Sv: LCHF ett sätt att bli friskare!
Har tagit intryck av trådarna om LCHF.
Finns mycket om detta på nätet och kanske ännu fler förståsigpåare.
Till min fråga, vem eller var skall jag ta mina råd och matrecept från?
Måste få ngt trovärdigt svar här, eftersom jag utkämpar en daglig "strid"
med min andra hälft om detta.
Mvh
Fincan
SirMcLain och sacce har gett bra tips här ovan.
Det behövs inte så mycket. Det viktiga i korthet är:
Sluta helst helt med läsk, saft, juice, öl och mjöl (speciellt) vetemjöl.
Minska betydligt (eller ta bort helt) potatis, bröd, ris.
Det mesta (helst alla) kolhydrater du får i dig skall alltså vara från grönsaker.
Var inte rädd för fett, det kan man varken få för mycket av eller bli fet av (om man inte blandar fettet med
för mycket kh vill säga)
Sedan är det bara att äta dig mätt och belåten och vänta tills du blir hungrig nästa gång och gör om samma sak igen (d.v.s. att äta dig mätt och belåten).
Trovärdigt?
Här är en definition av LCHF:
En trygg LCHF-definition | Kostdoktorn.se
En bok jag tycker är mycket trovärdig är, Vilhjalmur Stefansson en polarforskare och etnolog som i början av 1900-talet bodde med indianer och framförallt inuiter under 12 år och hans berättelse om hur alla åt och hur de mådde. Hur europeerna började må bra när de fick inuitkosten och hur inuiterna började må sämre av den europeiska kosten m.m.
Här om honom, se punkt 9:
Vilhjalmur Stefansson - Wikipedia, the free encyclopedia
Om du beskriver mer vad du menar med trovärdigt kanske jag kan hjälpa dig mer.
Jag håller med om att det finns alldeles för mycket konstigheter om LCHF nu när det blivit så populärt. Alla kallar allting för LCHF trots att det inte är det.
Kostdoktorn Andreas Eenfeldt är försiktig men bra. Annika Dalqvist också. Sten Sture Skaldeman är ju den som har mycket praktisk erfarenhet så en bok av honom är aldrig fel.
/Mats