• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Latrintömmning

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Latrintömmning

Efter att ha mailat 10% av kommuner och fått deras knasiga svar bytte jag metod och gick in på hitta.se och sökte efter Renhållning och där tömmer jag min latrin. Den bästa kategorin av latrinmottagare är dock gästhamnarna.

Här är några av svaren jag fick från kommunerna:

- Köp en latrintunna av Gästrike återvinnare kan de hämta den och tömma den åt dig
- Hänv: Västra Mälardalens kommunalförbund
+ Kraja camping
+ Tre platser, norr om Rätan efter E45, naturcamping, väster om Svenstavik efter väg 321 och i Börtnan (Pinntiorp) se bif. kartor.
+ Ekebro reningsverk
+ Rastplats mitt emot kommunhuset
+ Sifferbo camping
- ÅVC i Bräcke och Gällö, latrinsäckar ?!?
+ Dorotea reningsverk, efter korsningen Borga/Hoting
- På en campingplats
+ Malmköpings Bad och Camping
+ Sörby Ur fjäll
+ Hamnen i Baskarp
+ Reningsverket i Böle, Pumpverksg
+ Svaneviksbryggan Vägga
- Hänv: Turistbyrån
+ Utanför campingen vid Ekudden samt nära Hamnmagasinet (båttillbehörsaffären)
+ Visby reningsverk
- Ring
+ Reningsverket i Vik, Åre samt rastplatsen i Björnänge
+ Tippen i Äskya
- Campingplatsen eller i annan närliggande kommun !?!
- 5 kommuner svarar: Tar EJ emot latrin

Kommunerna har lagstadgat krav att ta hand om latrin
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Latrintömmning

Hej Gurra (en bra och intressant fråga som du tar upp!), jag sökte latrintömning på utpekad länk men den verkar inte fungera, upplägget verkar annars ganska ok.

Eftersom jag inte fick de svar jag förväntat mig, ställde jag följande frågor på deras hemsida (vägverkets);

"Om man söker på latrintömning så visas inte de rastplatser som har den faciliteten, det visas inga alls = systemet fungerar inte!?
1) Var tömmer man då sitt svartvatten, i toaletter?
2) Betr gråvatten var tommer man det, i diket?
3) Eller som med båt, överallt där det finns vatten?"

Med alla våra husbilar i Sverige, utländska gästhusbilar och turistbussar inkl fjärrlångtradare så blir dessa frågor alltmer akuta om man inte vill ha det lika illa på land som på vattnet.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Latrintömmning

Hej Kenth,
jag gjorde samma sak våren 2010, ställde helt enkelt en fråga till chefen för Stockholms Trafikkontor, som har huvudansvaret för renhållningen och sophanteringen här i Stockholm. Frågade bara var husbilsturisterna ska tömma sina latrintankar.
Idag måste man åka mer än halvvägs till Uppsala för att hitta närmaste, av Trafikverkets anordnade, rastplats med möjlighet till latrintömning.
I svaret från Trafikkontorets chef fick jag veta att min fråga slog ner som en bomb. Den frågeställningen hade de inte hört tidigare och frågan fanns inte med i deras planer.
Jag svarade med att detta inte på något sätt fråntar deras ansvar för all form av sophantering dit latrintömning ingår. Därefter blev det tyst.
Nu väntar jag närmast på bilden där någon desperat husbilsturist tömmer sitt latrin på ett högst olämpligt ställe.
V-backen :)
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Latrintömmning

Okay, link funkede inta med Den nya Explorer, men funkede med Google Chrome, så hemmasidan funkar inta med alle webläsere :(
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Latrintömmning

Vegverkets informasjonsweb gjenkjenner IE og har en helt annen grafisk presentasjon enn med andre weblesere. Kosmetikken i den siden er vakker, men mye av informasjonen er ødelagt. De har fjernet filteret for hva som finnes på rasteplassene.
 

swebhm

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Berg
HBK-Nr
6483
Medlemskap
2024
Sv: Latrintömmning

Hej Relax

svar på din fråga: "Om man söker på latrintömning så visas inte de rastplatser som har den faciliteten, det visas inga alls = systemet fungerar inte!?"

Jag sökte häromdagen på samma sida och det krävs att du först markerar de län du önskar få fram rastplatser med latrintömning. Alltså välj ut de län du räknar med att passera och sedan kryssar i för Latrintömning. Då får du fram bara de rastplatser som har latrintömning, resten sorteras bort. Sedan skriver du ut listan och har med i bilen.

