• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Latrintömning i Norrköping

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Jag bor i Norrköping och fick reda på denna plats idag, bra att det finns på hemmaplan.

Vart finns en latrintömningsstation?, Norrköping Vatten



Nu finns det möjlighet att tömma latrin för bussar, husvagnar, husbilar m m. Informera alltid butikspersonalen innan tömning får ske.
Bussarna

Bussarna parkerar ovanpå ett stort galler, placerar en slang och tömmer.
Husvagnar, husbilar m m

Resterande tömmer sina latrintankar i en speciell behållare intill rengöringsskåpet.
Latrintömningsstationen är endast öppen under bensinstationens öppettider. Var nogrann med rengöring för allas trevnad.
Plats:
Statoil
Järngatan 15
602 23 Norrköping
Tfn: 011-10 18 00
Vägbeskrivning

Hälsn//Lennart
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Latrintömning i Norrköping

Bra, precis så där ska det se ut.
Äntligen en stad som är med på vagnen och tar sitt fulla ansvar för att se till så att sophanteringens alla delar fungerar i kommunen.
Nu är det bara att kopiera denna länk och sända ett mail till övriga kommuner och fråga (där denna fråga inte är löst) var t.ex. gästande turistbussar, husbilar och husvagnar ska tömma sitt latrin när dom besöker kommunen alt. orter och de större städerna.
Förmodligen allra bäst att skicka mailet till den egna kommunen.
Jag börjar med Stockholm.
V-backen :wink:
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Latrintömning i Norrköping

Igår (söndag ?) kom det ett svar från förvaltningsdirektören för Stockholms Trafikkontor angående latrintömning för husbilar som besöker Stockholm.

Tyvärr så kommer detta förmodligen att bli en s.k. långbänk.

Mitt mailbrev hade satt igång ett smärre utredeningsinsats på förvaltningen på grund av att frågan var helt ny för dem. Denna service ingår inte heller i kommunens regi idag. Framförallt p.g.a. det inte finns någon efterfrågan på tjänsten. Den finns ej heller, jämfört med läget i Norrköping, med i deras planer.

Förvaltningschefen hänvisar till campingplatserna och vissa husbilsåterförsäljare samt en rad Statoil stationer runt om staden. Med hänvisning till att det inte har inkommit fler förfrågningar så bedöms utbudet i dagsläget vara tillgodosett.

Jag har nu inledningsvis tagit kontakt med Statoil för att försöka ta reda på vilka av deras stationer i stockholmsområdet det är som kan ta emot och hantera latrintömning.
V-backen :confused:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Latrintömning i Norrköping

ett stort tack till V=BACKENS engegemang till våran fördel. ja har följt dej o e väldigt imponerad av ditt jobb. om vi alla la ner hälften av denna energi så kommer vi en bra bit på vägen .själv har ja positiva signaler från min hemkommun. du e våran driftkucku TEDDI
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Latrintömning i Norrköping

Jag har också varit på min hemkommun, Kungsbacka och lobbat hos Turistkontoret samt Teknik i flera år, och nu äntligen ser det ut som det kan bli något av det!

Dom har varit positiva hela tiden, Kungsbacka har ju dessutom profilerat sig som en handelsstad, och vad vore bättre än att välkomna husbilsturister!

/Ludde
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Latrintömning i Norrköping

Stort TACK Teddi!
För att du uppmärksammar att jag försöker åstadkomma förbättringar på några ställen i landet, framförallt här i Stockholm och kommunerna häromkring.

Jag blir som Stockholmare smått bedrövad när jag tittar på HBKs ställplatslista för Stockholms län. Det finns ju knappast några parkeringsmöjligheter och husbilsplatser överhuvudtaget. Vår huvudstad som omges av vatten, med närhet till vatten på så många ställen och ett helt län med en fantastikt vacker skärgård från norr till söder.

Mycket märkligt att Stockholm inte har vaknat och är med på vagnen då det gäller husbilsturismens utveckling i Sverige.
Idag har jag mer eller mindre, från två olika håll, fått bekräftat att vi husbilsturister är lågprioriterade i Stockholms stadshus. Det känns därför tungt just nu. Funderar på en annan väg.

