06 med vinkelkök och garage. Då hade vi även lucka mellan bodelen och garaget. Kanske kan vara bra för er som har hundar. Vi var helnöjda med den planlösningen. Då fanns det även separat dusch. Alkoven kunde man skjuta framåt så att man slapp att bocka sig om man skulle sitta i de bakåtvända förarstolarna. Vi bytade bil för att vi ville ha större plats och fler bältade platser.
Lycka till, hoppas ni hittar det ni letar efter.
Hälsningar Helene och Micke

I

Ixeofors

Guest

Peter, Flash 11:an ser inte så tokig ut, låter bra med dieselvärmare, värmer den ut i hela bodelen med? lite synd att det är Fordhytt inte så förtjust i Ford.
Att vänta till september är inte att tänka på vi behöver en ganska så snart! :) Tackar!

Helene & Micke, Adria Coral 660SP har jag missat, tackar för tipset! Lustigt då vi varit helt inne på att skaffa en Adria matrix 680SP men pengarna räcker inte riktigt. Kollade lite på Coral 660SP i Tyskland och -08 kan man få till bra pris men skulle gärna haft en -11 eller nyare då ligger dom nästan i pris som en Matrix.

Vi är helt klart inne på alkovbil nu då man slipper ha den andra sängen över matbordet!

Fler tips tack! :)

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Peter, Flash 11:an ser inte så tokig ut, låter bra med dieselvärmare, värmer den ut i hela bodelen med? lite synd att det är Fordhytt inte så förtjust i Ford.
Att vänta till september är inte att tänka på vi behöver en ganska så snart! :) Tackar!

Ja, den värmer bodelen också. Vi var ivriga med att starta vårt husbilsliv så vi han testa allt ner till ca -10°. Mycket nöjda barn där bak, varmt och skönt. Höll värmen utan problem på natten, drar inte mycket ström heller.

F

F.d. 2621

Guest

Max 375.000 för en 2011 eller nyare, max 3.500 kg, tre personer och fem hundar låter på mig som en mycket stark utmaning och svår att uppnå.

Om det är hundar av en liten sort, så kanske golv- och sovutrymmet kunde räcka men nog blir det problem om det är frågan om litet större hundar.

Annars hade jag föreslagit en Dethleffs A 6981 som vi är mycket nöjda med och som funkar bra med 3-4 25-30 kg hundar. En stor alkovbil med dubbeldinett och två breda våningssängar på tvären akteröver. Den undre av dessa är hundarnas bekväma sovplats med fördragbar gallerdörr för säker färd.

MEN - vi är två personer, bilen har maxvikt 4.000 kg, som vi utnyttjar varje kilo av för all den utrustning som krävs att ta med för deltagande i diverse hundaktiviteter osv osv. Den har maxichassi, 3 l motorn, som behövs väl, och i övrigt "rätt" utrustning enl vår mening.

Till sist "max 375.000.-" - då kan man bara önska er Lycka till!?!

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Max 375.000 för en 2011 eller nyare, max 3.500 kg, tre personer och fem hundar låter på mig som en mycket stark utmaning och svår att uppnå.

Om det är hundar av en liten sort, så kanske golv- och sovutrymmet kunde räcka men nog blir det problem om det är frågan om litet större hundar.

Annars hade jag föreslagit en Dethleffs A 6981 som vi är mycket nöjda med och som funkar bra med 3-4 25-30 kg hundar. En stor alkovbil med dubbeldinett och två breda våningssängar på tvären akteröver. Den undre av dessa är hundarnas bekväma sovplats med fördragbar gallerdörr för säker färd.

MEN - vi är två personer, bilen har maxvikt 4.000 kg, som vi utnyttjar varje kilo av för all den utrustning som krävs att ta med för deltagande i diverse hundaktiviteter osv osv. Den har maxichassi, 3 l motorn, som behövs väl, och i övrigt "rätt" utrustning enl vår mening.

Till sist "max 375.000.-" - då kan man bara önska er Lycka till!?!

Vår har ungefär samma planlösning som eran. Vi köpte vår 6mån gammal (i höstas). Den stora skillnaden är att vi har tjänstevikt 2939kg kontra 3330-3380kg på en A6981. Vi betalade betydligt mindre än 375.000:-.
Vi har dock MultiJet II 2.3l 150 motorn (den som ersätter 3.0l 157hk).
Det förutsätter dock en tripp till Tyskland.

F

F.d. 2621

Guest

Jovisst, Peter, men "ungefär samma" är inte samma som lika! Vi talar var och en för sin sak, och det är de små viktiga detaljerna som i regel avgör ens val och hur det hela sen fungerar i verkligheten.

Husbilsvärlden verkar svämma över av begagnade bilar med maxvikt 3.500 kg - till mycket låga priser - och det kan man ju förstå!