Här är länken för alla som undrar: Läget pÃ¥ vägarna - Trafikinformation
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Latrintömmning

Hej Relax

svar på din fråga: "Om man söker på latrintömning så visas inte de rastplatser som har den faciliteten, det visas inga alls = systemet fungerar inte!?"

Jag sökte häromdagen på samma sida och det krävs att du först markerar de län du önskar få fram rastplatser med latrintömning. Alltså välj ut de län du räknar med att passera och sedan kryssar i för Latrintömning. Då får du fram bara de rastplatser som har latrintömning, resten sorteras bort. Sedan skriver du ut listan och har med i bilen.

Här är länken för alla som undrar: Läget pÃ¥ vägarna - Trafikinformation
Tack swebhm, det var precis det jag gjorde ... men jag har Win7 och Expl9 och det fungerar inte som det har sagts ovan - VV hänger inte riktigt med i systemutvecklingen!
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Latrintömmning

Undrar varför koordinaterna inte finns tillgängliga?

Derfor skrev jag også til dem :)

Du har registrerat en fråga eller synpunkt hos Trafikverket med texten

"Bra sida, kunne dog önske GPS koordinater på platserne, husbilsturisterne kan have svårt at finde ställe for latrintömning, och dom körar efter GPS navigatorer".

Vi återkommer så snart vi har behandlat ditt ärende.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Latrintömmning

Hej Carnival,
jag skrev till Trafikverket våren 2010 angående koordinater till deras rastplatser speciellt de med möjlighet till latrintömning. Fick då till svar, märkligt nog, att de inte hade tillgång till dessa uppgifter.
Redan då kände jag till att det fanns en ny lag som skulle börja gälla fr.o.m. 1 juli 2010. Den lagen föreskriver att statliga verk, myndigheter, kommuner o.s.v. är skyldiga att dela med sig av information från sina "system". T.ex. xml-filer för att öppna upp möjligheten för andra aktörer att bygga nya applikationer. Denna information skall delas ut gratis i form av API:er.
V-backen :)
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Latrintömmning

Då är jag fördig med att ha gjort en sammanställning med koordinater till Trafikverkets rastplatser med latrintömning. Uppgifterna bygger på Trafikverkets rastplatskarta 2011 och koordinaterna anges med WGS 84 decimal i en KML-fil som öppnar positionerna i Google Earth. Själv lägger jag filen på ett SD-minne som jag sedan öppnar i husbilens Gps.

I KML-filen finns det 166 st. rastplatser med latrintömning, fördelade per län och med samma beteckning och namn som finns i rastplatskartan. Jag har även lagt till koordinaterna till tömningsmöjligheten i Norrköping på en Statoilmack.

Det tog ett tag innan jag kom på hur jag enklast skulle göra för att få grepp om positionerna. Till slut kom jag på att bara sätta ordet "rastplats" före rastplatsnamnet i "Eniro.se". Tyvärr fanns inte riktigt alla rastplatser med i Eniro.se och i en del fall var kartan så pass otydlig att det inte gick att träffa rätt. På några ställen har jag därför lagt till "osäker" när det inte varit möjligt att exakt fastställa läge.

För närvarande finns uppgifterna bara i en KML-filen. Tyvärr visade det sig att det inte gick att överföra filen till detta forum, formatet var ogiltigt. Behöver hjälp med att konvertera KML-filen till annat lämpligt format. Jag sänder gärna KML-filen per e-post till den som så önskar, meddela bara din e-post-adress.

Jag hoppas att denna KML-fil kan konverteras och komma till nytta samt vara en början till en mer komplett sammanställning över alla tillgängliga tömningsställen. Jag tar tacksamt emot koordinatkorrigeringar.
V-backen :)

PS
Problemet är löst tack vare Knut. KML-filen ligger i bifogad Zip-fil. /DS
 

Bilagor

  • Trafikverkets latrintömning.zip
    5,1 KB · Visningar: 91
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Latrintömmning

En enkel løsning som alltid fungerer er å komprimere filen med zip (innebygget i Vista og Win-7 eller med en freeware) - alle kan pakke ut disse filene og bruke innholdet.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Latrintömmning

Stort TACK Knut,
det funkade, man lär sig alltid något nytt nästan varje dag.
Nu gäller det kanske bara att placera filen så att den lätt går att hitta för alla.
Carnival har fått filen för att kunna lägga in den i sina POI-filer.
V-backen :)
 
Toppen