Inser också att det kommer att ta lång tid att vända Stockholm stad. En sak är tämligen säker och det är att här händer inget om inget görs.
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Latrintömning i Norrköping

nu vet ja inte om detta har me latrintömning att göra men, men, de räcker o få tag i en person i vilken kommun som helst. får man denne att bli intresserad så för han de vidare upp i herarkin. han behöver ju inte va beslutsfattare, de viktigaste e att de bara blir en plats, en plats blir flera så småningom, de e ja alldeles övertygad om. kommun,,,handlare husbilsåkare alla vinnare i sista änden, sen ska vi inte glömma alla storcentra butikskedjor o.s,v har själv frågat efter div, inköp om de går bra att stå över natten. har aldrig fått nej. ja har bara ett ideal me detta 2 till 3 nätter utan campingplats e desamma som en full tank diesel. inte illa va,,,
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Latrintömning i Norrköping

Det är mycket som inte har med latrintömning att göra, samtidigt är det mycket som hamnar där till sist. Denna tråd har kommit att glida över mer och mer till problemen i Stockholm, men det finns fortfarande en stark koppling till Norrköping och Statoil.

Jag har t.ex. idag talat med en företrädare för Statoil här i Stockholm. De tycker att frågan om latrintömning för husbilar är intressant men har i dagsläget inga som helst möjligheter att hantera latrintömning. Inte någonstans i hela landet. Han trodde inte att det är Statoil-macken i Norrköping som svarar för latrinservicen. Med all säkerhet så är det kommunen som har satt upp denna möjlighet i anslutning till Statoils station.

Min tanke är precis på sätt som du beskriver Teddi. Jag försöker så lite korn här och var för att se om något tar sig och det finns möjligheter att gå vidare. Har därför valt ut två chefer på hög nivå, en på Stockholms Parkering och en på Trafikkontoret.

Förvaltningschefen på Trafikkontoret i Stockholm antydde att även vissa husbilsåterförsäljare hade möjlighet att hantera latrin. Där känner jag till läget ganska bra beträffande de större företagen och brydde mig inte ens om att fråga. Vet att de är allmänt trångbodda, har begränsat öppethållande och förmodligen ointresserade.

Bifogar mitt mailbrev till förvaltningschefen utifall att någon skulle vara intresserad.
V-backen :wink:
 

Bilagor

  • Trafikkontoret.pdf
    97,6 KB · Visningar: 34
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Latrintömning i Norrköping

Är det fel att söka ett samarbete med en bensinstationskedja. (rikstäckande) Där vi kan tömma latrin gråvatten plus fylla på nytt färskvatten.
För mig vore det perfekt att samtidigt som jag tankar, mot en skälig kostnad tömma, plus fylla på färskvatten.
MVH. Gunnar S
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Latrintömning i Norrköping

Hej Gunnar S,
jag pratade med representanten för Statoil om detta, d.v.s. att husbilar ska kunna klara av tömning av tankar, tanka vatten och diesel, ja allt som behövs på ett och samma ställe. Han höll med om att detta skulle var optimalt. Det framkom att han hade egna erfarenheter av detta och berättade att han själv hade haft husvagn och vid några tillfällen lånat husbilar.

Men, här kommer ett stort men, Statoil måste, enligt Statoils representant, hela tiden tänka affärsmässigt d.v.s. vad kan de tjäna på en sådan investering. Bäst vore kanske om en kommun, i likhet med Norrköpings kommun, ställer i ordning en miljöstation i direkt anslutning till Statoils- eller andra bensinbolags större bensinstationer.

Det är förmodligen varje kommun som måste ta ett initiativ. Bensinbolagen kommer säkerligen inte att stå där med mössan i handen för att be om hjälp.

