• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Latrintömmning

F

F.d. 53012

Guest
Sv: Latrintömmning

Efter att ha mailat 10% av kommuner och fått deras knasiga svar bytte jag metod och gick in på hitta.se och sökte efter Renhållning och där tömmer jag min latrin. Den bästa kategorin av latrinmottagare är dock gästhamnarna.

Här är några av svaren jag fick från kommunerna:

- Köp en latrintunna av Gästrike återvinnare kan de hämta den och tömma den åt dig
- Hänv: Västra Mälardalens kommunalförbund
+ Kraja camping
+ Tre platser, norr om Rätan efter E45, naturcamping, väster om Svenstavik efter väg 321 och i Börtnan (Pinntiorp) se bif. kartor.
+ Ekebro reningsverk
+ Rastplats mitt emot kommunhuset
+ Sifferbo camping
- ÅVC i Bräcke och Gällö, latrinsäckar ?!?
+ Dorotea reningsverk, efter korsningen Borga/Hoting
- På en campingplats
+ Malmköpings Bad och Camping
+ Sörby Ur fjäll
+ Hamnen i Baskarp
+ Reningsverket i Böle, Pumpverksg
+ Svaneviksbryggan Vägga
- Hänv: Turistbyrån
+ Utanför campingen vid Ekudden samt nära Hamnmagasinet (båttillbehörsaffären)
+ Visby reningsverk
- Ring
+ Reningsverket i Vik, Åre samt rastplatsen i Björnänge
+ Tippen i Äskya
- Campingplatsen eller i annan närliggande kommun !?!
- 5 kommuner svarar: Tar EJ emot latrin

Kommunerna har lagstadgat krav att ta hand om latrin


Gotland o Visby är ett föredöme tömning i kommunens avloppsledning i backen efter landstigning på Gotland och direkt till reningsverket. Har varit en veckan och tömt 3 gånger och legat direkt utanför muren 3 nätter för 25:-/dygn kan det bli bättre sen åker man iväg och hämtar vatten och tömmer när det är dax utan ställplatsavgifter, endast p-avgift och dessutom gräs under fötterna.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Latrintömmning

Var är problemet? Vanliga rastplatstoaletter finns ju nästan överallt och vad hindrar att ta med sig toatanken in och tömma den? Jag ser inget problem, tankarna är ju smidiga att tömma bara man använder rätt medel o papper. Bra medel tar ju även den mesta lukten, skulle det mot förmodan skvätta någon liten droppe är det ju bara att städa lite efter sig eller hur.

Hoppas jag får svar på detta inlägg om jag gör helt fel för jag fattar inte denna för en del stora problematik.

Ha det gott ute på vägarna.. Torbjörn 
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Latrintömmning

Problemet i Sverige er ikke tømming av toa-kassetten, men gråvatn og for de som har tanktoa tømming av denne. Her har jeg ikke funnet noen oversikt.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Latrintömmning

Problemet i Sverige er ikke tømming av toa-kassetten, men gråvatn og for de som har tanktoa tømming av denne. Her har jeg ikke funnet noen oversikt.

Väggverket skriver på enkelte ställen, bare lösbar tank, så jag regnar med at alla dom andre kan bruges med fasta avlopstank

NB: tackar V-backen, er ved at omgöra KML filen som det ses her :)
 

Bilagor

  • högsjön rastplats.jpg
    högsjön rastplats.jpg
    160,1 KB · Visningar: 13
  • Ransäter rastplats.jpg
    Ransäter rastplats.jpg
    165,5 KB · Visningar: 4

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Latrintömmning

Med vilket program öppnar man zip-filerna?

Får hela tiden upp att "filerna är ogiltiga eller korrupta"
 
Toppen