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

"Husbilsvärlden verkar svämma över av begagnade bilar med maxvikt 3.500 kg - till mycket låga priser - och det kan man ju förstå!"

I det här fallet så är det ju ett krav från frågeställaren att bilen skall ha maxvikt på 3500 kg, troligen pga att körkortet är utfärdat efter 1996. Jag har också medvetet valt bil med maxvikt på 3500 kg beroendepå friheten att välja vilken väg jag vill i t ex Österrike, barnen skall kunna låna bilen, enklare att köra i DE avs. hastigheter, mm. Dessutom så kommer snart trenden att ändra sig när det gäller tyngre bilar. Lättare bilar kommer att efterfrågas mer och mer allt eftersom åldersgruppen födda efter 1978 kommer att öka bland oss husbilsfrälsta. Jag är inte det minsta rädd för ett lågt andrahandsvärde på min bil, har en lastvikt på 670 kg och det tycker jag är fullt tillräckligt.

Hälsningar
Bertil

I

Ixeofors

Guest

Att hitta fina husbilar för 375.000kr, även nyare är inga problem i Tyskland, med svenska prissättningen blir det svårare, jag ville bara rada upp våra krav/önskemål för att få rätt tips av er på klubben vad gäller olika modeller som man kanske inte lagt märke till.

/Ronny

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

Ser pro/kontra 3,5t over...

Fikk for ett par uker siden tlf fra en som kjøpte en husbil av meg for 5-6 år siden. En 3,85t familie alkovehusbil, i toppstand og riktig utstyrt.

De har forsøkt i over ett år selge den, men så snart småbarn familier hører totalvekten så er det tverrstopp..... De vil ha max 3,5t. Og det forstår jeg. Det ser ut til at mange her i klubben også kjøper større husbil enn de burde, siden man velger å kjøre rundt i alpene en hel dag ekstra for å spare noen hundrelapper på en GO box gjennom østerrike.

Ett eksempel er her:
Itineo TD 690 als Integrierter in Korbach

Denne har ett utsyn fra førerplass som gir reisen og de reisende en ny dimensjon under ferd. Nettovekt er området 2,7t og totalvekt 3,5t. Stor garage, svært romslig. Det er en innstegs modell for integrert. Har samme bilen, men en 740 og vi har nesten 600 kilo lasteevne på 3,5t. Ingen superbil, men en enkel, grei, lett og solid husbil uten masse fordyrende og tildels unødig utstyr, og også gir unødig ekstra vekt.

:mcride:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Att det blev en Chausson var att den var en av få som levde upp till våra krav på bl.a planlösning och lastvikt.
Vår husbil är en barnfamiljshusbil, just därför ville jag ha 3,5t. Jag får köra tyngre med mitt B-kort men inte frugan. När vi säljer den kommer det vara barnfamiljer som vi tror kommer att vara mest intresserade (TV i färdriktningen med Playstation 3 på Inverter, hårddisk med 100 talsfilmer, USB + hörlurs/12V uttag vid soffan) allt för underhållning vid längre färd. Genom samarbetet HBK har med en finansfirma går det att rikta sig mot en yngre publik, gissar att väldigt få av dessa har körkort för att köra tyngre än 3,5t.

F

F.d. 2621

Guest

Peter anger här ovan att hans bil har en tjänstevikt av endast 2939 kilo - exakt uppgift må man säga! Men av tillräckligt många trådar om angivna vikter av både det ena och det andra slaget och hur dessa stämmer med verkligheten har vi ju lärt oss att ta sådana med en stor nypa salt och försiktighet. Det är och förblir förarens absoluta ansvar att inte framföra någon bil med överlast. Det hjälper inte alls att peka på viktangivelser i bilens dokument eller att "man trodde eller hade uppfattat" verkligheten på annat sätt.

Hur tjänstevikten har angivits av tillverkaren / säljaren och om den verkligen gäller det utförande som en given bil levereras till köparen och inte endast avser ett slags basutförande som anges i kataloger och annat, måste köparen se upp med. Överenskommen extrautrustning som t ex markis, extravärmare, c-ställ, mattor mm mm väger också och inkräktar på tjänstevikten men ändrar inte någonting på tillåten totalvikt.

Det är ju därför som så många tvingats konstatera att de kör med farlig och olaglig överlast, som bilen inte är konstruerad för. Dyrt kan det också bli, i form av böter, som senare då kan kvittas mot eventuella inbesparade avgifter för väg-, bro- och färjeavgifter.

De som vill vara på den säkra sidan väljer en tillräckligt stor och kraftigare bil med tillräckliga marginaler.

2939 kilo ! ! ! Hmmmm!

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2025

Vi har nu sålt våran Burster ixeo 650 -11, och därmed letas ny husbil för fullt! Vi är tre personer och fem hundar, så i behöver en större husbil men den får inte väga över 3500kg, då vi bara får köra dessa.

