• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Led stripes med dimmer inne i husbilen!

I

Ixeofors

Guest
Nu har jag monterat Led inne i våran husbil, med dimmer som styrs med fjärrkontroll. Allt till ett väldigt bra pris, och lite rolig montering!

Väldigt nöjd med resultatet och det blev en stor förbättring av ljuset inne i husbilen!

På bilderna ligger de bara provisoriskt inte monterat ordentligt.

img1388tk.jpg

Shot at 2012-03-19[/IMG]

img1389vw.jpg

Shot at 2012-03-19
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Led stripes med dimmer inne i husbilen!

Jag har gjort likadant.
Ett råd, om du inte klistrar dom liggande så slipper du det starka ljuset i taket.
Jag kan skicka en bild om du vill se hur det ser ut.
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Led stripes med dimmer inne i husbilen!

Tackar Bengt åke!

Affezell - den främre i husbilen hr jag klistrat så den lyser framåt (i färdriktningen) men den i bak lyser upp i taket, hade jag klistrat den på sidan så hade den lyst rakt fram med risken att man hade fått ljuset rakt i ögonen.

Dessutom tycker jag att taket reflekterar ljuset bra så det lyser upp mera av husbilen när man ökar styrkan. men tackar för tippset!

Nu ska jag bara montera led ute på markisen med men har inget bra ställe att gå in med kabeln i husbilen, i värsta fall får man kanske borra ett litet hål precis under markisfästet och sedan kladda igen det med samma massa som sitter bakom markisfästet.


/Ixeofors
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Led stripes med dimmer inne i husbilen!

Nu ska jag bara montera led ute på markisen med men har inget bra ställe att gå in med kabeln i husbilen, i värsta fall får man kanske borra ett litet hål precis under markisfästet och sedan kladda igen det med samma massa som sitter bakom markisfästet.
/Ixeofors

Precis som jag skall göra, ett litet hål genom undersidan av kassetten, ett dito hål igenom kassetten och väggen.

Väntar bara på min stripe och trådlösa dimmer från Asien.

Har märkt upp för borrning, testat med en kabelstump som inte blir klämd när markisen är inrullad, turligt nog kommer hålet igenom rätt högt bakom en list och sen kan man plocka 12volt i skåpet från lampan och även gömma mottagaren. :D
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Led stripes med dimmer inne i husbilen!

Hej

Ser väldigt snyggt ut. Vi är också lite sugna på att montera in LED-stripes. Var är de köpta och till vilket pris?

/Per
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Led stripes med dimmer inne i husbilen!

Hej

Ser väldigt snyggt ut. Vi är också lite sugna på att montera in LED-stripes. Var är de köpta och till vilket pris?

/Per

Tackar!

Jag handlar på ebay, 5 meter led och dimmer med fjärrkontroll för en liten struntsumma!

5 meter varmvit led 3528smd 300led vattentät - 100kr ink frakt.
Trådlös RF dimmer controll 12v - 50kr ink frakt.

Men man får vänta ett par tre veckor på leveransen, men det är det värt!
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Led stripes med dimmer inne i husbilen!

Precis som jag skall göra, ett litet hål genom undersidan av kassetten, ett dito hål igenom kassetten och väggen.

Väntar bara på min stripe och trådlösa dimmer från Asien.

Har märkt upp för borrning, testat med en kabelstump som inte blir klämd när markisen är inrullad, turligt nog kommer hålet igenom rätt högt bakom en list och sen kan man plocka 12volt i skåpet från lampan och även gömma mottagaren. :D

Tack!

Att borra genom väggen in i bilen inne i markiskassetten var ju en kanon ide! Att jag inte tänkte på det!
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Led stripes med dimmer inne i husbilen!

Tackar!

Jag handlar på ebay, 5 meter led och dimmer med fjärrkontroll för en liten struntsumma!
5 meter varmvit led 3528smd 300led vattentät - 100kr ink frakt.
Trådlös RF dimmer controll 12v - 50kr ink frakt.

Ockerpris, 127 kr betalade jag :wink:
 
F

F.d. 1606

Guest
Sv: Led stripes med dimmer inne i husbilen!

Var då?
Alltid kul att ståta med lägsta priset. Så 126 och lite prut på det.
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Led stripes med dimmer inne i husbilen!

Idag monterade jag biten jag hade över av första slingan ovanför spisbänken, blev kanon! Riktigt nöjd med att jag installerad detta!

Monterade även ett USB uttag vid soffan, så man får ström till ipad/iphone m.m



Uploaded with ImageShack.us
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Led stripes med dimmer inne i husbilen!

Vad har ni monterat för LED-stipes i era bilar? 3528 eller 5050? Hur många led/m?
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Led stripes med dimmer inne i husbilen!

Jag har tagit 3528, tycker det är viktigare med många än starkare belysningspunkter.

En till fördel är att stripen är smalare och kan passa in i lister

Tror jag har 15 meter inne i bilen ungefär. :D
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Led stripes med dimmer inne i husbilen!

Samma här 3528 med 60led/m
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Led stripes med dimmer inne i husbilen!

Är inte LED till för att spara ström?;)

Känns ibland som bilarna blir fyllda med strip mm och att strömförbrukningen kanske i slutändan blir högre än den varit tidigare med halogen.:rolleyes:

Bara en tanke i all välmening.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Led stripes med dimmer inne i husbilen!

Man behöver ju inte tända alla på samma gång ;) samt är LED mycket mera energibesparande jämfört med halogen .

"Någon" har skrivit att man sparar 80-90% då bör man ju kunna ha 8-9 ggr mera LEDlampor :) .
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Led stripes med dimmer inne i husbilen!

Man behöver ju inte tända alla på samma gång ;) samt är LED mycket mera energibesparande jämfört med halogen .

"Någon" har skrivit att man sparar 80-90% då bör man ju kunna ha 8-9 ggr mera LEDlampor :) .

Nu är du nog ute och cyklar tycker jag:p:

Jag byter för att göra av med mindre ström, i ditt exempel gör du av med lika mycket;)

Jag skrev mitt inlägg som en snäll tanke, varför skrev du ditt inlägg?
 
Toppen