Representanten, som tyckte att tanken trots allt var klart intressant, lovade att ta med sig frågan högre upp inom Statoil.
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
Sv: Latrintömning i Norrköping

Finns det kanske en förteckning var turistbussar "uträttar sina behov"? Det vore i alla fall en liten bit på väg att få den infon. De mackar som kan tänka sig att ordna med den servicen kan nog ta igen en del kostnaden för etableringen genom merförsäljning av diesel mm. Att ta lite betalt vid en försörjningsmodul, som man gör på kontinenten, hjälper ju också till. Någon som vet vad en installation av en tömnings- och påfyllningsstation kostar? Bra att veta när man diskuterar med kommun m fl.
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Latrintömning i Norrköping

Hej Gunnar S,
jag pratade med representanten för Statoil om detta, d.v.s. att husbilar ska kunna klara av tömning av tankar, tanka vatten och diesel, ja allt som behövs på ett och samma ställe. Han höll med om att detta skulle var optimalt och berättade att han själv hade haft husvagn och vid några tillfällen lånat husbilar.

Men, här kommer ett stort men, Statoil måste, enligt Statoils representant, hela tiden tänka affärsmässigt d.v.s. vad kan de tjäna på en sådan investering. Bäst vore kanske om en kommun, i likhet med Norrköpings kommun, ställer i ordning en miljöstation i direkt anslutning till Statoils- eller andra bensinbolags större bensinstationer.

Det är förmodligen varje kommun som måste ta ett initiativ. Bensinbolagen kommer säkerligen inte att stå där med mössan i handen för att be om hjälp.

Representanten, som tyckte att tanken trots allt var klart intressant, lovade att ta med sig frågan högre upp inom Statoil.
V-backen :wink:
Sen kan man tänka sig att på de skyltar som finns före avfarter som talar om vilka bensinstationer som finns representerade. Att det finns en skylt som talar om att här kan du tömma plus fylla på färskvatten. (Plus att här finns det ställplatser.)
MVH. Gunnar S
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Latrintömning i Norrköping

Finns det kanske en förteckning var turistbussar "uträttar sina behov"? Det vore i alla fall en liten bit på väg att få den infon. De mackar som kan tänka sig att ordna med den servicen kan nog ta igen en del kostnaden för etableringen genom merförsäljning av diesel mm. Att ta lite betalt vid en försörjningsmodul, som man gör på kontinenten, hjälper ju också till. Någon som vet vad en installation av en tömnings- och påfyllningsstation kostar? Bra att veta när man diskuterar med kommun m fl.

Hej Sören,
det skulle vara intressant att få del av hur turistbussarna gör och om det finns någon förteckning över miljöstationer för deras behov.
Tänkte på detta idag när jag körde över Barnhusbron här i Stockholm där det står många turistbussar speciellt i samband med helger. Där finns inga tömningsmöjligheter vad jag känner till.
V-backen :wink:
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: Latrintömning i Norrköping

Så fint har de gjort det i Norköping. Var där även i vintras och det fungerade alldeles utmärkt då också. Det är Norrköpings kommun som har byggt upp detta hos Statoil vid gamla E4.
Ingen kostnad för att tömma.
Här kommer några bilder.
 

Bilagor

  • IMG_4228.JPG
    IMG_4228.JPG
    1,9 MB · Visningar: 31
  • IMG_4229.JPG
    IMG_4229.JPG
    1,8 MB · Visningar: 32
  • IMG_4230.JPG
    IMG_4230.JPG
    1,6 MB · Visningar: 35
  • IMG_4232.JPG
    IMG_4232.JPG
    1,7 MB · Visningar: 76

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Latrintömning i Norrköping

Jag klickade på den nedersta bilden, och då är den gula skylten läsbar, där står det "Töm inte latrin här inne! Använd gallret eller utslagsbacken! Vi som städar...."
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Latrintömning i Norrköping

Jag klickade på den nedersta bilden, och då är den gula skylten läsbar, där står det "Töm inte latrin här inne! Använd gallret eller utslagsbacken! Vi som städar...."

Någon som finns i närheten kanskse borde tipsa om att skriva skylten på flera språk. När ordet "Latrin" finns på enskylt är de ju lätta att tolka i enlighet med det man själv tänker. Negationer på ett främmande språk är ju inte alltid så enkla att förstå.
EssoJ
 
Toppen