• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Led-Blinkers problem...

F

F.d. 25406

Guest
Jag har precis bytt ut mina baklysen och blinkers mot en LED baklyse/blinkers lampa (jag hade problem med min bromslampa), LED lampan fungerar bra, men nu när jag blinkar blinkar den med en högre frekvens, är det ok?

Ni vet, när en blinkers lampa gått sönder brukar en del bilar visa felet genom att blinkersen (blinkers-ljudet inne i billen) blinkar med hög frekvens för att påvisa ett fel, fast i detta fal funkar lamporna, kanske för att LED lamporna är låg-ohmig....

/Ove
 
F

F.d. 25406

Guest
Sv: Led-Blinkers problem...

Du kan få en anmärkning vid besiktningen på blinkhastigheten.

Jag fick förra veckan nu en anmärkning (2'a) på bilbesiktningen för "felaktig blinkfrekvens" för mina LED blinkers (som fungerar bra och gick igenom förra årets besiktning utan anmärkning) :mad:
Lösningen trodde (hoppades) jag var att installera ett motstånd parallellt med blinkers'en, jag köpte en från Biltema som jag nu har installerat, men återigen blev man:mad: då blinkers fortfarande blinka för fort (fast varnings blinkers'en blev bra :confused:)
Är det någon som har en ide' vad jag kan göra?

En hypotes har jag att installera ett högre motstånd.

/Ove
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Led-Blinkers problem...

Detta svar kanske inte är det du vill ha.
Själv skulle jag i din situation byta tillbaks till vanliga lampor, besiktiga, och sedan ha ytterligare ett år att söka en lösning (om nu den lilla amperevinst man kan göra på att byta ut några blinkerslampor, är värd besväret).
Vi har bytt ut till led inne i hb:n men inte ännu försökt byta ut ytterbelysningen. Det kanske kommmer....
 
F

F.d. 25406

Guest
Sv: Led-Blinkers problem...

Tyvärr böt vi hela lampinsatsen så det är inte att bara byta tillbaka till glödlampan...
För övrigt är vi helnöjd med LED (vi böt även broms och bakljus), syftet med LED är att dels få ett bättre sken/ljus samt att de (förhoppningsvist) håller en lång tid, detta strul hade jag inte förväntat mig.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.449
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025
Sv: Led-Blinkers problem...

Du kan få en anmärkning vid besiktningen på blinkhastigheten.
Här är en lösning med motstånd
Vad är korrekt blinkhastighet?
Motstånd tar effekt, vinsten med lysdioder borta!
Mina blinkar relativt normalt på utsidan, dubbla hastighet på lampan och ljudet inne och canbuslampan lyser förståss. Enklast att sätta över en svart "plupp".
Dubbla ljudet och ljuset inne, är bara bra, hörs och syns bättre.
Frågan? Vad säger besiktningen. Som sagt utsidan normalt, tycker jag!
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.449
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025
Sv: Led-Blinkers problem...

Om en besiktningsman vid bilprovningen gör anmärkning på blinkhastighet måste han rimligtvis kunna hänvisa till en regel eller norm. Var finns den?
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.449
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025
Sv: Led-Blinkers problem...

Vad är korrekt blinkhastighet?
En kort sökning hos min fru, gav följande resultat:
65 § Körriktningsvisare skall avge blinkande ljus med en blinkfrekvens av 90 ± 30 blinkningar per minut.
Vet inte om det är sant men hon brukar veta bättre än Google!
Det innebär att 60 - 120 blink per minut eller 1 - 2 blink per sekund är kravet.
Långsammare eller fortare medför underkänd!
Nu vet vi det.
Hur fort det blinkar eller låter på instrumentbrädan har besiktningsmannen alltså inte med att göra! Eller?
Undrar vad de säger när det sitter ett svart märke över Canbus-lampan?
Julian
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Led-Blinkers problem...

Det er en lav motstand en trenger i parallell med lampa, en kan teste med en vanlig glødlampe som motstand, skulle tro en 15W er omlag passe stor. Led lampen har en høy motstand som strømbegrenser.

Om den orginale lampen var en 18W 12V så gir det en strøm på 1,5A som tilsvarer en motstand på 8 ohm. En balastmotstand på mellom 6 og 10 ohm burde gjøre susen, lavere motstand gir lavere frekvens på blinkeren med gammeldagse releer. Hva databoksen finner på er en annen sak, den kan godt gi rett hastighet utvendig og varselsignal inne om motstanden er utenfor en snever grense.

Og besiktningen kan gi nedslag på feilkoder og varsler fra bilen. Feilkoder skal avleses på biler under 3500 kg, men ikke på tunge.
 
F

F.d. 25406

Guest
Sv: Led-Blinkers problem...

Tack Amstel:)

Om lagen säger att blinkfrekvensen får vara 60-120 ggr per minut, då är ju min blinkers laglig (den blinkar 120 ggr per min), varför fick jag en 2'a, jag kontakter bilbesiktningen...
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025
Sv: Led-Blinkers problem...

Ofta ett problem det där när man minskar/ökar belastningen på t.ex. blinkers.

Det har INTE med CAN-Bus att göra utan med att elsystemet har strömövervakning med shuntar på en massa utgångar till belysningen

En modern bila har ett flertal elcentraler som är ihopkopplade med ett nätverk den tekniken är CAN-Bus, alltså bilens nätverk.

Til nätverkket är inga förbrukare eller givare kopplade utan det kopplas in på de olika elcentralerna. I derssa elcentraler sitter det sedan shuntar på utgångarna till t.ex. blinkersen. Det går till så att utgående ström går över ett motstånd på någon Ohm Det blir då ett spänningsfall över motståndet som står i proportion till belastningen (lampans styrka) är den mätta spänningen för låg är belastningen för låg och vice versa. Belastningen måste alltså ligga under min o max värden.

Dessa skapar även problem när man kopplar in ett släp direkt på bakljuset, då tror övervakningen att det är överbelastning och släcker ned eller pulserar utgången. Det är därför det går åt en så kallad CAN-bus box till draget.
Vilket återigen inte har något med CAN-Bus att göra :)

Om den nu inte är kopplad direkt mot nätverket, det finns sådana modeller.

Lösningen på problemet är således att antingen byta shunt eller se till att belastningen ligger inom området. För t.ex. Volvo S60/V70 såldes det filade shuntar för ändamålet.
 
Toppen