• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laxfiskefestival i Karlshamn

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
I morgon torsdag kl. 9.00 startar årets trollingfiske i Karlshamn.
Den håller på i 3 dagar med final på lördag.
Kan nämnas att en 20 kg stor blanklax fångades häromdagen
utanför Karlshamn och en 16 kilos togs i Mörrumsån dagen efter.
Så nu är det inte bara "silla som går till" här nere i Blekinge.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Laxfiskefestival i Karlshamn

:cool: Bodekull, har du lust att kasta ett getöga på tävlingen och sen återkomma med en rapport hur det gick för våra fiskebröder. Alltid roligt med fångstrapporter var dom en rapporters.

De va gott/gotte/gottgott att höra att det finns stor lax även i Karlshamn, för i Mörrum är det ju lite vanligare med dom stora klunsarna så här i starten på säsongen.

Jag ska ta mig tid att försöka ge mig på gäddorna här i Yxningen för att eventuellt slå Hasse Trassel med en större fångst till fiskeligan i klubben?

Ett bra skitfiske på er alla.;)
 

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
Sv: Laxfiskefestival i Karlshamn

Hej Hasse !
Var ute vid Vägga fiskehamn idag för att kolla läget. Omkring 50 båtar deltar
i årets trollingfiske som tillika är en SM-tävling. Rapport kommer senare i veckan
om det blev någon storlax.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Laxfiskefestival i Karlshamn

Hej på er
Tack för länkarna Bodekull
Det blir o köpa sig en redig båt med tillbehör så kan man vara med nästa år.
Va säger du HasseP?
:mcride:Anton
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Laxfiskefestival i Karlshamn

Tack för länken.

Inte varit nere på laxfiske i Pukaviken sedan tidigt 90-tal, men visst lockar det. Men det är faktiskt långt nog att dra med husbil och båt ner till Vänern hemifrån Östersund.
Efter två veckor på Vänern efter påsk blir det nu torskfiske i Norge om några veckor. Jag har för mig att jag lagt in bild på min båt (och bil) tidigare i ngt sammanhang, men fiskeutrustningen tål väl att dräglas över en gång till? Bakhjulsdrift ett måste för att kunna handera båt och släp på ramp.

aake
 

Bilagor

  • IMG_1794.jpg
    IMG_1794.jpg
    2,7 MB · Visningar: 4
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Laxfiskefestival i Karlshamn

Hej aake
Jo hela datorn är sörjig .När man ser ett sånt ekipage.Jag har inget körkort för sånt.Men du skulle kunna köra söder över det finns många HBK kamrater där du skulle kunna mellanlanda.Blir det kanske inte så ansträngt att köra så långt.Jag menar om du skulle vilja vara med i Karlshamn någon gång.
Och vill du utforska nya ställen är du välkommen till sundet.
I läggnings ställen kan man ju ta reda på om man inte redan har några.
Jag har några.Dom kommer från Sthlm till Slakmöre för att fiska Gädda och Löddeå är oxå ett känt Abborre o Gäddvatten.Nu pratar vi rekord fisk.
Lax o Öring trollar dom även utanför Öland.Men det har jag ingen koll på vart man skall gå med båt.Rakt ut får man säkert som svar om man skulle fråga.Så jag låter bli.Finns några som har det som arbete att ta ut turister på fiske turer.Har du försökt dig på Hälleflundra någon gång ? när du är uppe i Norge.Skall vara ena riktiga bitar.
Lycka till med Torskfisket alla torskfiskare.
Anton
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Laxfiskefestival i Karlshamn

:cool: Ja du Anton, ska vi va med dom stora pöjkera med tocket ekipage, då får ja nog gå till banken med en rånarluva över fejset för och få fram pluring.

Allternativet är väl att hyra in sig hos någon lättflörtad skeppare med ett RIKTIGT skepp?

Jag hade en arbetskamrat här i Valdemarsvik som hade en riktig fiskebåt på 1980 talet, han tog med ett 10 tal fiskare i Valdemarsviken ut mot havsbandet för att pilka torsk. Men varken han eller båten finns kvar tyvärr.

Så det blir väl att dragga efter strömming som vanligt ???.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Laxfiskefestival i Karlshamn

Hasse P
Det är inte så det går till. Rätta metoden är att hitta en hustru som kan försörja dig; då får du pengar över till fiskeutrustning.
aake
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Laxfiskefestival i Karlshamn

:cool: Har din fru någon ogift syster som du kan lägga ett gott ord inför vad det gäller den biten aake?
Den jag har är bara rik på erfarenhet av att vara tillsammans med en fattig fiskenörd.:)
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Laxfiskefestival i Karlshamn