Detta i samband med önskan om stort garage och vinkelkök gör det klurigt att hitta passande bilar för max 375.000kr. Det lutar mest åt att det blir Tyskland igen.

Den mest passande vi kunnat hitta hittills är Bürstner Argos 670G. Har ni några tips på husbilar som ni tror passar oss, får ni gärna skriva om det här.

Med vänlig hälsning,
/Ronny

Frågan är väl om du klarar vikten 3.500 kg! Med packning och 3 personer och allt annat tror jag du får problem vid en kontroll.

Bernt

F

F.d. 2621

Guest

Ja, och inte bara "vid kontroll" - trafiksäkerhetsaspekten bör ju tas på största allvar; den gäller ju för varje meter man kör. Om man blir inblandad i en trafikolycka och det konstateras att man kört med överlast, så lär det bli besvärligheter även med försäkringen!

Hur många vill inte ha lastmarginal för att tillfälligt ta med en passagerare extra eller att kunna köpa med sig ett par lådor vin och annat. En marginal om 100-200 kilo upp till tillåten totalvikt anser jag vara tillrådligt.

Lars o Annica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024

Peter anger här ovan att hans bil har en tjänstevikt av endast 2939 kilo - exakt uppgift må man säga! Men av tillräckligt många trådar om angivna vikter av både det ena och det andra slaget och hur dessa stämmer med verkligheten har vi ju lärt oss att ta sådana med en stor nypa salt och försiktighet. Det är och förblir förarens absoluta ansvar att inte framföra någon bil med överlast. Det hjälper inte alls att peka på viktangivelser i bilens dokument eller att "man trodde eller hade uppfattat" verkligheten på annat sätt.

Hur tjänstevikten har angivits av tillverkaren / säljaren och om den verkligen gäller det utförande som en given bil levereras till köparen och inte endast avser ett slags basutförande som anges i kataloger och annat, måste köparen se upp med. Överenskommen extrautrustning som t ex markis, extravärmare, c-ställ, mattor mm mm väger också och inkräktar på tjänstevikten men ändrar inte någonting på tillåten totalvikt.

Det är ju därför som så många tvingats konstatera att de kör med farlig och olaglig överlast, som bilen inte är konstruerad för. Dyrt kan det också bli, i form av böter, som senare då kan kvittas mot eventuella inbesparade avgifter för väg-, bro- och färjeavgifter.

De som vill vara på den säkra sidan väljer en tillräckligt stor och kraftigare bil med tillräckliga marginaler.

2939 kilo ! ! ! Hmmmm!

Flat Mates! Ta och läs första inlägget redan i andra meningen står det klart att ixeofors inte har möjlighet att köra tyngre än 3500 kg pga körkort, att då rekommendera en stor treaxlad alkovbil blir ju lite dumt eller hur.
Om sedan Peter anger 2939 kg så finns det väl ingen anledning att ifrågasätta det, hjälp istället med tips som är relevanta för frågeställaren.
Har själv bara erfarenhet av hobby 690 totalvikt 3850 men vet att den finns i 3500 utförande då med ytterst begränsad lastvikt, finns medlemmar som fått dessa ändrade till 3850 utan att modifiera husbilen på något sätt, en ren pappers sak. Så att hävda att bilen blir en säkerhetsmässig katastrof vid överlast är väl att ta i men dyrt kan det bli.
Lycka till i ditt sökande ixeofors det kommer säkert fler tips om lämpliga bilar.

Hade Lars

F

F.d. 2621

Guest

Ett relevant tips för den, som tar dessa frågor på allvar och kan tänka brett är, att man kan uppgradera sitt körkort för att få framföra den bil, som defacto löser de grundläggande problemen - eller hur?

Detta är med säkerhet något som många i en snar framtid lär överväga för att vara en laglydig husbilst.

I

Ixeofors

Guest

Ett relevant tips för den, som tar dessa frågor på allvar och kan tänka brett är, att man kan uppgradera sitt körkort för att få framföra den bil, som defacto löser de grundläggande problemen - eller hur?

Detta är med säkerhet något som många i en snar framtid lär överväga för att vara en laglydig husbilst.

Dina inlägg i denna tråd känns rätt negativa och onödiga flat mates, med ditt snack så är ju alla bilar med en totalvikt på 3500kg värdelösa och har man inte körkort C1 eller C så ska man inte köra husbil för då är man livsfarlig tydligen?

Jag önskar tips på husbilar upp till 3500kg pga mitt körkort och varken jag eller min sambo planerar inte att lägga de summor det kostar att ta ett nytt körkort. Och du behöver inte oroa dig för att jag inte har koll på min lastvikt oavsett vilken husbil jag har.
Jag vet hur många kilo jag plockar med mig och kontrollväger mitt ekipage med jämna mellanrum!

Vill du diskutera vikter är du välkommen att starta egen diskutionstråd i forumet.

/Ronny

Toppen