Hej Hasse
Det var ju det jag försökte locka ner aake till söder med sitt ekipage så att han skulle kunna gå på tur med oss.Men han nappar ju int.Eller han måste vara hemma o vårda plånboken till Norge resan.
Säkert bättre vatten uppåt till.O med sån skräpfisk vill aake inte söla ner sin båt med.Sedan kan jag förstå aake det är inget roligt att åka så långt o inte veta vad man har att vänta.Man tar dom säkra ställena först,jag gör ju så med,efter som man fiskar så lite som man gör nu för tiden.Ger mig inte ut på någon upptäckt färder precis.
Har en bekant som följde med loop till Argentina med naturligtvis jätte förväntningar,betalade många pengar för resan o uppehälle.När dom kom fram hade det varit en längre torrperiod,lite vatten i floden,den var som en bäck.
Öringen hade inte stigit,det var bara att packa o leta andra ställen.
Kan inte ha varit kul.Man fick fisk men jag har inte sett några bilder än från den resan.Än så länge är det bara en fiske historia,o det vet vi alla att dom kan vara både .......
Var i Kosta o letade priser till fisketävlingen,det var inte billigt längre,så det fick va.Kommer till andra ställen under sommaren vi får se.
Ni får ha det så bra alla fiskenvänner hörs säkert igen
Anton
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Laxfiskefestival i Karlshamn

:cool: Med tanke på fiskehistorier så kom jag osökt att tänka på en som utspelade sig på 80 talet med Kalle skepparn i Valdemarsvik som jag har nämnt i ett tidigare inlägg.

Jag jobbade på Stuveribolaget i Norrköping som Truckreparatör och en dag så frågade vi grabbar på verkstan Kalle om han kunde ta oss med ut på torskfiske med sin fiskebåt.

Sagt och gjort det blev en lördagsmorgon som vi begav oss ut i havsbandet utanför Valdemarsviken. Vi var 8 killar som var fulla av förhoppning om stor torskfångst. En av gubbarna var smörjaren, som var en 60 årig lite lätt alkoholserad men storvuxen kille.

Han hade ett mycket orginellt sätt att överaska sin omgivning vad det gäller matlagning, bla hade han på sin 60 års dag bjudit grattulanterna på egen hemmagjord stek till gästerna. Alla åt av glädje vad huset bjöd MEN när alla ätit färdigt så kunde inte Karl-Åke som han hette låta bli att fråga om någon av gästerna kunde gissa vad dom nyss hade spisat, efter många gissningar bla på hjort& Älg & Ren så förklarade K-Å att det dom fått till livs var grävlingstek, varav det blev en lång kö utanför toaletten.

Som sagt, han höll på med dom mest underliga maträtter man kan tänka sig, och vad har nu detta med torksfisket att göra?.

Jo när det blev dags att ta fram matsäcken på båten för lite frukost, så halade K-Å upp sin macklåda med smörgåsar, och han tog upp en macka med som han sa var alladåbsylta, som han med stor inlevelse talade om hur han hade tillverkat hemma med att koka ett grishuvet i flera timmar, för att sen gröpa ut hjärnan och bindhinnor och kokat ihop allt till en alladåb.

Vi grabbar tittade på varandra med en likblek uppsyn ,och inte gjorde det lättare av att båten gungade upp och ner i långa dyningar, Jag tittade storögt på hans macka och tyckte mig se ett öga som blängde på mig men K-Å käkade på med god aptit.

Jag vräkte mig över relingen och spydde upp allt jag hade ätit den senaste veckan,och jag tror till och med att jag spydde upp en halvliter ledvätska i från knäskålarna,för efteråt lät det som kastanjetter i knäna när jag försökte att hitta en plats på båten som inte var nedspydd för att sätta mig på.

Vi grabbar avlöste varandra vid relingen,men K-Å fortstte lungt att äta sina mackor samtidigt som han frågade om det var någon som ville smaka på hans mackor.

Fisket efter torsk hade gått sådär innan frukosten, men efter den samma så ställde sig K-Å vid relingen och började att fiska, och han ryckte torsk efter torsk och med ett belåtet flin frågade oss andra om vi inte var ute för att fiska? Det hugger ju hela tiden blev hans kommentar,och det tror ju jag det efter allt bete som kom över relingen den dagen.

Jag för min del tror att det var där som försurningen av Östersjön började på grund av alla spyor, för det blev bara sämmre och sämmre efter den resan?.

PS: Senare efter att vi kom till sans, så blev det en del torsk även till oss andra.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Laxfiskefestival i Karlshamn

Ja se det var en fiskehistoria det.
Men som de flesta så är den ju inte sann.
cit: vi begav oss ut i havsbandet utanför Valdemarsviken.....
Det finns väl inget hav där?
Östersjön är ju en insjö.
Havsband i Sverige, det går bara att nå från västkusten.... :)
Calle
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Laxfiskefestival i Karlshamn

:cool: Är man som jag Calle,då ser jag på vattenspegeln och tittar ut över den utan att se andra sidan av horisonten då är det ett HAV av vatten.

Sen vill jag med en orunkkullelig bestämdhet påstå att det finns inte en fiskare som är född för närvarande som har tagit en osanning i sin mun, därimot kan informationen uppfattas lite otydligt av den person som tar imot informationen av ovan sagda personkattegori.

PS: ovanskrivna story är tyvärr alldeles sann med andra ord.:D:):wideeyed:;)
 
Toppen